Exploring Work Readiness Key Factors Among Industrial Chemistry Students in Vocational High Schools
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aguila, G. M. (2019). Correlation of Internship Related Skills and Academic Performance in Selected Engineering Professional Courses. Asia Pacific Journal of Education, Arts and Sciences, 6(1), 112–121.
Amalia, N. R. (2013). Hubungan antara adversity quotient dengan kematangan karir pada peserta didik di Mandiri Enterpreneur Center (MEC) Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 2(1), 1–7.
Ariwibowo, B., Apriyanto, N. (2022). Pengaruh motivasi belajar dan implementasi peer learning terhadap kesiapan magang industri siswa SMK. … National Seminar (VENS …, 62–65.
Armaulana, G. W., & Suprapto. (2022). Hubungan Praktik Kerja Industri Dan Uji Kompetensi Keahlian Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas Xii Kompetensi Keahlian Desain Permodelan Dan Informasi Bangunan Smkn 1 Jenangan. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 8(2), 1–8.
Dewanto, W. K., Agustianto, K., & Sari, B. E. (2018). Developing thinking skill system for modelling creative thinking and critical thinking of vocational high school student. Journal of Physics: Conference Series, 953(1).
Facione, P. ., Nooren, N. ., Blohm, S. ., & Giancarlo, C. (2002). The California Critical Thinking Skill Test: Test Manual 2002 Update Edition. The California Academic Press.
Fedynich, L., Bradley, K. S., & Bradley, J. (2015). Graduate Students Perceptions of Online Learning. Research in Higher Education Journal, 27(27), 1–13.
George Brown College. (2015). Critical thinking: Learning, Teaching, and Asssessment. A Teacher’s Handbook. George Brown College.
Harjono. (2022). Manajemen Kemitraan SMK Kimia Industri, Perguruan Tinggi, dan Industri Berbasis Employability Skill 4.0. Universitas Negeri Semarang.
Harjono, & Eden, W. T. (2021). Determinan Employability Skill 4.0 Siswa Farmasi Industri di Kota Semarang. UNNES Press.
Hasan, A., & Pardjono, P. (2019). The Correlation of Higher Order Thinking Skills and Work Readiness of Vocational High School Students. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 25(1), 52–61.
Hidayat, R. (2021). Pengaruh Motivasi, Kompetensi dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja. Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 5(1), 26–23.
Iskandar. (2012). Psikologi Pendidikan Sebuah Orientasi Baru. Gaung Pesada (GP) Press.
Kurniawan, A. (2013). Hubungan Motivasi Belajar dengan Kesiapan Memasuki Dunia Kerja Siswa Kelas XI Teknik Otomotif SMK Negeri 5 Padang. Automotive Engineering Education Journals, 2(1).
Mahfud, T., Indartono, S., Saputro, I. N., & Utari, I. (2019). The effect of teaching quality on student career choice: The mediating role of student goal orientation. Integration of Education, 23(4), 541–555.
Mazda, R. (2011). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Sekolah terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Negeri Ngawi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(1), 1–15.
Moslem, M. C., Komaro, M., & Yayat. (2019). Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Aircraft Drawing Di Smk. Journal of Mechanical Engineering Education, 6(2), 258–265.
Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan.
Overtoom, C. (2000). Employability Skills: An Update. 220, 1–8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED445236.pdf
Pebriyenni. (2007). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif. Jurnal Demokrasi, Jurnal Ilmiah Politik Kenegaraan, 6(2).
Pragiwani, M., Lestari, E., & Alexandri, M. B. (2020). Pengaruh Motivasi, Kompetensi, Disiplin dan Kompensasi Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Kasus pada Karyawan PT. Tektonindo Henida Jaya Group). Responsive, 3(3), 117–129.
Pratama, Y., Daryati, D., & Arthur, R. (2018). Hubungan Praktik Kerja Industri dengan Kesiapan Kerja Siswa SMK Negeri 1 Cibinong Kelas XII Kompetensi Keahlian Teknik Gambar Bangunan. Jurnal PenSil, 7(1), 53–62.
Pratiwi, D., Bross, N., & Kisman, Z. (2019). The Effect of Work Readiness and Work Motivation to Employment Opportunity with Competence as Mediating Factor: Study on Vocational Students in East Jakarta 1*. International Journal of Novel Research in Humanity and Social Sciences, 6(4), 62–67.
Purba, R., Tampubolon, H., Rambe, A., & Aritonang, R. (2018). Korelasi Antara Motivasi Belajar dan Kepercayaan Diri dengan Hasil Belajar PKL Siswa SMK. 2(1), 2085–2093.
Rahmi, A. F. (2016). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Kesiapan Kerja Peserta Didik Pelatihan Teknik Otomotif Di UPT Pelatihan Kerja BLK Surabaya. J+Plus Unesa, 5(2), 1–10.
Riyanti, S., & Kasyadi, S. (2021). Motivasi dan Pengalaman Praktek Kerja Industri Mempengaruhi Kesiapan Kerja Siswa: Studi pada SMK Swasta di Kabupaten Bogor. Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 43–57.
Sardiman, A. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT Raja Garafindo Persada.
Sulastri, & Herawati, A. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Soft Skill Siswa SMK Negeri 2 Blitar dalam Menghadapi Dunia Kerja di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 14(2), 129–139.
Supriyanto, S., Munadi, S., Daryono, R. W., Tuah, Y. A. E., Nurtanto, M., & Arifah, S. (2022). The Influence of Internship Experience and Work Motivation on Work Readiness in Vocational Students: PLS-SEM Analysis. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 5(1), 32–44.
Suryani, S., Irianto, A., & Cerya, E. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Praktik Kerja Industri Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas Xii Smk Bisnis Manajemen Di Kota Solok. Jurnal Ecogen, 1(4), 870.
Syarif, S. M., Suherman, A., & Yayat, Y. (2019). Identifikasi Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesiapan Kerja Siswa Teknik Perbaikan Bodi Otomotif. Journal of Mechanical Engineering Education, 5(2), 261.
Uno, H. B. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Bumi Aksara.
Wibowo, N. (2016). Upaya Memperkecil Kesenjangan Kompetensi Lulusan Sekolah Menengah Kejuruan dengan Tuntutan Dunia Industri. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 23(1), 45.
DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v10i1.10564
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran
E-ISSN: 2442-7667
Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.