Development and Validation of Digital-Based Preliminary Reading Media Instruments

Kasmawati Kasmawati, Chairan Zibar, La Sisi, Arna Juwariyah, Sasmin Sasmin

Abstract


This study aims to develop digital-based learning media instruments for first graders on beginner reading materials. This method of research used research and development that uses the ASSURE model. The instrument used questionnaire and validation sheet. Data analysis techniques are performed by calculating the value of the validity test results. The results showed that; 1) A digital-based learning media in the form of audio-visual has been developed using the kinemaster application for beginning reading material for grade I elementary schools which uses 3 stages of the model, namely: Analyze Learning; State Standards and Objectives; Select Strategic Technology, Media and Materials; 2) The results of the validity test on digital-based beginning reading learning media products that have been developed, as a whole are assessed by the material validator and media design. The results of the score by material experts are 89% in the "Very Valid" category, for media design experts it is obtained with 94% in the "Very Valid" category. Thus, it can be concluded that digital-based early reading learning media in Indonesian lessons for grade I elementary schools is very valid to be used as one of the media in Indonesian subjects.


Keywords


Learning Media; Validation; Instrumen; ASSURE Model; Reading.

Full Text:

PDF

References


Ardhiniswari, R. S., Subroto, W. T., & Jacky, M. (2020). Pengembangan Media Digital Picture Book Berbasis Tematik Integrative Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Education and Development, 8(3), 363-371.

Asmara, A.P. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Tentang Pembuatan Koloid. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 15(2), 156-178.

Cholifah, T., & Muslihasari, A. (2022). Pengembangan Digital Flipbook berbasis Dolanan Lokal untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa SD di Desa Palaan pada Era Covid-19. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 6(2), 149-158. https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i2.6843

Enawaty, E. & Sari, H. 2010. Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Pontianak Pada Materi Larutan Elektrolit dan Nonelektrolit. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 1(1), 24-36.

Fitri, H. & Ismulyati, S. 2016. Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Media Animasi pada Materi Koloid di Kelas XI IPA3 SMAN 1 Unggul Darul Imarah Aceh Besar. Jurnal Edukasi Kimia, 1(1), 19-24.

Fujianto, A., Jayadinata, A.K., & Kurnia, D. 2016. Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Hubungan Antar Mahluk Hidup. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 841-850.

Harkoyo, S. 2009. Efektivitas Pemanfaatan Media Audio-Visual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1), 1-10.

Haris, R., Haryoko, S., Jasruddin, J., & Pertiwi, N. (2018). Pengetahuan Dan Sikap Mahasiswa Tentang Kewirausahaan Yang Berwawasan Lingkungan Di Perguruan Tinggi. Seminar Nasional Hasil Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat (SNP2M), 3(1).

Irfansyah, I. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia Berkaitan Dengan Penggunan Campur Kode Dan Alih Kode Guru Dalam Kegiatan Pembelajaran di Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(6), 1959–1974. https://doi.org/10.35931/aq/v16i6.1255

Iskandar, D., Zuwerni, Z., & Sofyan, S. (2022). Pengembangan E-Modul Pelatihan Aplikasi Google Workspace For Education Untuk Penguatan Kompetensi Literasi Digital Guru MTs. JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL, 3(2), 1005–1018. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1268

Isnaeni, W., & Sulistriorini, S. (2023). Cokroaminoto Juornal of Primary Education Pengembangan Media Pembelajaran Alfabet Konstruksi Berbasis Android untuk Meningkatkan Literasi Membaca dan Literasi Digital Pendahuluan. Cokroaminoto Juornal of Primary Education, 6(1), 63-72.

Izzudin, A.M., Masugigo, & Suharmanto, A. 2013. Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Praktik Service Engine dan Komponen-komponennya. Automotive Science and Education Journa, 2(2), 76-85.

Izzatunnisa, L., Suryanda, A., Kholifah, A. S., Loka, C., Goesvita, P. P. I., Aghata, P. S., & Anggraeni, S. (2021). Motivasi belajar siswa selama pandemi dalam proses belajar dari rumah. Jurnal Pendidikan, 9(2), 7–14. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v9i2.811

Juliasih, J. Cahyani, I., & Abidin, Y. (2023). Pengembangan Instrumen Asesmen Membaca Pemahaman Berbasis Digital Dengan Model Educational Design Research Pada Siswa Sekolah Dasar. Pendas :Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 539-556.

