Explaining the Quality of Teacher and Student Communication Based on Cooperation Principles in a Religious Context: A Pragmatic Study
Abstract
Keywords
Full Text:
FULL PDFReferences
Agustin, F., & Supriyono. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Time Token (TT) terhadap Keterampilan Berbicara Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Sekolah Dasar. JPGSD, 10(8), 1777–1786. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/48935
Ali, U., Saingo, Y. A., Kasse, S., & Hayer, A. M. (2023). Resolusi Konflik Guru Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam Menciptakan Iklim Belajar yang Kondusif. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 4(3), 193–218. https://doi.org/10.46963/asatiza.v4i3.887
Amal, D. Y. (2022). Tindak Tutur Direktif di Madrasah Aliyah Negeri Sampit (Directives Speech Acts In Madrasah Aliyah Sampit). Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 12(1), 94–110.
Amar, M. F. (2024). Peran Kemampuan Komunikasi Interpersonal Pendidik Dalam Menumbuhkan Self-Efficacy. Aafiyah: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(1), 1–13. https://edujavare.com/index.php/Aafiyah/issue/archive
Arisnawati, N. (2020). Gaya Bahasa Sindiran sebagai Bentuk Komunikasi Tidak Langsung dalam Bahasa Laiyolo. MEDAN MAKNA: Jurnal Ilmu Kebahasaan Dan Kesastraan, 18(2), 136. https://doi.org/10.26499/mm.v18i2.2314
Ayuningrum, S., Itaristanti, & Mulyaningsih, I. (2023). Pelanggaran Prinsip Kerja Sama Pada Acara Anak Sekolah di Youtube Trans7 Official. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(1), 26–42. https://doi.org/10.33603/deiksis.v10i1.26-42
Candrawati, S., & Wibisono, G. (2020). Analisis Maksim-maksim Prinsip Kerjasama pada Tuturan Tokoh Drama Battle of Changsha《战长沙》Karya Wú Tong《吴同》dan Zeng Lu《曾璐》 Episode 1-5. Jurnal Pendidikan Bahasa Mandarin UNESA, 3(2), 1–12. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/manadarin/article/view/47092
Dinata, W., & Putri, R. T. (2021). Aturan Percakapan Aa Gym dalam Dakwah. IKTISYAF: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Tasawuf, 3(1), 107–128. https://doi.org/https://doi.org/10.53401/iktsf.v3i1.22
Dyningsih, R. R. (2022). Penerapan Prinsip Kerjasama dalam Percakapan Penjual dan Pembeli di Pasar Pon Kabupaten Trenggalek Tahun 2020/2021 [Skripsi, Universitas Nusantara PGRI Kediri]. http://repository.unpkediri.ac.id/4456/
Faiz, F. R. F., Nurhadi, N., & Rahman, A. (2021). Pembentukan Sikap Disiplin Siswa Pada Sekolah Berbasis Asrama. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 309–326. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.902
Hamidah, N., Arifin, M. B., & Ariani, S. (2022). Analysis of Flouting of Conversational Maxims by Characters in The Help Movie. Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 6(1), 80–93. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30872/jbssb.v6i1.5100
Hasanto, F., Arifianti, I., & Aulia, H. R. (2020). Pelanggaran Prinsip Kerja Sama dalam Percakapan antar Anggota Komunitas Lovebird Indonesia (KLI) Pekalongan dan Implikasinya dengan Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Siswa SMA Kelas XI. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan, 78–81. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip/article/view/470
Ibrahim, N. (2021). Penerapan Prinsip Maksim Kerja Sama sebagai Upaya Pengembangan Kemampuan Berbicara. Pena Literasi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 99–107. https://doi.org/https://doi.org/10.24853/pl.4.2.99-107
Ilma, N., & Dahlan, M. (2022). Prinsip Kerja Sama dalam Penggunaan Bahasa Makassar di Pelelangan Paotere. Jurnal Konsepsi, 10(4), 361–370. https://p3i.my.id/index.php/konsepsi/article/view/138
Ilyas, R., Pribadi, R. M., Sayuti, M. N., Syarif, A. H., Shofawati, A., Iqbal, M., Hastuti, E. W., & Fachri, A. (2023). Buku Ajar Pengantar Ekonomi Islam (A. P. Nugroho, Ed.; 1st ed.). Az-Zahra Media Society.
Irodati, F. (2022). Internalisasi Nilai Berbusana Muslim dan Muslimah pada Pembelajaran PAI dan Budi Pekerti di SMK Ma’arif 8 Kebumen. JASNA : Journal for Aswaja Studies, 2(2), 69–92.
