Thematic Learning Based on Local Culture in Implementing National Character Values in Inclusive Referral Elementary School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (ENGLISH)References
Afifah, S., Yuniarti, K. W., & Widiatmoko, C. (2020). Identitas Nasional, Pemahaman Pancasila dan Relasi Interpersonal Anggota DPRD Sumatera Selatan. Psychopolytan : Jurnal Psikologi, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.36341/psi.v4i1.830
Ahmadi, Y., Astuti, B., & Linuwih, S. (2019). Bahan Ajar IPA Berbasis Etnosains Tema Pemanasan Global untuk Peserta Didik SMP Kelas VII. Unnes Physics Education Journal, 8(1), 53–59.
Ardianti, S.Pd., M.Pd., S. D., Wanabuliandari, S., & Kanzunnudin, M. (2019). Implementasi Pembelajaran Berbasis Ethno-Edutainment Untuk Meningkatkan Karakter Cinta Tanah Air Siswa Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2). https://doi.org/10.24176/re.v9i2.3503
Assidiq, N. F., & Atmaja, H. T. (2019). Implementasi Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Sejarah Terhadap Apresiasi Siswa Sma/Ma Berbasis Islam Di Kabupaten Wonosobo. Indonesian Journal of History Education, 7(1), 79–92. https://doi.org/10.15294/ijhe.v7i1.32288
Baka, N. A., Laksana, D. N. L., & Dhiu, K. D. (2019). Konten Dan Konteks Budaya Lokal Ngada Sebagai Bahan Ajar Tematik Di Sekolah Dasar. Journal of Education Technology, 2(2), 46. https://doi.org/10.23887/jet.v2i2.16181
Bania, A. S., Nuraini, N., & Ulfa, M. (2020). Character and Student Ability of Covid-19 Understanding in Digital Era in 2020. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 3(3), 2233–2240. https://doi.org/10.33258/birci.v3i3.1156
Basyaruddin, N. Y., & Rifma, R. (2020). Evaluasi Penguatan Pendidikan Karakter. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(1), 4. https://doi.org/10.31851/jmksp.v5i1.3498
Fatmawati, E. (2021). Strategies to Grow a Proud Attitude Towards Indonesian Cultural Diversity. 5(August), 810–820.
Hardiyan, R. C., Aesijah, S., & Suharto. (2019). Pembelajaran Lagu Dolanan Untuk menanamkan Nilai Karakter Pada Siswa SD Negeri Sekaran 01. Jurnal Seni Musik ISSN 2301-6744, 8(2), 105–115.
Hidayah, N. (2015). Pembelajaran Tematik Integratif di Sekolah Dasar. TERAMPIL Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2, 33–49.
Hidayah, Y., & Retnasari, L. (2019). Tinjauan Identitas Nasional Dan Identitas Kesukuan Pada Mahasiswa Pgsd Uad Yogyakarta (Studi Kasus Mahasiswa Luar Jawa Di Pgsd Uad). Muslim Heritage, 4(2). https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v4i2.1588
Hulukati, W., & Rahmi, M. (2020). Instrumen Evaluasi Karakter Mahasiswa Program Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini. In Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (Vol. 4, Issue 2, p. 851). https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.468
Irawan, B., & Muhartati, E. (2019). Identifikasi Nilai Etnosains pada Kearifan Lokal Berkarang dan Menyondong Ikan Pada Masyarakat Pesisir Bintan. Pedagogi Hayati, 3(1), 53–58. https://doi.org/10.31629/ph.v3i1.1595
Jaelani, A., Fauzi, H., Aisah, H., & Zaqiyah, Q. Y. (2020). Penggunaan Media Online Dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar PAI Dimasa Pandemi Covid-19 (Studi Pustaka dan Observasi Online). Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(1), 12. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i1.579
Kadir, A., & Asrohah, H. (2015). Pembelajaran Tematik (pp. 1–18). PT. RajaGrafindo Persada.
