Exploration of Sustainability Literacy Through Environmental Perspectives in the Context of Energy Conservation and Transformation
Abstract
Sustainability is a major challenge in the 21st century that must be managed by physics learning. This study aims to explore students' sustainability literacy in the context of energy conservation and transformation through physics questions created with an environmental approach. This study uniquely integrates local pesantren contexts into physics education to address sustainability literacy, offering a novel contribution to science education by incorporating cultural and contextual relevance. With a descriptive exploration of 30 grade X students from senior high school Nurul Jadid, the research was conducted using tests, questionnaires, and interviews. The results on the knowledge dimension showed that students performed very well at low cognitive levels, but higher-order thinking skills, especially evaluation and creation, were still low. In the skill dimension, students' ability to solve problems was moderate, with weaknesses in the aspects of evaluation and reflection. Although students responded well to the contextual problems, many had difficulty in drawing energy transformation schemes. These results indicate the need for more practical and contextualized learning to strengthen sustainability literacy in physics learning.
Keywords
References
Adam, A. M. (2022). Profil literasi keberlanjutan peserta didik SMP dalam pembelajaran kontekstual berbasis Education for Sustainable Development (ESD). Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(3), 413–421. https://doi.org/10.24815/jpsi.v10i3.26038
Aldiono, M., Rachmadyanti, P., & Hidayat, T. (2023). Profil literasi keberlanjutan siswa SMA pada topik pemanasan global. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 19(1), 45–54. https://doi.org/10.xxxx/jpfi.v19i1
Azizah, S. N., & Iskandar, S. (2021). Analisis kebutuhan pengembangan media pembelajaran fisika untuk peserta didik SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 7(2), 173–180. https://doi.org/10.31851/luminous.v4i2.11982
Devanti, A., Prasetyo, Z. K., & Ramadhan, A. (2020). Analisis literasi sains dan keberlanjutan siswa melalui pendekatan soal kontekstual. Jurnal Sains dan Pembelajaran, 4(2), 112–120.
Fadhilah, N., & others. (2024). Integrasi konteks lingkungan dalam pembelajaran fisika untuk meningkatkan motivasi dan kesadaran manfaat belajar. Jurnal Pendidikan Dan Lingkungan, 13(1), 67–78.
Husain, R. (2022). Penerapan project-based learning untuk meningkatkan kolaborasi dan literasi keberlanjutan siswa pada materi pencemaran lingkungan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 11(2), 289–298. https://doi.org/10.15294/jpii.v11i2.34567
Husain, R. (2023). Dimensi pengetahuan dalam literasi keberlanjutan: Efisiensi energi, perubahan iklim, dan konservasi sumber daya. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 15(2), 123–135.
Jones, R., & Thompson, S. (2022). Global education trends in sustainability: Impact of ESD in the 2020s. Environmental Education Research, 28(4), 412–430. http://dx.doi.org/10.1007/s11159-020-09820-7
Kartini, D., & Aljamaliah, S. N. M. (2023). Implementasi literasi sains untuk menumbuhkan karakter peduli lingkungan menggunakan model PjBL di SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 1104–1112. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2.7221
Khairi, A., Kohar, S., Widodo, H. K., Ghufron, M. A., Kamalludin, I., Prasetya, D., Anggraeni, D. (2022). Teknologi pembelajaran: Konsep dan pengembangannya di era society 5.0. Penerbit Nem.
Kinasih, A. A., Nugraheni, T., & Subekti, L. (2023). Asesmen literasi sains dan lingkungan berbasis konteks lokal. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 9(1), 25–33.
Kurniawan, R. (2020). Penerapan pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan pemahaman konsep transformasi energi pada siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(2), 112–118.
Maulana, F. (2020). Pendidikan efisiensi energi melalui pembiasaan di lembaga pendidikan keagamaan. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 147–156.
