Design of A Profile of Needs for Basic Reading Teaching Materials in Riau Province
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ardiansyah, R., Corebima, A. D., & Rohman, F. (2016). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar Perubahan. Seminar Nasional Pendidikan dan Saintek 2016, 2016, 749–752.
Arofah, R., & Cahyadi, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–43. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Arsanti, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi Pbsi, Fkip, Unissula. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1(2), 71–90. https://doi.org/10.24176/kredo.v1i2.2107
Arumdyahsari, S., Hs, W., & Susanto, G. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Tingkat Madya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penenlitian dan Pengembangan, 1, 828–834.
Asnawi, Sukenti, D., Alber, Wahyuni, S., Elfita, F., & Zulhafizh. (2023). Materi Ajar Membaca berbasi E-Book bagi Mahasiswa di Riau: Kembutuhan Pembelajaran Bahasa. Jurnal Sastra Indonesia, 12(1), 15–21. https://doi.org/10.15294/jsi.v12i1.63385
Emzir. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif (Edisi Revi). Rajawali Pers.
Fakhrurrazi. (2018). Hakikat Pembelajaran yang Efektif. Jurnal At-Tafkir, XI(1), 85–99.
Hidayah, N., Sumarno, & Dwijayanti, I. (2023). Analisis Bahan Ajar terhadap Kebutuhan Guru dan Peserta Didik Kelas V Analysis of Teaching Materials on the Needs of Teachers and Students for Class V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, X(2), 128–142. https://doi.org/10.30659/pendas.10.2.128-142
Marciniak, R., & Rivera Caliz, C. (2021). A System of Indicators for the Quality Assessment of Didactic Materials in Online Education. International Review of Research in Open and Distributed Learning Volume, 22(1), 180–198. https://doi.org/https://doi.org/10.19173/irrodl.v22i1.5069
Mulyaningsih, N., Asbari, M., & Rahmawati, R. S. (2024). Keterampilan Berpikir Kritis dan Pemecahan Masalah Mahasiswa. Journal of Information System and Management, 03(01), 58–61.
Naz, A. A., & Akbar, R. A. (2008). Use of Media for Effective Instruction its Importance : Some Consideration. Journal of Elementary Education, 18, 35–40.
Nisak, N. Z. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Biologi untuk Siswa SMA Ditinjau dari Tingkat Kesulitan Materi , Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi , dan Keaktifan Belajar Siswa. 1(2), 128–133.
Nuraeni, R., Sutisnawati, A., & Nurmeta, I. K. (2023). Pengembangan Buku Cerita Profil Pelajar Pancasila Berbasis Digital sebagai Media Literasi di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 535–546.
Nurdyansyah, & Mutala’liah, N. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alambagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Program Studi Pendidikan Guru Madrasa Ibtida’iyah Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 41(20), 1–15.
Nurjanah, N. E., & Mukarromah, T. T. (2021). Pembelajaran Berbasi Media Digital pada Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri 4.0: Studi Literatur. Jurnal Imiah Potensia, 6(1), 66–77.
Pentury, H. J. (2019). Pengembangan Literasi Guru PAUD Melalui Bahan Ajar Membaca , Menulis dan Berhitung Di Kecamatan Limo dan Cinere. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(April 2018), 14–21. https://doi.org/10.32486/jd.v1i1.167
Pranowo, D. D., & Sumiyati, S. (2021). Analisis Kebutuhan Materi Pembelajaran pada Matakuliah “Le Francais Du Tourisme.” Jurnal Diksi, 9(1), 77–85. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21831/diksi.v29i1.36376
Purnomo, F. S. (2022). Teori Belajar Bruner dan Keterampilan Membaca Pemahaman. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 46–50.
Q.S, A. H., A.A, N. L., & Sisilian, K. (2022). Analisis Profil Konsumen Melalui Customer Profile Map Terhadap Aplikasi Berbasis Website “ Merempah .” Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis Universitas Multi Data Palembang, 11(2), 158–167.
Rachmadtullah, R., Ms, Z., & Sumantri, M. S. (2018). Development of computer - based interactive multimedia : study on learning in elementary education. International Journal of Engineering & Technology, 7(4), 2035–2038. https://doi.org/10.14419/ijet.v7i4.16384
Rijal, A., & Egok, A. S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Membaca berorientasi Strategi PQ4R di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 355–371.
Rozie, F. (2018). Persepsi Guru Sekolah Dasar tentang Penggunaan Media Pembelajaran sebagai Alat Bantu Pencapaian Tujuan Pembelajaran. Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 1–12.
Septyanti, E., Zulhafizh, Mustika Putri, T., & Asnawi. (2023). Profile of The Needs for Digital-Based Listening Learning Media in Higher Education : Responding to The Challenges of 21st Century Learning. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 9(4), 1150–1161. https://doi.org/https://doi.org/10.33394/jk.v9i4.8736
Sugiarto, H. (2018). Penerapan Multimedia Development Life Cycle pada Aplikasi Pengenalan Abjad dan Angka. IJCIT (Indonesian Journal on Computer and Information Technology), 3(1), 26–31.
Tanti, A. A. S. (2016). Hubungan antara Kebiasaan Membaca dan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman. Jurnal Acarya Pustaka, 2(1).
Taufina, & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Pemahaman Menggunakan Pojok Literasi pada Siswa di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4, 1176–1185.
Ulfah, A., & Jumaiyah. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi Kabupaten Lamongan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 2, 75–82.
Utami, S. R. (2017). Pembelajaran Aspek Tata Bahasa dalam Buku Pelajaran Bahasa Indonesia. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1, 189–203. https://doi.org/http://doi.org/10.21009/AKSIS
Wirahyuni, K. (2017). Meningkatkan Minat Baca Melalui Permainan Teka Teki Silang dan “Balsem Plang.” Jurnal Acarya Pustaka, 1, 1–11.
Yuliana, E., Cabe, J., & Selatan, T. (2012). Penilaian Tingkat Keterbacaan Materi Modul Melalui Evaluasi Formatif. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 13(2), 113–12.
DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v10i1.10855
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran
E-ISSN: 2442-7667
Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.