Learning Tools with Inquiry Models Integrated of Character Education

Irham Azmi, A. Wahab Jufri, Muh. Makhrus

Abstract


This study aimed to describe the characteristics and validity of learning tools with inquiry models integrated of character education that is used in learning at junior high school level. The intended learning tools include syllabus, lesson plans, teaching materials, student worksheets, and scientific creativity test instruments. This research is an evaluative descriptive study that describes the characteristics and evaluates the quality of the validity of learning tools. The learning tools validation process involves three validators who validate the learning tools on aspects of content validity and construct validity. The validation results show that the validator's assessment of the learning framework developed in the aspects of content validity and construct validity are categorized as very valid with an average range of scores of ˃85%, with a percentage of agreement ˃75%. The results of this study can be used as a foundation that the learning tools with inquiry models integrated of character education can be implemented in the field.

Keywords


Learning tools; inquiry model; character education

Full Text:

PDF

References


Arends, R. (2012). Learning to Teach. Ninth Edition. New York: McGraw-Hill.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rhineka Cipta.

Asy’ari, M., Ikhsan, M., & Muhali. (2018). Validitas Instrumen Karakterisasi Kemampuan Metakognisi Mahasiswa Calon Guru Fisika. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 6(1), 18-26.

Asyhari, A., Sunarno, W., Sarwanto. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika SMA Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Pendidikan Karakter. Jurnal Inkuiri. 3(1), 62-75.

Borich, Gary, D. (1994). Observation Skills for Effective Teaching. New York: Merrill.

Buck, L. B., Bretz, L., Towns, M. H. (2008). Characterizing the Level of Inquiry in the Undergraduate Laboratory. Journal of College Science Teaching, 38(1), 52-58.

Budur, E. L. (2013). Integrasi Pendidikan Karakter Melalui Inkuiri dengan Lesson Study dalam Pembelajaran Biologi untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas VII SMPN I Singosari. Jurnal Pendidikan Sains, 1(2), 171-177.

Dianti, P. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(1), 58-68.

Fitriana, M., Haryani, S. (2016). Penggunaan Strategi Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Metakognisi Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(1), 1702-1711.

Hasanah, U. (2016). Model-model Pendidikan Karakter di Sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 18-34.

Hussain, A., Azeem, M., Shakoor, A. (2011). Physics Teaching Methods: Scientific Inquiry Vs Traditional Lecture. International Journal of Humanities and Social Science, 1(19), 269-276.

Ihsan, H. (2015). Validitas Isi Alat Ukur Penelitian Konsep dan Panduan Penilaiannya. Pedagogia: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 266-273.

Jufri, A. W. (2017). Belajar dan Pembelajaran Sains. Bandung: Pustaka Reka Cipta.

Laksana, S. D. (2015). Urgensi Pendidikan Karakter Bangsa di Sekolah. Muaddib, 5(1), 167-184.

Larlen. (2013). Persiapan Guru Bagi Proses Belajar Mengajar. Pena, 3(1). 81-91.

Maemunah. (2012). Aspek-Aspek dalam Pendidikan Karakter. Forum Tarbiyah, 10(1), 30-42.

Makhrus, M. & Hadiprayitno, G. (2012). Penerapan Perangkat Pembelajaran Fisika Berorientasi Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Connected. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran: JPP UM. 19(2), 237-242.

Marzuki. (2012). Pengintegrasian Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(1). 33-44.

Masruroh., Widodo, W., & Hidayat, M. T. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kreativitas Ilmiah Siswa SMP. pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 5(2), 1061-1067.

Muhali. (2019). Pembelajaran Inovatif Abad ke-21. The 1st National Conference on Education, Social Science, and Humaniora. FPMIPA IKIP Mataram. pp 21-42.

Muryati, S. (2013). Pendekatan Inkuiri Moral Sebagai Alternatif Metode Pendidikan Karakter Siswa di Smp. Majalah Ilmiah Pawiyatan, XX(4), 1-14.

Nieveen, N. (1999). Prototyping to Reach Product Quality. London: Kluwer Academic Plubishers. University of Twente.

P21 (Partnership for 21st Century Learning), (2015). Framework Definitions. di Akses Tenggal 8 November 2019. https://files.eric.ed.gov/fulltext.ED519462.pdf

Permendikbud. (2016). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada pendidikan dasar dan pendidikan menengah. Ttd Anies Baswedan.

Permendikbud. (2018). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada pendidikan dasar dan pendidikan menengah. Ttd Muhadjir Effendy.

Rajabi, M., Ekohariadi., Buditjahjanto, I.G.P.A. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Instalasi Sistem Operasi dengan Model Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan Vokasi: Teori dan Praktek, 3(1), 48-54.

Sadia, I.W., Arnyana, I.P.B., Muderawan, I.W. (2013). Model Pendidikan Karakter Terintegrasi Pembelajaran Sains. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 209-220.

Scott, C. L. (2015). The Futures of Learning 2 “What Kind of Learning For the 21st Century”. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Suhartini, E., Supardi, Z. A., Imam., Agustini, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Teknik Mind Mapping untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP. Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 5(2), 892-902.

Wenning, J. C. (2015). Teaching the Nature of Science. Seminar Internasional Universitas Negeri Malang.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Kanjuruhan Malang. pp. 263-278.

Zubaidah, S. (2019). Pendidikan Karakter Terintegrasi Keterampilan Abad ke-21. The 1st National Conference on Education, Social Science, and Humaniora. FPMIPA IKIP Mataram. pp 1-20.




DOI: https://doi.org/10.33394/j-lkf.v8i1.2750

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.