Nilai Karakter dalam Karya Seni Batik Ngawi Sebagai Muatan Pendidikan Seni Rupa di Sekolah Dasar

Sri Susilowati, Lilik Lilik, Chumdari Chumdari, Karsono Karsono

Abstract


The purpose of this study was to describe the character values in the batik art work with Ngawi's distinctive historical and natural motifs as a content of art education in elementary schools. This study uses a descriptive qualitative research method with a hermeneutic approach. The subjects in the study were Ngawi batik craftsmen. The data collection techniques used were interviews, observation, and documentation of the batik craftsmen and the resulting batik motifs. The data analysis technique used the interactive model analysis technique of Miles and Huberman. The results showed that the character values contained in the phytecanthropus erectus motif were religious, hard work, creative, love for the country, and communicative. The character values contained in the teak tree motif were religious, tolerance, discipline, hard work, creative, independent, communicative, peace-loving, and responsibility. The character values contained in the rice plant motif were religious, disciplined, hard work, national spirit, love for the country, respect for achievement, and communicative.

Keywords


Value; Character; Batik; Pattern; Fine Arts Education.

References


Apriliani, I. (2016). Perancangan Motif Batik Tulis Ikon Kabupaten Ngawi sebagai Media Promosi dalam Menunjang Industri Kreatif. Art Nouveau, 5(2), 16.

Ashadi. (2017). Metode Hermeneutik dalam Penelitian Sinkretisme Bentuk Arsitektur. Jakarta: Arsitektur UMJ Press. Atmaja, T.S., Dewantara, J. A., & Utomo, B. B. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Sekolah Menengah Atas (SMA) Perbatasan Entikong Kalimantan Barat. Jurnal Basicedu, 4(4), 1257–1266.

Atmaja, T.S., Dewantara, J. A., & Utomo, B. B. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Sekolah Menengah Atas (SMA) Perbatasan Entikong Kalimantan Barat. Jurnal Basicedu, 4(4), 1257–1266.

Bahri, S. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Sekolah. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 57–76. https://doi.org/10.21274/taalum.2015.3.1.57-76

Cahyo, E. (2017). Pendidikan Karakter Guna Menanggulangi Dekadensi Moral yang Terjadi Pada Siswa Sekolah Dasar. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 16-26.

Dana, W. (2012). Revitalisasi Nilai-Nilai Seni dan Budaya Nusantara Dari Masa ke Masa. Patrawidya, 13(3), 503–510.

Febriyanti, Pramudita. (2018). Tanaman Teratai Sebagai Inspirasi Penciptaan Motif Batik Tulis Dalam Kain Panjang. Jurnal Karya Seni, 1-15.

Ghufronudin, Zuber, A., & Demartoto, A. (2017). Representasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Melalui Pembelajaran Membatik. Jurnal Aanalsisi Sosiologi, 6(2), 30–37. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/jas/article/view/18020

Kristi, C. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di UPT SD Negeri 18 Gresik. Artikel Dalam Buku Pendidikan Karakter, 8(3), 569–580.

Onde, M., Aswat, H., Fitriani, B., & Sari, E. (2020). Integrasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Era 4.0 Pada Pembelajaran Berbasis Tematik Integratif Di Sekolah Dasar. Basicedu, 4(2), 268–279.

Probosiwi. (2017). Pengetahuan Dasar Seni Rupa dan Keterampilan Serta Pembuatan Bahan Ajar dengan Teknik Montase. Jurnal Pemberdayaan: Publikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 275–284. https://doi.org/10.12928/jp.v1i2.336

Purwito. (2012). HERMENEUTIKA Sebuah Teori Lama Mengenai Interpretasi Teks yang Tampak Baru. Corak Jurnal Seni Kriya, 1(1), 52–61. https://doi.org/10.24821/corak.v0i0.293

Putri, D.P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37-50.

Putry, R. (2018). Nilai Pendidikan Karakter .Anak di Sekolah Perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 4(1), 39–54. https://doi.org/10.22373/equality.v4i1.4480

Rahman, R. N., Rengganis, I., & Saefudin, A. (2019). Analisis Karakteristik Karya Rupa Siswa Sekolah Dasar Berbasis Adiwiyata. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 307–317. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v4i3.22937

Ratnasari, Desi. (2015). Korelasi Hasil Penerapan Pendidikan Karakter dan Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak di Kelompok Bermain Batik Sidoarjo. J+PLUS UNESA. 4(1), 1-10.

Rondhi, M. (2017). Apresiasi Seni dalam Konteks Pendidikan Seni. Imajinasi, 11(1), 9–18.

Suryahadi, A. A. (2019). Seni Rupa Untuk Sekolah Menengah Kejurusan. In Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional Tahun 2008 (Vol. 53).

Wijayanti,T.S. Penerapan Terapi Cobra Untuk Merubah Karakter Siswa SMAN 7 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2), 216-214.

Winarno, Ari. (2014). Struktur dan Makna Motif Batik Taman Arum Sunyaragi. ATRAT: Jurnal Seni Rupa, 1(2), 18-29.

Yanti, N. (2016). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Rangka Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Siswa Untuk Menjadi Warga Negara yang Baik di SMA Korpri Banjarmasin. Pendidikan Kewarganegaraan, 6(11), 963–970.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.3140

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Sri Susilowati, Lilik, Chumdari, Karsono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.