Efek Media Zoom Cloud Meeting Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa di Masa Pandemi Covid-19

Sri Rahayu B, Sulastriningsih Djumingin, Munirah Munirah

Abstract


This study aims to analyze the effect of the zoom cloud meeting on the activeness and learning outcomes of Indonesian students during the Covid-19 pandemic. The population of this study amounted to 153 students. This study uses descriptive correlation method. The subjects of this study were students of class VIII.1 MTs Negeri Barru in Barru Regency, as many as 25 students. Sampling was done by using simple random sampling. The instrument used is a test in the form of multiple choice questions. The data analysis technique used was descriptive statistical analysis. The analysis carried out is a statistical test. The tests carried out consisted of the Shapiro-wilk normality test, and hypothesis testing with simple regression analysis. The results of this study indicate (1) The results of students' Indonesian learning before applying the zoom cloud meeting media have not been maximized, indicating that the average value obtained is 59.64%. (2) The effect of the zoom cloud meeting media greatly helps students in activeness and learning outcomes of Indonesian shows that the average value obtained is 80.04%. (3) After implementing the zoom cloud meeting media on the activities and results of learning Indonesian students during the Covid-19 pandemic and before applying the zoom cloud meeting media there was an effect on the process and results shown by the students.


Keywords


Zoom Cloud Meeting, Activeness, Learning Outcomes, Indonesian.

References


Agustina, Sofiah, Eka. (2020). Pembelajaran Memahami Teks. Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra 18 (1)

Andini, L., & Azizah, U. (2021). Analisis Korelasi Keterampilan Metakognitif dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Kesetimbangan Kimia. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(2), 472-480. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3327

Aulia, S. (2020). Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi. 20 Juli. https://www.suara.com/yoursay/2020/07/20/175556/pembelajaran-daring-pada-masa-pandemi

Dewojati, Cahyaningrum. (2012). Drama, Sejarah, Teori, dan Penerapannya. Yogyakarta: Javakarsa Media.

Elfiza, Mira. (2017). Hubungan Keterampilan Membaca Pemahaman Naskah Drama dengan Keterampilan Menulis Naskah Drama Siswa Kelas VIII SMP Negeri 13 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 208-213.

Endraswara, S. (2014). Metode Pembelajaran Drama Apresiasi, Ekspresi, dan Pengkajian. CAPS Center of Academic Publishing Service). Yogyakarta.

Isnatun, Siti, dan Farida, Umi. 2013. Mahir Berbahasa Indonesia. Bogor: Yudistira.

Kemendikbud. (2014). Buku Guru Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan SMP/MTs Kelas VIII. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

___________. (2014). Buku Siswa Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan SMP/MTs Kelas VIII. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Keraf, Gorys (2011). Argumentasi dan Narasi. Jakarta: Gramedia.

Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya

Milatul, Iva. (2020). Pembelajaran Menyimak Naskah Drama Dengan Model Pembelajaran Bermain Peran Pada Siswa Kelas XI SMK PGRI 3 Bojonegoro. Jurnal Sains Sosio Humaniora. 4 (2), 603-612.

Mulyadi, Yadi dkk. (2016). Intisari Tata Bahasa Indonesia untuk SMP dan SMA. Bandung; Yrama Widya.

Nurgiyantoro, Burhan. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: BPFE.

Priasti, S., & Suyatno, S. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter Gemar Membaca Melalui Program Literasi di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(2), 395-407. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3211

Prawiyogi, Anggy Giri, dkk. 2020. Efektifitas Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pembelajaran Siswa Di SDIT Cendekia Purwakarta. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar. Hal 94-95

Ramadania, Fajarika. (2016). Konsep Bahasa Berbasis Teks Pada Buku Ajar Kurikulum 2013. Stilistika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan pengajarannya. 1(2), 228-229.

Resmini, Novi. (2014). Prinsip Dasar Pembelajaran Bahasa Indonesia. Universitas Pendidikan Indonesia. Universitas Pendidikan Indonesia (Prinsip_Dasar_Pembelajaran_Bahasa_Indonesia.pdf, Diakses 03 Maret 2017).

Saragih, Amrin. 2016. Pembelajaran Kurikulum Berbasis Teks dalam Kurikulum 2013. Medan Makna, 14(2), Hal, 197-198

Sofyana & Abdul. (2019). Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp Pada Kelas Karyawan Prodi Teknik Informatika. Jurnal nasional pendidikan teknik informatika, 8 (1), 82.

Sulistyana. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh Pada Level Pendidikan Anak Usia Dini. Universitas Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Syah, R. H. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(5). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314

Waluyo, Budi. (2018). Bahasa dan sastra Indonesia untuk kelas VIII SMP dan MTs. Solo: Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Widyahening, Evi Tri., dkk. (2012). Kajian Drama: Teori & Implementasi. Surakarta: Cakrawala Media.

Wilson, A. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Daring (Online) Melalui Aplikasi Berbasis Android Saat Pandemi Global. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1), 7. http://dx.doi.org/10.30998/sap.v5i1.6511

Wiyanto, Asul. (2012). Terampil Bermain Drama. Jakarta: Grasindo.

Zoom Video Communications Inc. (2016). Zoom Global Infrastructure and Security Guide.pdf. https://zoom.com.cn/docs/doc/Zoom_Global_Infrastructure.pdf




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3835

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Sri Rahayu B

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.