Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi Lingkaran ditinjau dari Perbedaan Gender

Sherli Pitrah Dewi, Maimunah Maimunah, Yenita Roza

Abstract


The purpose of this study was to describe mathematical communication skills in the circle material in terms of students' gender differences. This research method is a descriptive method with a qualitative approach. The subjects of this study were students of class VIII at MTsS Madinatun Najah Rengat, Indragiri Hulu Regency, Riau Province, totaling 16 students. The data collection instrument used in this study was a written test. While the data analysis technique used descriptive analysis. The results showed that the mathematical communication skills of female students on all indicators had higher scores than male students. Female students are categorized as good at solving mathematical problems so that they are able to communicate mathematical ideas using pictures or symbols and have better mathematical representations than male students. The mathematical communication ability of female students is higher than the mathematical communication ability of male students with the total average score for female students is 77.8% and the total average score for male students is 66.7% or a difference of 11, 1%.

Keywords


Mathematical Communication, Circle Topics, Gender.

References


Abdussakir, A., & Achadiyah, N. L. (2009). Pembelajaran keliling dan luas lingkaran dengan strategi REACT pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Kota Mojokerto. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Yogyakarta

Annisa, R., Roza, Y., & Maimunah, M. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Berdasarkan Gender. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(2), 481-490. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3688

Adifta, E., Maimunah, M., & Roza, Y. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Madrasah Tsanawiyah Kelas VII pada Materi Himpunan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 340-348. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2561

Ansari, B. I. (2012). Komunikasi matematik dan politik. Banda Aceh: Yayasan Pena.

Babys, U. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Ditinjau dari Gender. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 25-29.

Dewi, R. (2017). Pengembangan Instrumen Tes untuk Mengukur Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Negeri 17 Makassar. Skripsi: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Fauzan, M. R., & Usman, H. B. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Negeri 4 Palu dalam Memahami Konsep Pecahan Berdasarkan Gender yang Berkemampuan Tinggi. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 6(1), 88-98.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard skills dan soft skills matematik siswa. Bandung: Refika Aditama.

Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan komunikasi matematis dalam pembelajaran matematika. Jurnal AdMathEdu, 7(1), 9-18.

Minarti, E. D., & Nurfauziah, P. (2016). Pendekatan Konsturktivisme dengan Model Pembelajaran Generatif Guna Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Koneksi Matematis serta Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru di Kota Cimahi. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 3(2), 68-83.

Mz, Z. A. (2013). Perspektif gender dalam pembelajaran matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 12(1), 15-31.

Nayazik, A. (2017). Pembentukan keterampilan pemecahan masalah melalui model IDEAL problem solving dengan teori pemrosesan informasi. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(2), 182–190.

Nugraha, T. H., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Berdasarkan Perbedaan Gender. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 1-7.

Nurfauziah, P., & Fitriani, N. (2019). Gender dan Resiliensi Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Scientific Berbantuan VBA Excel. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4(1), 28-37.

Nurmala, I., Hidayat, W., & Hendriana, H. (2018). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning. JPMI : Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(1), 21-28.

Prastiwi Darmastini, D. (2014). Multi Representasi Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Terbuka Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender. MATHEdunesa, 3(1).

Pratiwi, D. D. (2015). Analisis kemampuan komunikasi matematis dalam pemecahan masalah matematika sesuai dengan gaya kognitif dan gender. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 131-142.

Rizqi, A. A., Suyitno, H., & Sudarmin, S. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Kepercayaan Diri Siswa Melalui Blended Learning. Unnes: Journal of Mathematics Education Research, 5(1), 17–23.

Sunarya, L., Kusmayadi, T. A., & Iswahyudi, G. (2014). Profil Tingkat Berpikir Kreatif Siswa Kelas VII SMP Negeri 16 Surakarta dalam Pemecahan Masalah Aritmatika Sosial ditinjau dari Motivasi dan Gender. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(7).

Triana, C. R. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP ditinjau dari Self Confidence Siswa pada Materi Lingkaran. Skripsi: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Uin Sultan Syarif Kasim Riau.

Wijaya, H. P. I., Sujadi, I., & Riyadi, R. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sesuai dengan Gender dalam Pemecahan Masalah pada Materi Balok dan Kubus (Studi Kasus pada Siswa SMP Kelas VIII SMP Islam Al-Azhar 29 Semarang). Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(9).




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3687

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 sherlipitrah dewi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.