Application of Formative Assessment to Analyze Students' Problem-Solving Skills
Abstract
Keywords
References
Alieffia, Z., Dan, A., & Mayasari, T. (2018). Papers Seminar.Uad.Ac.Id/Index.Php/Quantum. In Seminar Nasional Quantum (Vol. 25).
Alvinda, D., Rahmalia, D., & Zahrotin, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Pada Materi Gerak Parabola Sma. Https://Prosiding.Iainponorogo.Ac.Id/Index.Php/Pisces
Amiroh, D., & Kusairi, S. (N.D.). Pengembangangan Sistem Penilaian Formatif Berbantuan Web (Electronic Assessment Tool) Untuk Menunjang Pembelajaran Fisika. Https://Doi.Org/10.28926/Briliant
Ayumniyya, L., Setyarsih, W., Fisika, J., Matematika, F., Ilmu, D., & Alam, P. (2021). 50 Lilik Ayumniyya, Woro Setyarsih Profil Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Sma Dalam Pemecahan Masalah Pada Materi Hukum Newton. 10(1), 50–58.
Care, E., Scoular, C., & Griffin, P. (2016). Assessment Of Collaborative Problem Solving In Education Environments. Applied Measurement In Education, 29(4), 250–264. Https://Doi.Org/10.1080/08957347.2016.1209204
Docktor, J. L., Dornfeld, J., Frodermann, E., Heller, K., Hsu, L., Jackson, K. A., Mason, A., Ryan, Q. X., & Yang, J. (2016). Assessing Student Written Problem Solutions: A Problem-Solving Rubric With Application To Introductory Physics. Physical Review Physics Education Research, 12(1). Https://Doi.Org/10.1103/Physrevphyseducres.12.010130
Docktor, J. L., Strand, N. E., Mestre, J. P., & Ross, B. H. (2015). Conceptual Problem Solving In High School Physics. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, 11(2). Https://Doi.Org/10.1103/Physrevstper.11.020106
Dyah, N., Pratama, S., & Sakdiyah, H. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Fisika Pada Masa Pandemi Covid-19.
Feribertus Nikat, R., & Latifah, E. (2017). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Pada Materi Usaha Dan Energi. In Ipa Pascasarjana Um (Vol. 2).
Griffin, P. (2017). Assessing And Teaching 21st Century Skills: Collaborative Problem Solving As A Case Study (Pp. 113–134). Https://Doi.Org/10.1007/978-3-319-33261-1_8
Halliday, D., Resnic, R., & Walker, J. (2010). Fisika Dasar.
Hanif Afiat, A., Koes Handayanto, S., Wisodo, H., & Artikel Abstrak, I. (N.D.). Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Sma Dalam Menyelesaikan Soal Usaha Dan Energi. Http://Journal.Um.Ac.Id/Index.Php/Jptpp/
Hariri Mustofa, M., & Rusdiana, D. (2016). Halaman 15 Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Pembelajaran Gerak Lurus. 2(2). Https://Doi.Org/10.21009/1
Hartanti, D., Djudin, T., & Mursyid, S. (2021a). Analisis Tingkat Berpikir Dalam Menyelesaikan Soal Gerak Parabola Menggunakan Taksonomi Structure Of The Observed Learning Outcomes (Solo) Siswa Kelas X Mia Sman 1 Sungai Raya. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 2(1), 1. Https://Doi.Org/10.26418/Jippf.V2i1.44591
Hartanti, D., Djudin, T., & Mursyid, S. (2021b). Analisis Tingkat Berpikir Dalam Menyelesaikan Soal Gerak Parabola Menggunakan Taksonomi Structure Of The Observed Learning Outcomes (Solo) Siswa Kelas X Mia Sman 1 Sungai Raya. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 2(1), 1. Https://Doi.Org/10.26418/Jippf.V2i1.44591
Indrawati, A., Darmadi, W., Usaha, K. K., Daya, D., & Pemecahan, H. (2021). Physics Problem Solving Ability Based On Heller’s Steps On Work And Power. In Jpft (Vol. 9, Issue 2). Http://Jurnal.Fkip.Untad.Ac.Id/Index.Php/Jpft
Jenderal, D., Dasar, P., Menengah, D., Pendidikan, K., & Kebudayaan, D. (2017). Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.
