Development of Critical Thinking Ability Test using the Rasch Model on Substance Pressure Materials
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul Aziz, A., Jusoh, M. S., Amlus, M. H., Omar, A. R., & Awang Salleh, T. S. (2014). Construct Validity: A Rasch Measurement Model Approaches. Journal of Applied Science and Agriculture, 9(12), 7–12. https://www.researchgate.net/publication/266676182
Ardiyanti, D. (2016). Aplikasi Model Rasch pada Pengembangan Skala Efikasi Diri dalam Pengambilan Keputusan Karir Siswa. Jurnal Psikologi, 43(3), 248. https://doi.org/10.22146/jpsi.17801
Arifin, Z. (2017). Mengembangkan Instrumen Pengukur Critical Thinking Skills Siswa pada Pembelajaran Matematika Abad 21. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 1(2), 92–100.
Arikunto, S. (2016). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Bumi Aksara.
Azis, A. (2016). Analisis Tes Buatan Guru Bidang Studi Matematika Kelas V SD 1 Katobengke. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 15–24. https://doi.org/10.22437/edumatica.v6i01.2998
Azwar. (2015). Reliabilitas dan Validitas. Pustaka Pelajar.
Baghaei, P. (2014). The Rasch Model as a Construct Validation. Rasch Measurement Transaction, 22(1).
Bond, T. G., & Fox, C. M. (2007). Applying the Rasch Model : Fundamental Measurement in the HumBond, T. G., & Fox, C. M. (2007). Applying the Rasch Model : Fundamental Measurement in the Human Sciences Second Edition University of Toledo.an Sciences Second Edition University of Toledo.
Daniati, N., Handayani, D., Yogica, R., & Alberida, H. (2018). Analisis Tingkat Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 2 Padang tentang Materi Pencemaran Lingkungan. Atrium Pendidikan Biologi, 1(2), 1–10.
Erfan, M., Maulyda, M. A., Hidayati, V. R., Astria, F. P., & Ratu, T. (2020). Tes Klasik Dan Model Rasch. Indonesian Journal of Educational Research and Review, 3(1), 11–19.
Facione, P. a. (2011). Critical Thinking : What It Is and Why It Counts. In Insight assessment (Issue ISBN 13: 978-1-891557-07-1.). https://www.insightassessment.com/CT-Resources/Teaching-For-and-About-Critical-Thinking/Critical-Thinking-What-It-Is-and-Why-It-Counts/Critical-Thinking-What-It-Is-and-Why-It-Counts-PDF
Facione, P. a. (2013). Criticatal Thinking: What It Is and why It Counts. The California Academic Press.
Facione, P. a. (2015). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. The California Academic Press.
Febriano, R., Tandililing, E., & Enawaty, E. (2021). Pengembangan Instrumen Tes Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dengan Menggunakan Analisis Model Rasch Pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 10(9), 1–12. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/viewFile/49587/75676590680
Hanifah, N. (2017). Perbandingan Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda Butir Soal dan Reliabilitas Tes Bentuk Pilihan Ganda Biasa dan Pilihan Ganda Asosiasi Mata Pelajaran Ekonomi. Sosio E-KONS, 6(1).
Hartanto. (2020). Pengembangan Instrumen Assesmen Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SeKolah Dasar Pada Pelajaran Tematik. Akrab Juara, 5(1), 43–54.
Istiyono, E., Mardapi, D., & Suparno, S. (2014). PENGEMBANGAN TES KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI FISIKA (PysTHOTS) PESERTA DIDIK SMA. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 18(1), 1–12. https://doi.org/10.21831/pep.v18i1.2120
Jamaluddin, J., Jufri, A. W., Muhlis, M., & Bachtiar, I. (2020). Pengembangan Instrumen Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Pijar Mipa, 15(1), 13–19. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i1.1296
Karim, K., & Normaya, N. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran dalam Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Jucama di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1). https://doi.org/10.20527/edumat.v3i1.634
Mardapi, D. (2012). Pengukuran Penilaian & Evaluasi Pendidikan. Nuha Medika.
Marfhadella, P. (2021). Pengembangan Assesment Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungan Di SMP Se-Kota Bengkulu. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.
Napitupulu, D. (2017). Rasch Model Analysis on Acceptance Instrument of Optical Marker for Safe Vehicle Marking. Jurnal Penelitian Transportasi Darat, 19, 37–48.
Novinda, M. R. R., Silitonga, H. T. M., & Hamdani. (2019). Pengembangan tes pilihan ganda menggunakan model Rasch materi gerak lurus kelas X Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(6), 1–11. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/33452
Othman, N., Salleh, S. M., Hussin, H., & Wahid, H. A. (2014). Assessing Construct Validity and Reliability of Competitiveness Scale Using Rasch Model Approach. The 2014 WEI International Academic Conference Proceedings, 113–120.
Rahaju, E. B., Fardah, D. K., Wijayanti, P., & Ismail. (2020). Kemampuan Guru-guru Matematika SMP Kabupaten Ponorogo dalam mengembangkan soal Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 05(01), 75–81.
Ramadhan, M.A., & Iriani, T. (2013). Pembelajaran Berbasis Softkills, Sudahkah Dilakukan Guru? Paper Presented at Prosiding Semnas Politik Pendidikan Nasional: Program Pascasarjana UNY.
Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Parama Publishing.
S Wahyuni, K. M. (2015). Analisis Kemampuan Peserta didik dengan Model Rasch. In Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan.
Sabekti, A. W., & Khoirunnisa, F. (2018). Penggunaan Rasch Model Untuk Mengembangkan Instrumen Pengukuran Kemampuan Berikir Kritis Siswa Pada Topik Ikatan Kimia. Jurnal Zarah, 6(2), 68–75. https://doi.org/10.31629/zarah.v6i2.724
Satria Mukti, T., & Istiyono, E. (2018). Instrument for Assessing the Critical Thinking Ability of X Grade High School Students on Biology Learning. BIOEDUKASI: Jurrnal Pendidikan Biologi, 11, 105–110. http://dx.doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v11i2.21624
Solichin, M. (2017). Analisis Daya Beda Soal, Taraf Kesukaran, Validitas Butir Tes, Interpretasi Hasil Tes Dan Validitas Ramalan Dalam Evaluasi Pendidikan. Jurnal Manajemen & Pendidikan Islam, 2(2), 192–213. www.depdiknas.go.id/evaluasi-proses-
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sumintono, B, & Widhiarso, W. (2013). Aplikasi Model Rasch Pada Assesment Pendidikan. Tim Komunikata Publishing House.
Sumintono, B, & Widhiarso, W. (2015). Aplikasi Model Rasch Untuk Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial. Tim Komunikata Publishing House.
Tadeko, N., & S. (2013). Analisis Pemahaman Soal Grafik Mahasiswa Pendidikan MIPA Menggunakan Pemodelan Rasch. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 1(1).
Widana, I. W., Adi, S., Herdiyanto, H., Abdi, J,. Marsito, M., & Istiqomah, I. (2019). Modul Penyusunan Soal Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi (Higher Order Thinking Skills) Matematika. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.
Yani, A., Asri, A. F., & Burhan, A. (2014). Analisis Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda Dan Fungsi Distraktor Soal Ujian Semester Ganjil Mata Pelajaran Produktif Di Smk Negeri 1 Indralaya Utara Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 1(2), 98–115.
Yulian, V. N. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Metode Pembelajaran Metode Inkuiri Berbantuan Software Algebrator. Jppm, 9(1), 20–24.
Zhou, Q., Huang, Q., & Tian, H. (2013). Developing Students’ Critical Thinking Skills by Task-Based Learning in Chemistry Experiment Teaching. Creative Education, 04(12), 40–45. https://doi.org/10.4236/ce.2013.412a1006.
DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v10i4.5987
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Eliza, Tomo Djudin, Erwina Oktavianty

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.