Improving Students’ Learning Outcomes and Activities through the Implementation of the Discovery Learning Model on Mol Concept Material
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adilah, N. (2017). Perbedaan Hasil Belajar IPA melalui Penerapan Metode Mind Map dengan Metode Ceramah. Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), 98. https://doi.org/10.17509/ijpe.v1i1.7521
Arham, U. U., & Dwiningsih, K. (2016). Keefektifan Multimedia Interaktif Berbasis Blended Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 4(2), 111. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v4i2.89
Arifin, Z. (2009). Evaluasi Pembelajaran. PT Rosada Karya.
Elde Mølstad, C., & Karseth, B. (2016). National curricula in Norway and Finland: The role of learning outcomes. European Educational Research Journal, 15(3), 329–344. https://doi.org/10.1177/1474904116639311
Ferdiansah, Z. A., Sudibyo, E., & Munasir. (2020). The Effectiveness Of Discovery Learning Model To Train The Science Process Skills Of Man Students On The Simple Harmonic Motion Material. International Journal of Scientific and Research Publications (IJSRP), 10(2), 133–136. https://doi.org/10.29322/ijsrp.10.02.2020.p9823
Fitri, N. K., Anggani Linggar Bharati, D., & Joko Yulianto, H. (2022). The Effectiveness of Numbered-Head-Together and Socrates Strategies to Promote Higher Order Thinking Skill in Speaking to High and Low Anxiety Students at SMK Zaenuddin Tegal. International Journal of Scientific and Research Publications (IJSRP), 12(1), 146–150. https://doi.org/10.29322/ijsrp.12.01.2022.p12121
Hidayati, N., Ferazona, S., & Idris, T. (2021). 4Cs’ (Critical Thinking, Communication, Collaboration, Creativity pada Revolusi Industri 4.0: Pentingnya Mengenalkan Keterampilan ini Bagi Guru SMPN 1 Kuok. Community Education Engangement Journal, 3(1), 30–38.
Imawan, O. R. (2015). Perbandingan antara Keefektifan Model Guided Discovery Learning dan Project-Based Learning pada Matakuliah Geometri. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 179. https://doi.org/10.21831/pg.v10i2.9156
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589
Jayadiningrat, M. G., Putra, K. A. A., & Putra, P. S. E. A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 3(2), 83–89.
Kari, D. S., Ayub, S., & Verawati, N. N. S. P. (2022). The Validity of the Discovery Learning Model to Improve Students Creative Thinking Skills. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 10(2), 183. https://doi.org/10.33394/j-ps.v10i2.4720
Karoni, N. M. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran Prakarya Peserta Didik Kelas IX-7 SMP Negeri 6 Singaraja Semester Genap Tahun Pelajaran 2021/2022 Menggunakan Model Pembelajaran Diskoveri. DAIWI WIDYA Jurnal Pendidikan FKIP UNIPAS, 10(2), 106–119.
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon Siswa Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12. https://doi.org/10.23887/jpk.v4i1.24981
Mayudana, I. K. Y., & Sukendra, I. K. (2020). Analisis Kebijakan Penyederhanaan RPP (Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 14 Tahun 2019). Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 61–68.
Nilawati, P. A., Subandi, S., & Utomo, Y. (2017). Keefektifan Pembelajaran Interkoneksi Multipel Representasi Dalam Mengurangi Kesalahan Konsep Siswa Pada Materi Stoikiometri. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(11), 2076.
Nugrahaeni, A., Redhana, I. W., & Kartawan, I. M. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 23. https://doi.org/10.23887/jpk.v1i1.12808
Nuraini, N., Fitriani, F., & Fadhilah, R. (2018). Hubungan Antara Aktivitas Belajar Siswa Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia Kelas X Sma Negeri 5 Pontianak. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 6(1). https://doi.org/10.29406/arz.v6i1.939
Nurkholik, M., & Yonata, B. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri untuk Melatihkan High Order Thinking Skills Peserta Didik pada Materi Laju Reaksi Kelas XI IPA MAN 2 Gresik. Unesa Journal of Chemical Education, 9(1), 158–164.
Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., & Syofiyah Hasna. (2022). Menerapkan Metode Pembelajaran Berorientasi Student Centered Menuju Masa Transisi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8839–8848.
Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Alfabeta.
Sari, S. F. I., Fatah, A. H., & Maya Erliza Anggraeni. (2020). Analisis Materi Ajar Kimia SMA/MA Kelas X pada Konsep Stoikiometri. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 11(1), 139–151.
Sartika, R. P., Ariansyah, D., & Azhari, I. (2020). Deskripsi Pemahaman Konsep Calon Guru pada Materi Perancangan dan Pembangunan Laboratorium Kimia Menggunakan Model Discovery Learning. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.24815/jipi.v4i1.15006
Siahaan, M. Y., Sahputra, R., Sartika, R. P., Enawaty, E., & Rasmawan, R. (2022). Pengaruh Penggunaan LKPD Berbasis Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Konsep Mol. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5), 6678–6689. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i5.3390
Suprapti, S. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Energi dan Perubahanya Melalui Metode Proyek. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar Dan Menengah, 1(2), 265–274.
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718
Wijaya, R. S. (2015). Hubungan kemandirian dengan aktivitas belajar siswa. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan Dan Konseling, 1(3), 40–45.
Wulandari, S. P. (2016). Menciptakan Kemandirian Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Discovery Learning dengan Assessment for Learning. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 226–232.
Yenni, R. F., & Mathematics, I. (2016). Penggunaan Metode Numbered Head Together (NHT) dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 33–42.
DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v11i3.8525
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Fairuziyah Aizzatun Nisa, Kusumawati Dwiningsih, Fadillah Okty Myranthika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.