Pengembangan Lembar Kerja Siswa Eksploratif Berkonteks Budaya Banten pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar

Hana Lestari, Aan Subhan Pamungkas, Trian Pamungkas Alamsyah

Abstract


Development of Exploratory Student Worksheets Based on Banten Cultural Context in Mathematics Subjects in Elementary Schools. The purpose of this research to describe the development and feasibility process of the student worksheets based on Bantenese culture, to know the student’s understanding after using student worksheet in the topic of geometry especially volume. This research is the research and development (RnD) using 4-D models (Define, Design, Development, and Dissemination). The subject of this research was the fifth-grade students of SDN Serang 3 consist of 20 students. The data in this study were collected using the questionnaire and test. Based on the results of this research obtained a score with a percentage from content experts 84.16% with very feasible categories, from media experts 85.83% with very feasible categories, 79.99% from linguists expert with feasible categories, 99.33% from user responses with very good categories and 86.75% the test results with very good categories. The results of this research indicate that the product can be interpreted to be effective in increasing students' understanding of the geometry topic, especially volume.

Keywords


Student Worksheets; Explorative; Bantenese Culture.

Full Text:

PDF

References


Dewayani, A., & Kadarisman, N. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Eksploratif Menggunakan Pendekatan Discovery untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pokok Bahasan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(3), 183-190.

Fanani, R. D. (2018). Keefektifan LKS Berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Materi Pesawat Sederhana. Pensa E-jurnal, 6(2), 252- 256.

Hermawan, R. (2010). Pembelajaran Matematika Realistik untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa tentang Bangun Datar. Jurnal Pendidikan Dasar. 2(2), -.

Majid, A. (2012). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Maryam, S., Isrok’atun., & Aeni, S. N. (2016). Pendekatan Eksploratif untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Pena Ilmiah. 1(1), 551-560.

Naryati, I. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Kegiatan Siswa (LKS) Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Teks Diskusi Siswa SMP Kelas IX. Jurnal Inovasi Pembelajaran. 4(1), 47-61.

Novianti, E., Isrok’atun., & Kurniadi, Y. (2016). Pendekatan Eksploratif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pena Ilmiah. 1(1), 401-410.

Ozmen, H., & Yildrim, N. (2005). Effect of Work Sheets on Student’s Success Acids and Bases Sample. Journal of Turkish Science Education, 2(2), 2-5.

Rahmawati, G. (2015). Buku Teks Pelajaran sebagai Sumber Belajar Siswa di Perpustakaan Sekolah di SMAN 3 Bandung. Jurnal EduLib, 5(1), 102- 113.

Riduwan. (2009). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Rosdiana, D., Subarjah, H., & Isrok’atun. (2016). Pendekatan Eksploratif untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Disposisi Matemais. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 231-240.

Sholihah, K. M. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Jelajah Alam Sekitar Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMAN 1 Janggawah Jember. Skripsi, dipublikasikan. Universitas Jember.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif – Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Group.

Wulandari, W. S. (2015). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Motivasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (TPS). Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), -




DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v0i0.1401

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Hana Lestari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats