Validity and Practicality of Problem Based Learning (PBL) Model Learning Tools to Improve Students' Conceptual Understanding
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ardianto, D., & Rubini, B. (2016). Comparison of students' scientific literacy in integrated science learning through model of guided discovery and problem based learning. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(1), 31-37.
Bhardwaj, A. (2016). Importance of education in human life: A holistic approach. International Journal of Science and Consciousness, 2(2), 23-28.
Carnow, A. J., Steenkamp, A., & Ekron, C. (2020). Experiences in a tutoring programme for BEd Foundation Phase isiXhosa first-language students. Reading & Writing, 11(1), 1-9.
Dewi, P. Y., & Primayana, K. H. (2019). Effect of learning module with setting contextual teaching and learning to increase the understanding of concepts. International Journal of Education and Learning, 1(1), 19-26.
Gayatri, I. G. A. S., Jekti, D. S. D., & Jufri, A. W. (2013). Efektifitas pembelajaran berbasis masalah (PBM) dan strategi kooperatif terhadap kemampuan menyelesaikan masalah dan hasil belajar kognitif biologi ditinjau dari kemampuan akademik awal siswa kelas X SMA Negeri 3 Mataram. Jurnal Pijar Mipa, 8(2).
Ihsani, N., Al Idrus, A., & Jamaludin, J. (2020). Perangkat Pembelajaran Biologi Berbasis Masalah Terintegrasi Nilai-Nilai Islami Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Peserta Didik. Jurnal Pijar Mipa, 15(2), 103-109.
McKnight, K., O'Malley, K., Ruzic, R., Horsley, M. K., Franey, J. J., & Bassett, K. (2016). Teaching in a digital age: How educators use technology to improve student learning. Journal of research on technology in education, 48(3), 194-211.
Nurliani, N., Subarjah, H., & Sujana, A. (2016). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah terhadap hasil belajar peserta didik pada materi peristiwa alam. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 981-990.
Pachauri, D., & Yadav, A. (2014). Importance of soft skills in teacher education programme. International journal of educational research and technology, 5(1), 22-25.
Rahim, S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Peserta didik Kelas IX-B SMP13 Negeri Kendari dengan Menggunakan Siklus Belajar (Learning Cycle) Pada Konsep Listrik Dinamis. Journal of Public Service, 1(1).
Redhana, I. W. (2012). Model pembelajaran berbasis masalah dan pertanyaan socratik untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, (3).
Reta, I. K. (2012). Pengaruh model pembelajaran Berbasis masalah terhadap keterampilan berpikir Kritis ditinjau dari Gaya kognitif siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia. 2(1).
Rosnanda, D., Sarwanto, S., & Aminah, N. S. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Litosfer Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 6(3), 141-152.
Simamora, R. E., & Saragih, S. (2019). Improving Students' Mathematical Problem Solving Ability and Self-Efficacy through Guided Discovery Learning in Local Culture Context. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(1), 61-72.
Siswanto, J., Susantini, E., & Jatmiko, B. (2018). Practicality and effectiveness of the IBMR teaching model to improve physics problem solving skills. Journal of Baltic Science Education, 17(3), 381.
Sudarman, S., & Silaban, R. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terintegrasi Media Internet Pada Pembelajaran Kimia Larutan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Karakter Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Kimia, 7(3), 87-92.
Sudirman, E. W., Danial, M., & Syahrir, M. (2019). Pengaruh model pembelajaran dan motivasi belajar terhadap pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis peserta didik. Chemistry Education Review (CER), 3(1), 67-77.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Susbiyanto, S., Kurniawan, D. A., Perdana, R., & Riantoni, C. (2019). Identifying the Mastery of Research Statistical Concept by Using Problem-Based Learning. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(3), 461-469.
Susilo, A. B. (2012). Pengembangan model pembelajaran IPA berbasis masalah untuk meningkatkan motivasi belajar dan berpikir kritis siswa SMP. Journal of Primary Education, 1(1).
Thiagarajan., Semmel., & Sivasailam (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Washington DC: National Center for Improvement Educational System.
Yustiqvar, M., Hadisaputra, S., & Gunawan, G. (2019). Analisis penguasaan konsep siswa yang belajar kimia menggunakan multimedia interaktif berbasis green chemistry. Jurnal Pijar Mipa, 14(3), 135-140.
DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v9i1.3966
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Siti Hidayati, Susilawati Susilawati, Ahmad Harjono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.