Prestasi Belajar Siswa : Kompetensi Pedagogik Guru dan Motivasi Belajar Siswa

Roy Wahyuningsih

Abstract


This study aims; (1) to analyze the effect of teacher pedagogic competence on student achievement, (2) to analyze the effect of learning motivation on student achievement, (3) to analyze the effect of pedagogic competence and student motivation on student achievement. This research is a quantitative study using multiple linear regression.The population in this study were all students of XI TKJ, totaling 60 students. Researchers used a questionnaire in the form of google form as an instrument to facilitate data collection. From the results of multiple linear regression analysis, it can be concluded that (1) pedagogical competence has an effect on student achievement; (2) learning motivation affects student achievement, (3) pedagogical competence and student motivation affect student achievement.

Keywords


Student Achievement Pedagogic Competence, Learning Motivation

References


Afriyani, E., Suklani, S., & Ridwan, W. A. (2017). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru terhadap Prestasi Belajar Siswa Madrasah Aliyah (MA) An-Nur Kota Cirebon (Studi pada Pembelajaran Aqidah Akhlak). Al-Tarbawi Al-Haditsah : Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 80–93. https://doi.org/10.24235/tarbawi.v2i1.2029

Andriawati, E. (2013). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA. Universitas Tanjungpura Pontianak.

Baisa, N.-H., & Asmahasanah, S. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Mi I’Anatusshibyan. Baisa, Asmahasanah, 1(1), 29–41. http://150.107.142.43/index.php/jpg/article/view/2865

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar (Studi Kasus terhadap Siswa Kelas IV SDN Tarumanagara Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya). Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 81–86.

Inayah, R. (2013). Pengaruh Kompetensi Guru, Motivasi Belajar Siswa, dan fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1. Jurnal Pendidikan Insan Mandiri, 1(1), 1–13. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/s2ekonomi/article/view/1899

Narwoto, N., & Soeharto, S. (2013). Faktor-faktor yang berpengaruh terhadap prestasi belajar teori kejuruan siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(2), 222–233. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i2.1603

Ni Made Mega Setyawati, I. K. W. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Dan Disiplin Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI MIPA SMA Negeri 2 Mengwi Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Social StudiesStudies, 8(1).

Novianti, S. D., & Supardi, E. (2018). Kompetensi pedagogik guru dan motivasi belajar siswa sebagai determinan terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 107. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14961

Paulus Saweduling. (2013). Motivasi Kerja, Kompensasi, Pelatihan dan Pengembangan, Karakteristik Pekerjaan Terhadap Prestasi Kerja Guru SMP di Kabupaten Kepulauan Talaud. EMBA, 1(4), 582–595.

Prihartanta, W. (2015). Teori-Teori Motivasi. Jurnal Adabiya, Tahun 2015, Vol. 1 No.(83), 1–11. https://www.academia.com

Sulfemi, W. B., & Lestari, A. H. (2017). Korelasi Kompetensi Pedagogik Guru Dengan Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS di SMP Muhammadiyah Pamijahan Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah Edutecno, 16(1), 1–17.

Umami, D. R., & Roesminingsih, E. (2014). Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa dalam Ujian Nasional (UN) di SMA Negeri Se Kota Mojokerto. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 3(3), 81–88.

UU RI. (2005). Undang-Undang RI No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Wulandari, D. (2012). Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Kompetensi Profesional Guru terhadap Economic Literacy melalui Prestasi Belajar Siswa Kelas XII IPS di SMA Kota Malang. Jurnal Pendidikan Humaniora, 1(1), 25–29.

Yulianti, F. (2012). Hubungan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dengan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Tarbawi, 2(2), 109–123.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3472

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Roy Wahyuningsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

ISSN: 2355-7761 (Print)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.