Komalasari, K., & Saripudin, D. (2018). The influence of living values education-based civic education textbook on student’s character formation. International Journal of Instruction, 11(1), 395–410. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11127a
Lebo, D., Pramono, B., Prakoso, L. Y., Risman, H., & Suhirwan, S. (2021). The Total War Strategy through Optimizing the Understanding of Pancasila Values in the Millenial Era. Journal of Social and Political Sciences, 4(2). https://doi.org/10.31014/aior.1991.04.02.273
Madrohim, M., Prakoso, L. Y., & Risman, H. (2021). Pancasila Revitalization Strategy in the Era of Globalization to Face the Threat of National Disintegration. Journal of Social and Political Sciences, 4(2), 155–164. https://doi.org/10.31014/aior.1991.04.02.284
Mahmud, N., Fricker, Z., Hubbard, R. A., Ioannou, G. N., Lewis, J. D., Taddei, T. H., Rothstein, K. D., Serper, M., Goldberg, D. S., & Kaplan, D. E. (2021). Risk Prediction Models for Post-Operative Mortality in Patients With Cirrhosis. Hepatology, 73(1), 204–218. https://doi.org/10.1002/hep.31558
Ni’mah, S., Purnomo, A., & Nisa, A. N. S. (2020). Pembelajaran IPS Berbasis Kearifan Lokal (Studi Kasus Di SMP Negeri 1 Jepara). Sosiulum, 2(1), 1–6. https://lib.unnes.ac.id/36345/
Pambudi, K. S., Maryanti, & Ahmadi, E. (2020). Perekat Identitas Indonesia Di Tengah Arus Rivalitas Menyongsong Pilkada Serentak Tahun 2020. Dinamika Sosial Budaya, 22(1), 1–7. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf
Pertiwi, U. D., & Rusyda Firdausi, U. Y. (2019). Upaya Meningkatkan Literasi Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Etnosains. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 2(1), 120–124. https://doi.org/10.31002/nse.v2i1.476
Puri, M. P. (2021). Character Education and Citizenship Education in The Middle of Community. IJOIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 2(02), 117–126. https://www.jsse.org/index.php/jsse/article/download/838/950
Qomarudin, A., & Safrudin. (2021). Pendidikan Inklusif Di SD Fastabiqul Khairat Kota Samarinda. Nusantara:Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 121–138.
Roziqin, A. A., Hidayat, S. N., & Admoko, S. (2016). Keefektifan Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Etnosains Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Pada Materi Zat Aditif Makanan. E-Jurnal Pensa, 11(9), 141–156. http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/monografias/GEBIS - RJ/RBG/RBG 1995 v57_n1.pdf%0Ahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/rbgfe/article/view/234295
Saputro, H. B., & Soeharto. (2015). Pengembangan Media Komik Berbasis Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran Tematik-Integratif Kelas IV SD. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 61–72. https://doi.org/10.1016/S0002-9378(15)30176-9
Sofiyatunningtiyas, T. N., Nugroho, A., & Muslim, A. (2020). Implementasi Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013 Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 15–23. https://doi.org/10.30595/.v1i1.7928
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Bisnis. Alfabeta.
Tarmansyah. (2009). Pelaksanaan Pendidikan Inklusifdi Sd Negeri 03 Alai Padang Utara Kota Padang. PEDAGOGI | Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, IX(1), 1–16. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pedagogi
Triyono, T. (2019). Pentingnya Literasi Budaya di Desa Seni Jurang Blimbing. Anuva, 3(1), 77–85.
Utami, A. U., & Murti, S. C. C. (2019). Peningkatan Literasi Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Scientific Approach. ScienceEdu, 2012, 50. https://doi.org/10.19184/se.v1i1.9493
Wahab, I. (2019). Identifikasi Cerita Anak Berbasis Budaya Lokal Untuk Membudayakan Literasi Di Sd. Satya Widya, 35(2), 176–185. https://doi.org/10.24246/j.sw.2019.v35.i2.p176-185
Widyaningrum, R., & Prihastari, E. B. (2021). Integrasi Kearifan Lokal Pada Pembelajaran di SD Melalui Etnomatematika dan Etnosains (Ethnomathscience). Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 335–341. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i2.5243
DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i4.4256
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Setyo Eko Atmojo, Beny Dwi Lukitoaji, Faiz Noormiyanto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran
E-ISSN: 2442-7667
Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.