Penerapan Buku Saku dengan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pasca Gempa Bumi

Erlis Nurhayati

Abstract


The purpose of this study was to increase motivation and student learning outcomes after the earthquake in SMP Negeri 1 Gangga through the application of a Pocket Book with a scientific approach. The research method used was classroom action research consisting of 4 stages, namely planning, action implementation, observation and reflection. The research instruments used were observation sheets and tests. While the data of this research were analyzed through descriptive qualitative and qualitative analysis techniques. The results of the study showed that the application of a Pocket Book with a scientific approach had been able to increase motivation and student learning outcomes. This could be proved by data of all classroom action research activities which had showed improvements starting from pre-action, cycle 1 and cycle II.

Keywords


Motivation, Learning Outcomes, Pocket Book, Scientific

References


Aris, Shoimin. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Arus Media.

Arikunto, Suharsimi. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Materi Pelatihan Terintegrasi Pendidikan Kewarganegaraan, Buku 2. Jakarta: Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama.

Hisyam Zaini, Bermawy Munthe, Sekar Ayu Aryani. (2004). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: CTSD.

Miarsa, Yusufhadi. (1995). Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Teknologi Pembelajaran. Malang: IPTPI.

Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional, Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Oemar Hamalik. (1992). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 81 A Tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum 2013.

Saiful Rachman, Yoto, Syarif Suhartadi, Suparti. (2006). Penelitian Tindakan Kelas dan Penulisan Karya Ilmiah. Surabaya: SIC Bekerjasama dengan Dinas P dan K Provinsi Jawa Timur.

Setiarini, A. (2018). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Pendekatan Saintifik Strategi Discovery Learning dan Metode Diskusi di SDN Model Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 15(3).

Slameto. (1991). Proses Belajar Mengajar Dalam Sistem Kredit Semester (SKS). Jakarta: Bumi Aksara.

Soetomo. (1993). Dasar-dasar Interaksi Belajar Mengajar. Surabaya: Usaha Nasional.

Suryaningsih, E. (2016). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar dengan Menerapkan Model Reading Guide Berbasis PAIKEM bagi Peserta Didik di SDN Model Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 15(3).




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1804

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Erlis Nurhayati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.