Kasmawati, K., Parizu, C. Z. L., Sisi, L., & Juwariyah, A. (2022). Pelatihan Pengembangan dan Penerapan Media Big Book untuk Pembelajaran Membaca yang MEA (Menyenangkan dan Aktif) bagi Guru-Guru SDN 30 Kendari. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 132–140. https://doi.org/10.20527/btjpm.v4i1.4669

Kasmawati, M., Nur, N. A., Juwariyah, A., & Sari, S. J. P. (2022). Design Of Early Reading Learning Media With Digital-Based Steinberg Methods In Elementary Schools. Journal of Positive School Psychology, 6(11), 2283–2293.

Lestari, D.I. & Projosantoso, A.K. 2016. Pengembangan Media Komik IPA Model PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Analitis dan Sikap Ilmiah. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 145-155.

Misbah, M., Pratama, W. A., Hartini, S., & Dewantara, D. (2018). Pengembangan E-Learning Berbasis Schoology pada Materi Impuls dan Momentum untuk Melatihkan Literasi Digital. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 3(2), 109-114. https://doi.org/10.24905/psej.v3i2.107

Munandi, Y. 2012. Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Nugraheni, I. (2019). Media Buku Cerita untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Journal Of Education, 4(3), 322–329. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i3.12085

Nurmala, S., Triwoelandari, R., & Fahri, M. (2021). Pengembangan media articulate storyline 3 pada pembelajaran IPA berbasis STEM untuk mengembangkan kreativitas siswa SD/MI. Jurnal Basicedu, 5(6), 5024–5034.

Nurhalisa, S., Ma'rufi, M., & Baharudin, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Asesmen Kompetensi Minimum dan Pemecahan Masalah. Jurnal Literasi Digital, 1(3), 192-202.

Prasetyo, G. E., & Ginting, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Metode Adobe Flash Dengan Menggunakan Model 4-D Tentang Kearifan Lokal Budaya Melayu Langkat Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Sintaksis, 2(1), 93-102.

Pratiwi, N. L. M. T. (2017). Pengembangan Buku Cerita Anak Dengan Menginsersi Budaya Lokal dalam Tema Kegemaranku Untuk Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 38–47. https://doi.org/10.23887/jipp.v1i3.11984

Puspitasari, F. D. A. (2017). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Serat Wulangreh Pupuh Pangkur Untuk Pembelajaran Bahasa Jawa di SMP Kota Semarang. Journal of Javanese Learning and Teaching, 5(2), 17–25. https://doi.org/10.15294/piwulang.v7i2.29601

Putri, D. D. S., Hajron, K. H., Imaniar, N., & Sabilla, S. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Menggunakan Media Gambar pada Mata Pelajaran IPA. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 438–445.

Rahmatullah, A. S., & Ghufron, S. (2021). The Effectiveness Of’facebook’as Indonesian Language Learning Media For Elementary School Student: Distance Learning Solutions In The Era Of The Covid-19 Pandemic. Multicultural Education, 7(04), 27–37.

Ramadhani, R., & Fitri, Y. (2022). Pegembangan E-Modul Matematika Berbasis Model Flipped-Blended Learning. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(2).

Rofiqoh, I., Puspitasari, D., & Nursaidah, Z. (2020). Pengembangan game math space adventure sebagai media pembelajaran pada materi pecahan di sekolah dasar. Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 41–54.

Santika, A., & Nasution, A. S. (2021). Pengembangan media gambar berseri untuk meningkatkan keterampilan berbahasa Indonesia di kelas 2 sd. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 3(2), 83–96.

Sidin, U. S., Bakri, H., & Azlina, N. (2022). Pengembangan Aplikasi E-Module Mata Pelajaran Teknologi Jaringan Berbasis Luas Berbasis Android di SMK Negeri Pinrang.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabet.

Surachman, D. (2020). Efektifitasnya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gema Wiralodra, 11(2), 180–189. https://doi.org/10.31943/gemawiralodra.v11i2.99

Wahyuni, T., Widiyatmoko, A., Akhlis, I. 2015. Efektivitas Penggunaan Media Audio Visual pada Pembelajaran Energi dalam Sistem Kehidupan pada Siswa SMP. Unnes Science Education Journal, 4(3), 988-1004.

Wangsa, G. N. A. S., Dantes, N., & Suastra, I. W. (2021). Pengembangan instrumen kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar IPA kelas V SD Gugus IV Kecamatan Gerokgak. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 139–150.

Wargadinata, W., Maimunah, I., Eva, D., & Rofiq, Z. (2020). Student’s responses on learning in the early COVID-19 pandemic. Tadris: Journal of Education and Teacher Training, 5(1), 141–153.

Widahyu, C. (2021). The Effectiveness of Using Video As a Learning Media Online Learning To Improve Students’ Learning Motivation and Creative Thinking At Home During the Covid-19 Pandemic the Effectiveness of Using Video As a Learning’Learning Motivation and Creative Thi. Journal.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v9i2.7146

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.