The Development of E-Modules for Language Politeness Learning in Independent Curriculum-Based Elementary School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisyi, F. K., Elvyanti, S., Gunawan, T., & Mulyana, E. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tik Smp Mengacu Pada Pembelajaran Berbasis Proyek. Innovation of Vocational Technology Education, 9(2), 117–128. https://doi.org/10.17509/invotec.v9i2.4861
Alawi, D., Sumpena, A., Supiana, S., & Zaqiah, Q. Y. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka Pasca Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5863–5873. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3531
Arifah, S. (2019). Kesantunan Berbahasa Indonesia Guru Dan Siswa Madrasah Diniyah Al-Akbar Bungbungan Bluto Sumenep (Dalam Perspektif Pragmatik). ESTETIKA: JURNAL PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA. https://doi.org/10.36379/estetika.v1i1.5
Arsal, M., Danial, M., & Hala, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Materi Sistem Peredaran Darah Pada Kelas XI MIPA SMAN 6 BARRU. Prosiding Seminar Nasional Biologi VI, 434–442. https://ojs.unm.ac.id/semnasbio/article/view/10594/6211
Cahyadi, RAH. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Halaqa: Islamic Education Journal. 01 Juni 2019. doi: 10.21070/halaqa.v3i1.2124
Febriadina, Z. F., Sumarwati, S., & Sumarlam, S. (2018). Male and Female Students’ Politeness in Sragen, Central Java. Humanus, 17(1), 73. https://doi.org/10.24036/humanus.v17i1.8429
Febriasari, D. (2018). Kesantunan Berbahasa Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 2(1). https://doi.org/10.24176/kredo.v2i1.2557
Gani, E. (2019). Kesantunan Berbahasa Indonesia Dalam Tindak Tutur Melarang Dan Mengkritik Pada Tujuh Etni. Lingua, 15(2), 195–205.
Kemendikbudristek. (2021). Kebijakan Kurikulum untuk Membantu Pemulihan Pembelajaran. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi, 2021. https://drive.google.com/file/d/1r2vwr6eB9-9pRxc6y04d0oqai62CiEYf/view
KEPUTUSAN KEPALA BADAN STANDAR, KURIKULUM, DAN ASESMEN PENDIDIKAN Kemedikbud & Ristek NOMOR 008/H/KR/2022, Pub. L. No. NOMOR 008/H/KR/2022 (2022).
Kurniasih, N., Rahmansyah, S., & Kurnia N, I. (2019). Politeness Strategy To Prevent and Resolve Cyber-Conflicts Among Indonesian Internet Users: a Cyberpragmatics Approach. Humanus, 18(1), 68. https://doi.org/10.24036/humanus.v18i1.103049
Laili, I., Ganefri, & Usmeldi. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3, 308. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/download/21840/13513
Lenaini, I. (2021). Teknik Pengambilan Sampel Purposive Dan
Snowball Sampling. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah. Vol. 6, No. 1, Juni 2021, Hal. 33-39. Https://Journal.Ummat.Ac.Id/Index.Php/Historis/Article/View/4075/Pdf
Lestari, P., & Prayitno, H. J. (2016). Strategi Dan Skala Kesantunan Tindak Direktif Mahasiswa Riau Di Lingkungan Masyarakat Berlatar Belakang Budaya Jawa. Jurnal Penelitian Humaniora, 17(2), 135. https://doi.org/10.23917/humaniora.v17i2.2533
Manderino, M., & Castek, J. (2020). Digital Literacies for Disciplinary Learning: Pedagogies Youth Deserve. 11, 3–15. https://doi.org/10.1108/s2048-045820200000011003
Manik, S., & Hutagaol, J. (2015). An Analysis on Teachers’ Politeness Strategy and Student’s Compliance in Teaching Learning Process at SD Negeri 024184 Binjai Timur Binjai –North Sumatra-Indonesia. English Language Teaching, 8(8), 152–170. https://doi.org/10.5539/elt.v8n8p152
Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar” di Era Society 5.0. Santhet: (Jurnal Sejarah, Pendidiikan Dan Humaniora), 5(1), 72. https://doi.org/10.36526/js.v3i2.e-ISSN
Mustadi, A., Wibowo, SE., Sayekti, O.M. (2021). Kesantunan Tindak Tutur pada Konstruksi Imperatif dalam Buku Tematik Terpadu Sekolah Dasar sebagai Bentuk Pengembangan Model Pembelajaran Santun di Tingkat Pendidikan Dasar. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta Press.
Prayitno, H. J. (2011). Teknik Dan Strategi Tindak Kesantunan Direktif Di Kalangan Andik Sd Berlatar Belakang Budaya Jawa. Journals.Ums.Ac.Id, 23(2), 204–218. http://journals.ums.ac.id/index.php/indigenous/article/view/1653
Rahayu, et al R. (2021). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 5(4), 2541–2549. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230
Saifudin, A. (2010). Analisis Pragmatik Variasi Kesantunan Tindak Tutur Terima Kasih Bahasa Jepang dalam Film Beautiful Life Karya Kitagawa Eriko. Lite, 6(2), 172–181.
Saleh, M., & Baharman, B. (2017). Kesantunan Tindak Tutur Dalam Interaksi Akademik. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 8(2). https://doi.org/10.26858/retorika.v8i2.3625
Seruni, R., Munawaoh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan Modul Elektronik (E-Module) Biokimia Pada Materi Metabolisme Lipid Menggunakan Flip Pdf Professional. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4(1), 48–56. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i1.4672
Simarmata, M. Y., & Agustina, R. (2017). Kefektifan Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Karakter untuk Meningkatkan Kesantunan Tindak Tutur Imperatif. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(2), 41. https://doi.org/10.26737/jp-bsi.v2i2.238
Sunita. (2021). Media Pembelajaran Modul Elektronik ( E-Modul ) Sebagai Sarana Pembelajaran Jarak Jauh. Seminar Nasional Hasil Penelitian, May, 1–4.
Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 13–28. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/13357
Susetyo, S. (2020). Permasalahan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia FKIP Universitas Bengkulu. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 29–43.
Triyono, M. B. (2015). The Indicators of Instructional Design for E- learning in Indonesian Vocational High Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 204(November 2014), 54–61. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.08.109
DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v9i2.7366
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran
E-ISSN: 2442-7667
Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.