Isnanto, Pomalingo, S., & Harun, M. (2020). Strategi Pengelolaan Kelas di Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN GLASSER, 4(1), 7–24. https://doi.org/10.32529/glasser.v4i1.392
Isnawan, F. (2022). Fenomena Friend With Benefit (FWB) di Kalangan Remaja dalam Tinjauan Hukum Islam. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 14(1), 129–163. https://doi.org/https://doi.org/10.30739/darussalam.v14i1.1681
Izar, J., Helty, Wilyanti, L. S., Putra, Y. M., & Adelia, W. (2023). Pematuhan dan Pelanggaran Prinsip Kerja Sama dalam Percakapan Pada Novel Kambing dan Hujan Karya Mahfud Ikhwan. In A. Kusmana (Ed.), Seminar Nasional Humaniora P (Vol. 3, pp. 74–80). FKIP Universitas Jambi. https://www.conference.unja.ac.id/SNH
Jayati, V. I., & Subandi. (2020). Pelanggaran Prinsip Kerja Sama dan Tindak Tutur Ilokusi Tokoh Utama 夏早安 (Xià Zǎoān) dalam Film 推理笔记 (tuīlǐ bǐjì) Karya Zhang Tianhui. Jurnal Pendidikan Bahasa Mandarin UNESA, 3(2), 1–11.
Joyce, Y. (2021). The Principles Underlying What is Communicated and not Said: A Cursory Discussion of Grice’s Cooperative Principle and its Maxims. Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 3(5), 10–17. https://doi.org/10.32996/jeltal
Jupriono, D. (2023). Prinsip Kooperatif, Kesantunan, dan Parameter Pragmatik dalam Wacana Humor Gus Dur. TANDA: Jurnal Kajian Budaya, Bahasa Dan Sastra, 3(2), 49–69. https://aksiologi.org/index.php/tanda/article/view/971
Khoirunnisa, Hamidah, Sabat, Y., & Aisyah, S. (2023). An Analysis of the Violation of Maxims in “Just Friends” Webtoon by CL Nuna. English Education: Journal of English Teaching and Research, 8(2), 241–249. https://doi.org/https://doi.org/10.29407/jetar.v8i2.20848
Kukuh, B. B. F., & Rusmiyati. (2022). Pelanggaran Prinsip Kerjasama Serta Implikatur Percakapan dalam Anime Moriarty The Patriot (憂国のモリアーティ) Season 1. Jurnal Hikari, 06(01), 293–308. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/hikari/article/view/47545
Kumajas, M. L., Sidayang, S., Kasenda, M. A., & Mesra, R. (2023). Analisis Sosiologi Hukum Maraknya Siswa di Amurang Membawa Kendaraan ke Sekolah Berdasarkan UU Nomor 22, Pasal 77 Ayat 1. IJSED: Indonesian Journal of Sociology, Education, and Development, 5(1), 1–9. https://doi.org/https://doi.org/10.52483/ijsed.v5i1.103
Larozza, Z. (2023). Strategi Guru dalam Mengatasi Perilaku Perundungan (Bullying) Melalui Pendidikan Karakter [Skripsi, Universitas Jambi]. https://repository.unja.ac.id/47527/
Lase, F., & Halawa, N. (2022). Mendidik Peserta Didik Dengan Nilai Nilai Karakter Cerdas Jujur. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 190–206. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.28
Lestari, M., & Yuniawan, T. (2020). Pematuhan dan Pelanggaran Prinsip Kerja Sama dalam Film Preman Pensiun The Movie. Jurnal Sastra Indonesia, 9(3), 16–22. https://doi.org/10.15294/jsi.v10i1.39957
Lestari, N. S., & Lestari, N. P. (2022). Providing Rewards as a Strategy for Increasing Social Skills for Madrasah Ibtidaiyah Students. Madrosatuna: Journal of Islamic Elementary School, 6(2), 73–82. https://doi.org/10.21070/madrosatuna.v6i2.1573
Lumuan, L. S. I., Wantu, A., & Hamim, U. (2023). Peran Guru PPKN dalam Mengembangkan Kecerdasan Moral Peserta Didik di SMP Negeri 1 Banggai Tengah Kabupaten Banggai Laut. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(2), 210–221. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i2.17924
Marlia, A., Shalahuddin, M. A. S., Hafiz, N. Z. Al, Hidayanti, N., Nadilah, Pitri, E., & Ulstami, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam sebagai Fondasi Anak Didik di Sekolah: Studi Kasus Siswa Yang Suka Bolos Sekolah. Merokok, dan Pacaran di MTSN 1 Palembang. HYPOTHESIS: Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 2(2), 345–355. http://azramedia-indonesia.azramediaindonesia.com/index.php/hypothesis/article/view/919
Mubarok, I. (2023). Analisis Percakapan terhadap Tindak Tutur dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Modern Madinah (Pendekatan Maksim Kerjasama Model Grice). Insyarah: Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Studi Islam, 4(1), 11–28.
