Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan LKS Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Fisika Siswa SMAN 1 Lingsar Tahun Ajaran 2016/2017

Andi Fatimatul Islamiah, Satutik Rahayu, Ni Nyoman Sri Putu Verawati

Abstract


[Title: The Effect of Thinking Aloud Pair Problem Solving Learning Model Toward Student Physics Science Learning Outcomes]. This research aims to know the effectiveness of the learning problem based learning model assisted work sheet for the critical thinking ability of physics students of grade X SMAN 1 Lingsar inacademics year 2016/2017. This was an experiments research that using design research Posttest-Only Control group Design. The population in this research were the whole grade X SMA Negeri 1 Lingsar in academics year 2016/2017. Sampling taken with using cluster random sampling technique with the students of class X. MIA. A as experiments class and grade X. MIA. D as controls class. Research hypothesis was analysis with the t-test for one party (the party right). Based on the hypothesis test results obtained tcount> ttable at significance level of 5%, then it can be inferred that the model of learning problem based learning assisted work sheet effective for critical thinking ability of physics students SMAN 1 Lingsar.

Keywords


Problem Based Learning; Critical Thingking Ability

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2014). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT. Refika Aditama.

Alwasilah, C. (2008). Contextual Teaching & Learning Menjadikan Kegiatan Belajar-Mengajar Mengasikkan dan Bermakna.Bandung: MLC.

Azmi, M. K., Rahayu, S., & Hikmawati, H. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning dengan Metode Eksperimen dan Diskusi Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau dari Sikap Ilmiah Siswa Kelas X MIPA SMA N 1 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(2), 86-94.

Fatimah, N., Gunawan, G., & Wahyudi, W. (2017). Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Strategi Konflik Kognitif Terhadap Penguasaan Konsep Dan Kemampuan Berpikir Kritis Fisika Siswa Kelas XI SMKN 1 Lingsar Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(4), 183-190.

Fisher, A. (2007). Berpikir Kritis: Sebuah Pengantar. Jakarta: Erlangga.

Hariyanto, M.S & Warsono, M. S. (2012). Pembelajaran Aktif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Hendra, S. (2013). Cara Belajar Orang Genius Study Hard Belumlah Cukup Tanpa Didukung Study Smart. Jakarta: PT Elex Media Komentindo.

Johnson, E. B. (2010). Contextual Teaching & Learning Menjadikan Kegiatan Belajar-Mengajar Mengasyikan dan Bermakna. Bandung: Kaifa.

Herayanti, L., & Habibi, H. (2017). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Simulasi Komputer untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Calon Guru Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), 61-66.

Rahmawati, D., Sudarmin., & Novi R.D. (2015). Efektivitas Problem Based Learning (PBL) pada Tema Bunyi dan Pendengaran berbantuan Alat Peraga Tiga Dimensi terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Unnes Science Education Journal.4(3), 1031-1040.

Rusman. (2011). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Prajakrafindo Persada.

Santoso, R., Darmadi., & Darsikin. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah berbantuan Media Komputer terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Negeri 5 Palu. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako. 4(1), 39-44.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualititatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suprijono, A. (2012). Cooperative Learnig Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Media Group.

Trianto. (2010). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Yuliati, D.I., Yulianti, D., & Khanafiyah, S. (2011). Pembelajaran Fisika Berbasis Hands On Activities Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 7, 23-27.




DOI: https://doi.org/10.33394/j-lkf.v6i1.933

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.