DEVELOPMENT OF PHYSIC LEARNING ANIMATION MEDIA USING ADOBE FLASH CS5

Amirullah A. Gere, Bq. Azmi Syukroyanti, Saiful Prayogi

Abstract


This research aims to develop a medium of learning physics animation using Adobe Flash CS5 software on the subject of momentum and impulse. Testing the feasibility of learning through the media trial on 2 validator, ie material experts and design media. This study using ADDIE development model, namely Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation. This study only uses three stages, namely until the stage of development of animation media learning software designed using Adobe Flash CS5. Validation matter experts on media appearance and suitability of materials with the acquisition of a score of 3.6 that is rated "very valid." Validation specialist media design to display the main menu with the acquisition of a 3.7 score so classified as"very valid." Media planning and expert validation of the content of the material and the suitability of the animation with the acquisition of a score of 3.7 and is rated "very valid." Next to, the survey of 10 students 2nd semester of physics education by looking into the matter and the overall learning animation media with the acquisition of a score of 3.38 and is rated "very valid." Thus the media animation of learning developed worthy as a medium of learning physics subject of momentum and impulse.

Keywords


learning media, developement, and Adobe Flash CS5

Full Text:

PDF

References


Cahyadi, Dede. 2014. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flash pada Mata Pelajaran IPA Terpadu Pokok Bahasan Wujud Zat dan Perubahannya Kelas VII SMP N 5 Satu Atap Bumijawa, Skripsi, Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.

Ginanjar, Anton. 2010. Pengembangan Media Pembelajaran Modul Interaktif Mata Kuliah Pemindahan Tanah Mekanik, Skripsi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Holiwarni, Betty. 2013. Pengembangan Media Pembelajaran Berbantukan Komputer (Computer Assisted Instruction/CIA) UNTUK Pembelajaran Kimia Sma, Jurnal Sorot Vol 9 No 1 April Hal 1 –12, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau.

Kuntari, Iska Yuli S. 2007. Pembuatan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Multimedia Animasi Pokok Bahasan Fluida Statis untuk Siswa SMA Kelas XI IPA, Skripsi, Jurusan Pendidikan Fisika FMIPA Universitas Negeri Malang.

L.P, Ferry Anna Santa. 2010. Analisis dan Pembuatan Simulasi Momentum Linier dan Sudut pada Rumus Fisika, Naskah Publikasi, Sekolah Tinggi Manajemen Informatika dan Komputer (AMIKOM) Yogyakarta.

Purwanto, Budi. 2015. Buku Fisika 2 untuk Kelas XI SMA dan MA. Solo: Tiga serangkai

Rahman, Arief. 2010. Perancangan media pembelajaran fisika berbasi animasi komputer untuk sekolah menengah atas pokok bahasan hukum newton tentang gerak, Skripsi, Program Studi Pendidikan Fisika Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Ahmad Dahlan. Yogyakarta.

Utomo, Hadi Priyo. 2012. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Fisika dengan Macromedia SwishMax pada Materi Cahaya untuk Membantu Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SMP Kelas VIII, Skripsi, Jurusan Fisika FMIPA Universitas Negeri Malang.

Widyoko, Eko Putro. 2012. Tehnik Penyususnan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka belajar.




DOI: https://doi.org/10.33394/j-lkf.v4i1.34

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.