Mubaroq, A. R., Wijayanto, & Supratiwi. (2021). Komunikasi Krisis Pemerintah Kabupaten Temanggung dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. Journal of Politic and Government Studies, 10(4), 1–19. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jpgs/article/view/32063
Mustikaningrum, G., Raharjo, T. J., & Prihatin, T. (2021). Implementation of Character Education Empowerment Thematically, with Literacy Movement, and with Counseling Guidance at Public Preliminary School. Journal of Primary Education, 10(2), 108–116. https://doi.org/10.15294/JPE.V10I1.46002
Nadia, R. P., & Delliana, S. (2020). Peran Komunikasi antara Guru dan Murid dalam Membangun Minat Belajar di Komunitas Jendela Jakarta. Jurnal Komunikasi, 14(1), 83–94. https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i1.7019
Ngadimah, M., Ramdhani, A. A., Wachid, A., Nafi’, A., & Wibowo, A. (2023). Pembinaan Karakter Religius Peserta Didik Melalui Budaya Sekolah di SMAN 2 Ponorogo. Ma’lim: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 296–312. https://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/maalim/article/view/7360
Nuzulia, I. F. L. N. (2020). Pragmatic Analysis of Flouting Maxim in Donald Trump’s Interview with TIME in the Oval Office 2020. Journal of English Language Teaching and Linguistics, 5(3), 333–347. www.jeltl.org
Pahlawati, E. F. (2021). Penerapan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spritual (ESQ). Sumbula, 6(1), 68–87. https://doi.org/https://doi.org/10.32492/sumbula.v6i1.4430
Pratiwi, D., & Gallant, K. A. (2022). Maksim Kuantitas dan Maksim Kualitas serta Implikaturnya pada Tayangan Mata Najwa Episode “Ironi Hari-Hari Ini.” SEBASA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 290–307. https://doi.org/https://doi.org/10.29408/sbs.v5i2.5810
Prijanto, J. H., & Kock, F. de. (2021). Peran Guru Dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dengan Menerapkan Metode Tanya Jawab Pada Pembelajaran Online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238–251. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/4318/1894
Pulungan, M. N. (2021). Prinsip Kerja Sama Grice dalam Novel Raumanen Karya Marianne Katoppo. Alinea: Jurnal Bahasa Sastra Dan Pengajaran, 10(1), 15–24. http://jurnal.unsur.ac.id/ajbsi
Putriasih, K. (2023). Strategi Komunikasi dalam Pembinaan Etika Melalui Ajaran Tri Kaya Parisudha pada Anak-Anak di Desa Panji. CARAKA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 182–191. https://stahnmpukuturan.ac.id/jurnal/index.php/caraka/article/view/3770
Rahayu, M. F. S., Rustono, & Haryadi. (2022). Violation of Cooperation Principle in the Discourse of Student WhatsApp Groups at Vocational High School PIKA Semarang. Seloka; Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(1), 68–80. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka
Rahayu, S. P. (2023). Implementasi Metode Muroja’ah dalam Hafalan Hadist di MTS Muhammadiyah 1 Ponorogo [Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Ponorogo]. https://etheses.iainponorogo.ac.id/22497/
Rahmawati, A. D., Wicaksana, M. F., & Sukarno. (2023). Pelanggaran Maksim Percakapan “Webseries Skaya and the Big Boss.” SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 375–390. https://doi.org/10.29408/sbs.v6i2.20923
Ramadhani, L., Ardhianti, M., & Supriyanto, H. (2023). Analisis Prinsip Kerja Sama dalam Naskah Drama yang Berjudul Romeo & Juliet Karya William Shakespeare. Pendistra: Pendidikan Bahasa Indonesia Dan Sastra, 6(1), 1–12. https://doi.org/https://doi.org/10.54367/pendistra.v6i1.2726
Revita, I., Kharismadewi, Y., & Lesmana, S. (2021). A Sociopragmatic Study of Cooperative Principles in a Group of Middle-Aged Women’s Conversation. IJOTL-TL, 6(2), 140–154. https://doi.org/10.30957/ijotl-tl.v6i2.669
Rodiah, H., & Fatmawati. (2023). Quantity Maxim Violation in Corbuzier Podcast Youtube Anies Menjawab. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 6(1), 77–95. https://doi.org/https://doi.org/10.24176/kredo.v6i1.8442
Sabrina, A. F., Citraresmana, E., & Wagiati. (2023). Pelanggaran Prinsip Kerja Sama Pasien Skizofrenia Berat: Studi Kasus Pragmatik Kognitif. SeBaSa, 6(2), 285–303. https://doi.org/10.29408/sbs.v6i2.19381
Saefrudin. (2020). Nilai Pendidikan Islam Prespektif KH. Salahudin Wahid. Jurnal Al-Fikri, 3(1), 30–55. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/fikri/article/view/8459
Saifudin, A. (2020). Implikatur Percakapan dalam Studi Linguistik Pragmatik (Conversational Implicature in Pragmatic Linguistic Studies). Jalabahasa, 16(1), 15–24. https://jalabahasa.kemdikbud.go.id/index.php/jalabahasa/article/view/423
Saputra, Y. K., Dylan, M., & Carmelo, D. (2023). Fostering Islamic Morality through Tahfidz Learning: Islamic Law. International Journal of Educational Narratives, 1(2), 49–62. https://doi.org/10.55849/ijen.v1i2.305
Sarasua, R. J. G. (2022). Revisiting Gricean Maxims in Speech Participants’ Convivial Conversations. INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED MULTIDISCIPLINARY STUDIES, 2(6), 247–265.
