Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKn di SMA Negeri 1 Batukliang Utara

Akbar Akbar

Abstract


The aim of this research was to implement a Problem-Based Learning model to improve student learning outcomes at SMAN 1 Batukliang Utara. This research was a classroom action research with three cycles consisting of four stages, namely planning, acting, observing, and reflecting. The subjects of this study were students of class XII MIA 2 consisting of 20 students. Research instruments used were: (1) Lesson Plan implementation observation sheets, (2) students response questionnaires, and (3) learning outcomes tests. Data analysis techniques used descriptive statistical analysis in the form of percentage completeness and students learning outcomes. The results of the study showed that the implementation of a problem-based learning model could improve the students learning outcomes of class XII MIA 2 at SMAN I Batukliang Utara Central Lombok Regency.

Keywords


Problem Based Learing, Learnng Outcomes.

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Badrujaman. (2010). Cara Mudah Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru Mata Pelajaran dan Guru Kelas. Jakarta: Trans Info Media.

Dalem, I. D. P. A., Nyeneng, I. D. P., & Suana, W. (2017). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap hasil belajar materi Hukum Newton tentang gerak. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 5(3), 1-11.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. cetakan keempat. Jakarta: Rineka Cipta.

Handika, I., & Wangid, M. N. (2013). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap penguasaan konsep dan keterampilan proses sains siswa kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 1(1), 85-93

Ibrahim, A. S. E. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa SMA Negeri 1 Palu. Katalogis, 5(4), 9-20.

Khasinah, S. (2013). Classroom Action Research. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 4(1), 107-114.

Kemmis, S., & Taggart, M. (2002). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University Press.

Nurhadi, B. Y., & Senduk, A. G. (2004). Pembelajaran kontekstual dan penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang Pres.

Oktaviani, A., Reinita, R., & Abidin, Z. (2018). Pengaruh Model PBL Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Sekolah Dasar. e-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 1-16.

Pupuh, F., & Sobry, M. S. (2010). Strategi Belajar Mengajar melalui Penanaman Konsep Umum & Konsep Islami. Bandung: Refika Aditama

Rabiah, R. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah di Kelas V SD Negeri 008 Banjar Nan Tigo Kecamatan Inuman. Jurnal Pajar, 1(1), 53-59.

Resvan, R., Suryani, S., & Kaswari, K. (2016). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, 5(12), 1-7.

Riyanto, Y. (2010). Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Referensi Bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Prenada Media Group.

Roestiyah, N.K. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Rozak, M.A. (2005). Implikasi Prinsip-prinsip Belajar Bagi Siswa. Modul tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang.

Sulamiasih, N. K., Dantes, D. N., Candiasa, D. I. M., & Komp, M. I. (2015). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VI SD Gugus II Kecamatan Tejakula Tahun Pelajaran 2014/2015. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 1-7

Sulastri, S., Imran, I., & Firmansyah, A. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Tadulako, 3(1), 90-103.

Suparni, S. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Pembelajaran Berbasis Masalah. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 3(1), 36-41.

Windhasari, R., Si, M., & Budhi, W. (2015). Upaya Meningkatkan Proses Pembelajaran dan Hasil Belajar IPA melalui Pendekatan Keterampilan Proses. Trihayu, 1(2): 123-127.

Yusmanidar, Y., Khaldun, I., & Mudatsir, M. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Menggunakan Metode Praktikum Dalam Upaya Meninggkatkan Keterampilan Proses Sain Dan Motivasi Siswa Pada Pokok Bahasan Hidrolisis Garam. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 1(1), 73-80.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v5i1.1386

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Akbar Akbar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.