López-Lozano, L., Solís, E., & Azcárate, P. (2018). Evolution Of Ideas About Assessment In Science: Incidence Of A Formative Process. Research In Science Education, 48(5), 915–937. Https://Doi.Org/10.1007/S11165-016-9591-1
Maharani, N., & Kartini, K. S. (2019). Penggunaan Google Classroom Sebagai Pengembangan Kelas Virtual Dalam Keterampilan Pemecahan Masalah Topik Kinematika Pada Mahasiswa Jurusan Sistem Komputer. Pendipa Journal Of Science Education, 3(3), 167–173. Https://Doi.Org/10.33369/Pendipa.3.3.167-173
Mashuri, N., Hermanto, I. M., Sinaga, P., & Hasanah, L. (2021). Evaluation Of Collaborative Problem-Solving Skills: Students Social And Cognitive Skills On The Parabolic Motion Material. Journal Of Physics: Conference Series, 1806(1). Https://Doi.Org/10.1088/1742-6596/1806/1/012038
Mccarthy, J. (2017). Enhancing Feedback In Higher Education: Students’ Attitudes Towards Online And In-Class Formative Assessment Feedback Models. Active Learning In Higher Education, 18(2), 127–141. Https://Doi.Org/10.1177/1469787417707615
Nur, D. A., Lestari, P. D., R Kurniawan, Dan B., Asesmen Formatif Berbasis Komputer Untuk Mengetahui Penguasaan Konsep Siswa Pada Materi Hukum Bernoulli, P., & Riset Pendidikan, J. (2020). Jrpf (Jurnal Riset Pendidikan Fisika) Pengembangan Asesmen Formatif Berbasis Komputer Untuk Mengetahui Penguasaan Konsep Siswa Pada Materi Hukum Bernoulli. Jurnal Riset Pendidikan Fisika), 5(2), 106–112. Http://Journal2.Um.Ac.Id/Index.Php/Jrpf/
Owen, L. (2016). The Impact Of Feedback As Formative Assessment On Student Performance. International Journal Of Teaching And Learning In Higher Education, 28(2), 168–175. Http://Www.Isetl.Org/Ijtlhe/
Pratama, N. D. S., Suyudi, A., Sakdiyah, H., Bahar, F., Analisis, ", Siswa, K., Memecahkan, D., Fisika, M., Usaha, M., Energi, D., Jurnal, ", Pendidikan, R., Dyah, N., Pratama, S., Suyudi, A., Sakdiyah, H., & Bahar, F. (2017). Jrpf (Jurnal Riset Pendidikan Fisika) Analisis Kesulitan Siswa Dalam Memecahan Masalah Fisika Materi Usaha Dan Energi. Jurnal Riset Pendidikan Fisika), X, No.X(2), 82–88. Http://Journal2.Um.Ac.Id/Index.Php/Jrpf/
Putri, S. D. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Dalam Problem-Based Learning. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 125–135. Https://Doi.Org/10.24042/Jpifalbiruni.V6i1.648
Qamar Rachmawati, O., Kurnia Prahani, B., & Mubarok, H. (2022). Jipf (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika) Profile Of Students’ Physics Problem-Solving Skills And Implementation Of Quizizz-Based Team Games Tournament (Qtgt) Method In Physics Learning Technology, Taiwan 3 *) Corresponding E-Mail: [email protected] 2. 7(1). Https://Doi.Org/10.26737/Jipf.V7i1.2479
Rahmana, F., Susilawati, S., & Kosim, K. (2021). Efektivitas Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Masalah Berbantuan Video Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Pada Materi Elastisitas. Jurnal Penelitian Pendidikan Ipa, 7(Specialissue), 326–330. Https://Doi.Org/10.29303/Jppipa.V7ispecialissue.1237
Rosyad, S., Diantoro, M., & Kusairi, S. (2020). Pengaruh Scientific Approach Berbantuan Penilaian Formatif Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas Xi Pada Materi Elastisitas. Http://Journal.Um.Ac.Id/Index.Php/Jptpp/
Sanglimbo Buranda, M., Bernard, M., Matematika, P., Bandung, S., Jendral, J. T., Cimahi, S., & Com, N. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Materi Lingkaran Siswa Smp Berdasarkan Gender. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif Issn Xxxx-Xxxx (Print), 1(1). Https://Doi.Org/10.Xxxxx/Jpmi.Vxix.Xx-Xx
Saomi, R. R., Kade, A., Kunci, K., Tahapan, G., & Kesulitan, H. (2021). Kesulitan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Fisika Pada Materi Gerak Lurus Berubah Beraturan (Glbb) Menggunakan Tahapan Heller Student Difficulties In Solving Physics Problems On Non-Uniform Linear Motion (Glbb) Using Heller Stages. Http://Jurnal.Fkip.Untad.Ac.Id/Index.Php/Jpft
Trianggono, M. M., & Yuanita, S. (2018). Karakteristik Keterampilan Berpikir Kreatif Dalam Pemecahan Masalah Fisika Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (Jpfk), 4(2), 98–106. Https://Doi.Org/10.2572/Jpfk.V4i2.2980
Wibowo, C., & Sunarti, T. (2020). Cayo Wibowo, Titin Sunarti. 09, 257–264.
DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v10i2.4947
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Nur Istiqlaliyah Mahardika, Abu Zainuddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.