Sari, M., & Haris, M. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam dalam Pembentukan Karakter dan Etika Siswa di Tingkat Sekolah Dasar. Islamic Education Journal, 1(1), 54–71. https://ejournal.stai-alkifayahriau.ac.id/index.php/almujahadah/article/view/230
Setyaningsih, S., & Suchyadi, Y. (2021). Classroom Management In Improving School Learning Processes In The Cluster 2 Teacher Working Group In North Bogor City. JHSS (Journal of Humanities and Social Studies), 05(01), 99–104. https://doi.org/10.33751/jhss.v5i1.3906
Shaikh, A. L., & Kazmi, S. H. A. (2022). Exploring Marketing Orientation in Integrated Islamic Schools. Journal of Islamic Marketing, 13(8), 1609–1638. https://doi.org/10.1108/JIMA-11-2019-0241
Sifa, N. H. L. (2023). Flouting Maxim Lapor Pak! sebagai Strategi Penciptaan Humor dan Implikasinya untuk Bahan Ajar [Skripsi, Universitas Veteran Bangun Nusantara]. https://eprints.univetbantara.ac.id/id/eprint/23/
Siska. (2022). Ketaatan dan Pelanggaran Prinsip Kerja Sama Percakapan dalam Acara “Kick Andy” Episode dari Jongos Jadi Bos. Jurnal Salaka: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya Indonesia, 4(1), 27–35. https://doi.org/10.33751/jsalaka.v4i1.5762
Sitanggang, A., Sari, B. P., Sidabutar, E. D., Halimah, Cahya, M., & Nababan, R. Y. (2023). Penegakan Undang-Undang ITE Terhadap Kasus Judi Online. Mediation: Journal of Law, 2(4), 16–22. https://doi.org/https://doi.org/10.51178/mjol.v2i4.1620
Tohari, I. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Religius Melalui Pendidikan Agama Islam pada Siswa Kelas V SDN Rantau Jaya Kecamatan Karang Jaya Kabupaten Musi Rawas Utara [Tesis, IAIN Bengkulu]. http://repository.iainbengkulu.ac.id/6924/
Triana, A. (2021). Efektivitas Hukuman terhadap Kedisiplinan Santri di Dayah Modern Darul ’Ulum Banda Aceh [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Vebriyanti, & Syah, E. F. (2021). Tindak Tutur pada Penggunaan Aplikasi Zoom dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia KelasV SD Hikari Tangerang Selatan. Jurnal Syntax Imperatif: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(4), 354–361. https://www.jurnal.syntaximperatif.co.id/index.php/syntax-imperatif/article/view/101/132
Wahyutik, T. (2020). Peran Guru PAI Untuk Meningkatkan Kesadaran Siswa Dalam Mengikuti Kegiatan Keagamaan (Studi Kasus Di SMA Negeri 1 Kawedanan) Tahun Pelajaran 2019/2020 [Skripsi, IAIN Ponorogo]. https://etheses.iainponorogo.ac.id/11343/
Wulandari, N. D., Kusrini, N., & Ikhtiarti, E. (2020). Pelanggaran Prinsip Kerja Sama dalam Film Nicky Larson et Le Parfum de Cupidon dan Implikasinya pada Pembelajaran Bahasa Prancis. PRANALA: Jurnal Pendidikan Bahasa Prancis, 3(1), 65–77. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/PRANALA
Yadnya, I. B. P. (2022). Putra Bahasa Buku Persembahan Purnabhakti (I. N. Sudipa, Ed.; 1st ed.). Udayana University Press. http://udayanapress.unud.ac.id
Yusro, A., Sutopo, D., & Yuliasri, I. (2020). The Application of Cooperative Principles in EFL Classroom Interaction: The Case of SMAN 4 Pekalongan. English Education Journal, 10(2), 124–130. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eej
DOI: https://doi.org/10.33394/jollt.v12i2.10123
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Meisya Novitasari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JOLLT Journal of Languages and Language Teaching (p-issn: 2338-0810 | e-issn: 2621-1378) has been Indexed/Listed by

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.