Analisis Pengaruh Indikator Persepsi dan Partisipasi Layanan Bantuan Akademik Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Peserta Tutorial di UPBJJ-UT Bengkulu

Pamela Mikaresti, Ana Nurmalia, Dwi Kristanti

Abstract


This study aimed to analyze the effect of indicators of student perceptions and participation in academic service assistance on student academic achievement at UPBJJ-UT Bengkulu. The research used descriptive method with a quantitative approach. sampling used the Slovin method with a total sample of 362 respondents. The research instrument used was questionnaire. The data analysis technique useed multiple linear regression which was further discussed descriptively. The results of the study showed the independent variables such as X1, X2, X3, X6, X9, X13, X20, X24, partially had a significant effect on the dependent variable (GPA). Other independent variables (X4, X5, X7, X8, X10, X11, X12, X14, X15, X16, X17, X18, X21, X22, X23) partially had no significant effect on the dependent variable (Student Achievement Index).

Keywords


Participation Indicators; Perception Indicator; Academic Services; Academic Achievement.

References


Ali, Sambas Dkk. (2009). Analisis Korelasi, Regresi, dan Jalur Anova Dalam Penelitian. Bandung : Penerbit CV Pustaka Setia

Djarwanto, Ps dan Subagyo P. (2009). Statistik Induktif. Yogyakarta: BPFE.

Habibahi, dkk. (2012). Studi Tentang Status Perkawinan Mahasiswa Reguler PGSD Tegal

Hubungannya Dengan Prestasi Akademik.

Hoang. (2008). The Effects of Grade Level, Gender, And Ethnicity on Attitude And Learning

Environment in Mathematics in High School.

Husein, Umar. (2011). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis Ed Baru 7. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada

Kuncoro, Mudrajad. (2013). Metode Riset Untuk Bisnis dan Ekonomi. Edisi 3. Jakarta: Erlangga.

Muliani. (2013). Perbedaan Motivasi Antara Mahasiswa yang Bekerjadan Tidak Bekerja Pada Mahasiswa Universitas 17 Agustus 1945.

Prayekti. (2007). Pengaruh Pemberian Tutorial Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa DII PGSD FKIP UT Pada Matakuliah Konsep Dasar IPA 1. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan No. 068 Tahun ke 13.

Sigit, S. (2009). Indeks Prestasi Mempengaruhi Prestasi Belajar. Jakarta : Elex Media Komputindo.

Sil, Muhamad. (2018). Perilaku Tutor Dalam Pengelolaan Tutorial Terhadap Kinerjanya Pada Universitas Terbuka Bengkulu. Kajian Teori Pengembangan Sumber Daya Manusia: Universitas Terbuka.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif DAN R&D. Bandung : Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Universitas Terbuka. (2015). Akademik. Diakses pada https ://www.ut.ac.id. Pada 01 Februari 2021.

Universitas Terbuka. (2015). Sistem Pembelajaran. Diakses pada https ://www.ut.ac.id. Pada 7 Februari 2020

Universitas Terbuka. (2015). Visi dan Misi. Diakses pada https ://www.ut.ac.id. Pada 7 Februari 2020.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.2883

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Pamela Mikaresti, Ana Nurmalia, Dwi Kristanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.