The Implementation of the Madrasah Principal's Policies in Enhancing the Competence of Educators and Educational Staff of Islamic Junior High School (Perspective of the Independent Curriculum)
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andi Cudai Nur & Muhammad Guntur. (2019). Analisis Kebijakan Publik. Analis Kebijakan Publik, April, 165.
Annisa Alfath, Fara Nur Azizah, & Dede Indra Setiabudi. (2022). Pengembangan Kompetensi Guru Dalam Menyongsong Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan , 1 (2), 42–50. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v1i2.73
Ariyani, R. (2017). Kepemiminan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Profesionalisme Guru. Jurnal Al-Afkar , 5 (1), 107–128.
Banani, M. T. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kompetensi Guru dalam Mewujudkan Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 11(01), 67–76.
Bastian, A., Firdaus, M., & Rizky, R. (2023). Kesiapan Sekolah Menerapkan Kurikulum Merdeka di Pekanbaru: Survei Perspektif Guru dan Siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran , 9 (4), 1162. https://doi.org/10.33394/jk.v9i4.9321
Fadilah, N. (2019). Kebijakan Kepala Sekolah Dalam Maningkatkan Mutu Pendidikan di SMP IT Nurul Ilmi Medan Estate.
Goumairi, O., Aoula, E., & Souda, S. B. E. N. (2020). Application of the SERVQUAL Model for the Evaluation of the Service Quality in Moroccan Higher Education : Public Engineering School as a Case Study. 9(5), 223–229. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n5p223
Hanim, Z., Sari, DS, & Soe, R. (2020). Jurnal Manajemen Pendidikan Kebijakan Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Kinerja Kebijakan Kepemimpinan Kepala Sekolah Guru dalam Meningkatkan Efektivitas Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan , 2 (1), 43–60.
Harahap, W. S. A. (2019). Persetujuan Panitia Ujian Tesis.
Herianto. (2023). Implementation Of The Madrasah Prinsipal’S Policy In Improving Education Services At State MTs Of Pasuruan City. 100–111.
Hidayati, N., & Rustyawati, D. (2019). Kepala Sekolah Sebagai Penentu Kebijakan Pendidikan Di Sekolah Dasar. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 1(2), 91–103. https://doi.org/10.51675/jp.v1i2.82
Ilham, I. (2021). Kebijakan Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Ainara (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan) , 2 (3), 154–161. https://doi.org/10.54371/ainj.v2i3.70
Iqbal, M., Winanda, A., Hanum Sagala, D., Dwika Hanum Sagala, Utia Rahmadani Ar Hasibuan, & Wirahayu. (2023). Peran Guru dalam Kebijakan Merdeka Belajar dan Implementasinya terhadap Proses Pembelajaran di SMP Negeri 1 Pancur Batu. Journal on Education, 05(03), 9299–9306.
Isa, Asrori, M., & Muharini, R. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam menerapkan Peraturan-Peraturan di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan , 4 (3), 3419–3423. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2596
Kemendikbud. (2020). Rencana Strategis Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan 2020-2024. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan , 1–129.
Kemendikbudristek. (2022). Buku Saku: Tanya Jawab Kurikulum Merdeka. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi , 9–46.
Khoirudin, Darim, A., & Rofiq, MH (2022). Kepemimpinan Visioner Kepala Madrasah dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam , 3 (2), 116–125. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i2.232
Kusmanto, Hidayatullah, M., Suryani, & Ridaningsih, I. (2023). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Implementasi Mbs. Prosiding Seminar Nasional Program … , 1 (2), 183–200.
Marlina, T. (2022). Prosiding SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro 67. 1(1), 67–72.
Matthew B. Miles, Michael Hubberman, & Johnny Saldana. (2014). Qualitative Data Analysis (3 ed.). Sage Publisher.
Menteri Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi Republik Indonesia No. 56 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum Merdeka, No. 56 T. (2022). Salinan Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 56/M/2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran . 112.
Muslimin, I. (2023). Konsep dan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Lembaga Pendidikan Islam Studi Kasus di Madrasah Se-Jawa Timur. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 5(1), 43–57. https://doi.org/10.15642/japi.2023.5.1.43-57
Nasution, A. F. (2023). Hambatan dan Tantangan Implementasi Kurikulum Merdeka di MTS Raudlatul Uluum Aek Nabara Labuhanbatu Abdul Fattah Nasution. Journal on Education, 05(04), 17308–17313.
Nugroho, Riant. (2021). Kebijakan Publik Praktik Implementasi dan Pengendalian Kebijakan. Ebook: Elex Media Komputindo.
Nur’aini, R. D. (2020). Penerapan Metode Studi Kasus Yin Dalam Penelitian Arsitektur Dan Perilaku. INERSIA: lNformasi dan Ekspose hasil Riset teknik SIpil dan Arsitektur, 16(1), 92–104. https://doi.org/10.21831/inersia.v16i1.31319
Nurcahyono, NA (2023). Strategi Pengembangan Kompetensi Calon Guru SD terhadap Penerapan Kurikulum Merdeka. Jurnal Isu Kontemporer Pendidikan Dasar , 1 (1), 1–10. https://doi.org/10.33830/jciee.v1i1.5308
Nurulloh, A., Aprilianto, A., Sirojuddin, A., & Maarif, MA (2020). Peran Kebijakan Kepala Madrasah Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam , 5 (3), 334–346. https://doi.org/10.31538/ndh.v5i3.963
Prakoso, AF, Andriansyah, EH, Rafsanjani, MA, Nurlaili, EI, & Arif, A. (2023). Pendidikan di Indonesia (Kurikulum Merdeka) dan Kurikulum Jepang . 4 (Januari), 17–25.
Primadona, S. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Jalur Mandiri Berubah di SD Negeri Gugus 1 Kecamatan Gunung Talang Kabupaten Solok. 12(2), 452–464. https://journalstkippgrisitubondo.ac.id/index.php/PKWU/article/view/1208/773
Pujiarti, E., Purba, FD, Ahmadi, KD, & Mulya, S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme Guru di SMKS 2 Tamansiswa Pematangsiantar. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP , 4 (1), 11–18. https://doi.org/10.30596/jppp.v4i1.13586
Rizki, R. A., & Fahkrunisa, L. (2022). Evaluation of Implementation of Independent Curriculum. Journal of Curriculum and Pedagogic Studies (JCPS), 1(4), 32–41. https://e-journal.lp2m.uinjambi.ac.id/ojp/index.php/jcps
Rohmah, A. (2017). Implementasi Kebijakan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di MA Nurul Huda Ranuyoso, Lumajang.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulis, S., & Hidayani, S. (2023). Kebijakan Kepala Madrasah Dalam Meningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Madrasah Tsanawiyah Pondok Pesantren Modern Al-Habib Pangkalan Brandan. 3, 107–121.
Tarhid, T. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Kependidikan , 5 (2), 141–155. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1931
Wulandari, S., & Trihantoyo, S. (2020). Pembinaan dan Pengembangan Profesional Guru Pada Era Revolusi Industri 4.0.
DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v10i2.11120
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran
E-ISSN: 2442-7667
Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.