Pengaruh Integrasi Bahan Ajar Media Picture Series Berbasis Flash Melalui Pendekatan Komunikatif Terhadap Kemampuan Bercerita

Selfiana Triyanty. M. Ndapa Lawa

Abstract


The purpose of this study was to know a significant influence of integrated flash picture series media through communicative approach towards storytelling ability. The research method used quasi-experimental design with nonequivalent control group and saturated sampling technique and a sample size of 20 students.The reasearch instrument used test questions and documentation studies, while the data analysis used independent t-test and effect size test. The result showed an increase in student learning outcomes with the use of flash-based pictured series through communicative approach and it showed group of students who were taught effectively with flash-based media with an average value of 56.45 at pre-test to 81.55 in post test compared to the control group which was valued only 51.95 at pre-test increased to 62.9 after the post test. The research showed the use of flash-based picture media through communicative approach was effective in teaching 7th grade students of SMP Negeri 3 Kupang on English subject especially speaking material (storytelling). The result was proved by Ha > Ho r 81.55 > 62.9.


Keywords


Learning Media, Picture Series Media, Communicative Approach, Story Telling Ability

References


Achmad, H. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Bahasa Inggris di SMAN 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 41-47. DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.900

Amijaya. Ramdani, Agus, Merta. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurrnal Pijar MIPA, 13(2), 94-99.

Arief S. Sadiman dkk. (2011). Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers

Azhar Arsyad. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers

Eka Pratiwi. (2013). Peningkatan Kemampuan Berbicara dengan Menggunakan Media Gambar Berseri pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas I Sd. Jurnal Ilmiah Universitas Tanjungpura.

Elda Veronika. (2018). Pengaruh Media Gambar Berseri terhadap Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi di Sekolah Dasar. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Ellyana. (2018). Penggunaan Media Gambar Berseri untuk meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas Iii Sdn Wonorejo Ii –313 Surabaya. Jurnal UNESA, Universitas Negeri Surabaya.

Etty Pratiwi. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Berseri dalam Penulisan Kemampuan Naratif Kelas Sebelas di SMA PGRI 2 Palembang. Jurnal Wahana Didaktika Vol. 15 No.3 September 2017 : 66-76

Iis Aprinawati. (2017). Penggunaan Media Gambar Seri untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 1 Issue 1 (2017) Pages 12 – 18.

Kelembagaan Ristek Dikti. diakses pada tangal 22 Februari 2020, 11:58 am https://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/08/UU_no_20_th_2003.pdf

Kurnia Tri Maulida. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Seri Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Iii Mi At Thohiriyyah Kecamatan Pedurungan Kota Semarang Tahun Pelajaran 2017/2018. UniversitasNegeri Semarang Scientific Journal.

Melly Dwiki Oktaviani, Idris Ahmad. (2018). Pemanfaatan Media Picture Series untuk Meningkatkan Kemampuan Bercerita pada Tunagrahita di Slb Siti Hajar Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Khusus Universitas Negeri Surabaya.

National School Debating Championship. diakses pada tangal 22 Februari 2020, 22:27 pm dari https://id.wikipedia.org/wiki/National_Schools_Debating_Championship

Nur Istiqomah, Abdul Karim. (2018). Penggunaan Media Gambar Seri untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Sederhana dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sd Islam Nu Pungkuran. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatakn Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alabeta.

Susila Pratiwi. (2018). Model Picture and picture dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Permulaan Siswakelas 1d Mimba. Jurnal Online Journals of Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Tri Lestyowati. (2019). Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Menyusun Narrative Text Menggunakan Series Of Pictures dengan Pendekatan Kontekstual Kelas Viii-E Smp Negeri 281 Jakarta. Jurnal Ilmiah Pendidikan Humaniora Volume V, Nomor 2, Maret 2019.

Wahyu Mimbar, Otang Kurniaman, Hendri Marhadi. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sd Swasta Arvena Sei Pejangki. Jurnal Online Journals of Universitas Muhammadiyah Surakarta.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v6i1.2453

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Selfiana T. M. Ndapa Lawa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.