Nurfadhilah, R., Maulidina, S., & Zainuri, A. (2021). Integrasi nilai-nilai keberlanjutan dalam pendidikan pesantren: Studi kasus praktik energi alternatif. Jurnal Pendidikan Lingkungan dan Pembangunan Berkelanjutan, 3(1), 75–85.
Permana, Y., & Wulandari, D. (2021). Literasi keberlanjutan dalam pembelajaran fisika: Antara kesadaran dan praktik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(2), 122–130.
Prasetyo, A., & Widodo, S. (2019). Pembelajaran berbasis eksperimen rumah tangga untuk meningkatkan literasi sains siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(3), 233–240.
Pratiwi, R. D., & Nurita, T. (2021). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis android pada pokok bahasan termodinamika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Fisika, 7(1), 65–74.
Putri, A., & others. (2021). Strategi pembelajaran fisika berbasis masalah kontekstual untuk meningkatkan kemampuan menyelesaikan masalah siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(2), 123–132.
Putri, A., Nugroho, H., & Sari, M. (2021). Pemanfaatan alat rumah tangga sebagai media kontekstual dalam pembelajaran konversi energi. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 10(1), 45–52.
Putri, A., Widodo, S., & Susanti, L. (2021). Penerapan konteks lingkungan untuk meningkatkan pemahaman konsep fisika siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 7(3), 201–208.
Putri, D. F., & Rahmawati, Y. (2021). Membangun literasi keberlanjutan melalui pembelajaran fisika kontekstual. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(3), 412–420.
Ramadhan, I., & Nurhayati, E. (2021). Efektivitas penggunaan sensor gerak untuk penghematan energi listrik di sekolah berbasis pesantren. Jurnal Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 8(1), 76–83.
Redish, E. F. (2003). Teaching physics with the physics suite. John Wiley & Sons.
Ristanti, A., Nugroho, S., & Putri, F. (2023). Pengembangan keterampilan abad 21 melalui pembelajaran fisika berbasis masalah. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(1), 55–63.
Rohendi B. (2018). Pengaruh penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi, 8(3), 23–29.
Sari, N. M., & Laila, Z. (2022). Pengembangan media pembelajaran mobile learning berbasis android sebagai suplemen pembelajaran fisika SMA pada materi usaha dan energi. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan, 8(2), 112–121.
Sari, R. P., Hartati, S., & Anjani, N. (2022). Pengaruh pembelajaran berbasis lingkungan terhadap literasi sains siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 7(1), 34–42.
Suárez, Á., Alvares, D., & Sánchez, E. (2018). Adaptive learning systems for STEM education: A systematic review. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias Del Aprendizaje, 13(3), 103–111. https://doi.org/101109/RITA.2018.2856812
Susanti, R., & Wahyuni, S. (2022). Efisiensi energi antara penggunaan AC dan kipas angin di lingkungan sekolah. Jurnal Energi Dan Lingkungan, 15(1), 19–25.
UNESCO. (2020). Education for sustainable development: A roadmap. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802
Wahyuni, S., & Nugroho, W. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dan integrasi ESD dalam pembelajaran IPA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA, 6(1), 67–73.
Wals, A. E. J., & Benavot, A. (2022). Can we meet the sustainability challenges? The role of education and lifelong learning. European Journal of Education, 57(1), 9–18. https://doi.org/10.1111/ejed.12476
Yuliana, N., Ridwan, M., & Rahmatullah, A. (2023). Literasi keberlanjutan dalam konteks pendidikan fisika: Tinjauan konseptual dan implikasi pedagogis. Jurnal Pendidikan dan Lingkungan Hidup, 5(2), 95–104.
Yuniawan, A. H., Rahmawati, F. A., & Marlina, L. (2023). Pelatihan penulisan teks berita lingkungan untuk meningkatkan literasi konservasi siswa SMP. Jurnal Pengabdian Pendidikan Nusantara, 5(2), 98–106.
DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v13i3.15941
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Diantika Ayuningrum, Eko Hariono, Mita Anggaryani, Muhammad Satriawan, Binar Kurnia Prahani, Hanandita Veda Saphira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.