Developing Tembang Macapat Electronic Teaching Materials in the Teaching of Local Language for Junior High School Students
Abstract
Keywords
Full Text:
FULL PDFReferences
Anto, P. & Anita, T. (2019). “Tembang Macapat sebagai Penunjang Pendidikan Karakter,” Deiksis, vol. 11, no. 01, p. 77, 2019, doi: 10.30998/deiksisv11i01.3221.
Aryanto, H., Azizah, M. D., Nuraini, V. A., & Sagita, L. (2021). Inovasi tujuan pendidikan di Indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(10), 1430-1440.
Arofah, R. & Cahyadi, H. (2019). “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model,” vol. 3, no. 1, pp. 35–43, 2019, doi: 10.21070/halaqav3i1.2124.
Bahtiar, E. T. (2015). “Penulisan Bahan Ajar,” in Penulisan Bahan Ajar, Bogor: Fakultas Kehutanan, Institut Pertanian Bogor. doi: 10.13140/RG.2.1.1441.6083I.
Bakla, A., & Mehdiyev, E. (2022). A Qualitative Study of Teacher-Created Interactive Videos Versus Youtube Videos in Flipped Learning. E-Learning and Digital Media, 19(5), 495–514. https://doi.org/10.1177/20427530221107789
Chafe R. (2017) The Value of Qualitative Description in Health Services and Policy Research. Healthcare Policy 12: 12–18.
Darnita, I. K., Marhaeni, A. A. I. N., & Candiasa, M. (2014). “Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Online Terhadap Prestasi Belajar Tikom dengan Kovariabel Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII SMP Dwijendra Gianyar,” e-Journal Program Pascasajana Universitas Pendidikan Ganesha, vol. 4.
Daryanto, J. (2018). “Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Tembang Macapat Dalam Pembelajaran Bahasa Daerah Pada Siswa Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan Dasar, vol. 6, no. 1, pp. 8–15.
Dayanti, Z. R. (2021). Pengembangan bahan ajar elektronik flipbook dalam Pembelajaran Seni Rupa Daerah siswa kelas V di Sekolah Dasar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 4(5), 704-711.
Djamaluddin, A. (2014). Filsafat pendidikan. Istiqra: jurnal pendidikan dan pemikiran islam, 1(2).
Fitri, A., Eliyasni, R. (2021). “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Elektronik Menggunakan Sigil Pada Tema 8 Di Kelas IV SDN,” Journal of Basic Education Studies, vol. 4, no. 1, pp. 2054–2067.
Gazali, R. Y. (2016). “Pengembangan Bahan Ajar Matematika untuk Siswa SMP Berdasarkan Teori Belajar Ausubel Development of Mathematics Teaching Material for Junior High School Students Based on Ausubel Learning Theory,” vol. 11, pp. 182–192.
Imansari, N., Sunaryantiningsih, I. (2017). Pengaruh Penggunaan E-Modul Interaktif Terhadap Hasil Belajar Mahapeserta didik Pada Materi Kesehatan Dan Keselamatan Kerja. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 11-16.
Imelda, U.R, (2019). 'Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Bermuatan Multimedia Pada Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas Iv Di Kabupaten Ngada‟, Jurnal of Education Technology, 2.no 2., 56- 64
Irawati, R. P. & Elmubarok, Z. (2014). “Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Tematik Berkarakter Bagi Siswa SD Melalui Sastra Anak,” Jurnal Pendidikan Karakter, vol. 5, no. 1, pp. 81–96, 2014, doi: http://dx.doi.org/10.21831/jpk.v0i2.2179.
Kim, H., Sefcik, J.S, & Bradway, C. (2017) Characteristics of qualitative descriptive studies: A systematic review. Research in Nursing & Health 40: 23–42.
Lazwardi, D. (2017). Manajemen kurikulum sebagai pengembangan tujuan pendidikan. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 7(1), 119-125.
Lin, P. (2022). Developing an intelligent tool for computer-assisted formulaic language learning from YouTube videos. ReCALL, 34(2), 185–200. https://doi.org/10.1017/S0958344021000252
Magdalena, R. O. Prabandani, E. S. Rini, M. A. Fitriani, & Putri, A. A. (2020). “Analisis Pengembangan Bahan Ajar,” Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, vol. 2, no. 2, pp. 170–187, 2020.
Maydiantoro, A. (2019). “Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Development),” Jurnal Metode Penelitian, no. 10, pp. 1–8.
Ningsih, Y., & Yuliyanti, W. (2023). Using Music Video ASL (American Sign Language) to Improve Students’ Learning Achievement and Motivation. Journal of Languages and Language Teaching, 11(1), 50. https://doi.org/10.33394/jollt.v11i1.5856
Nurdyansyah & Mutala’liah, N. (2018) “Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alam Bagi Siswa Kelas IV Sekolah,” PGMI UMSSIDA.
Oktapiani, I. U., Ilham, I., Humaira, H., Bafadal, F., Adebayo, M., & Fasih, P. (2024). The Effectiveness of English-Subtitled Videos in Enhancing Speaking, Listening and Vocabulary Skills: A Meta-Analysis. Journal of Languages and Language Teaching, 12(1), 56. https://doi.org/10.33394/jollt.v12i1.9501
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.
Rafiudin, R., Mansur, H., Mastur, M., Utama, A. H., & Satrio, A. (2021). Pelatihan pengembangan bahan ajar elektronik (e-book) di SMKN 1 Banjarmasin. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 9-15.
Rochadiana, A., Narimo, S., Prastiwi, Y., & Rahmawati, L. E. (2022). “The Implementation of Tembang Macapat Learning as A Means of Primary School Character Education,” Journal of Innovation in Educational and Cultural Research, vol. 3, no. 4, pp. 508–518, doi: 10.46843/jiecrv3i4.215.
Rosida, N. Fadiawati, & Jalmo, T. (2017). “Efektivitas Penggunaan Bahan Ajar E-BOOK Interaktif dalam Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa,” Jurnal Pembelajaran Fisika, vol. 5, no. 1, pp. 35–45, 2017.
Santosa, S. (2016) “Nilai-Nilai Pendidikan Moral dalam Tembang Macapat sebagai Penguatan Pendidikan Karakter dalam Kurikulum 2013 (telaah budaya lokal),” Al Bidayah, vol. 8, no. 1.
Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Menggunakan Flip Pdf Professional Pada Materi Alat-Alat Optik di SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3 Desember), 145–152. https://doi.org/10.33369/jkf.2.3.145-152
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.
Tsai, T. P., Lin, J., & Lin, L. C. (2018). A Flip Blended Learning Approach for Epub3 Ebook-Based Course Design and Implementation. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1), 123-144. https://doi.org/10.12973/ejmste/79629.
Xursanova Zilola Mirzaxolmatovna, dkk. (2022). “Methods And Techniques of Teaching in Mathematics Lessons in Primary School and Their Positive and Negative Aspects‟, Peerian Journal, 5(1), 18.
Yulaika, N. F., Harti, & Sakti, N. C. (2020). “Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Flip Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik,” Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen dan Keuangan, 4(1), pp. 67–76, doi: 10.26740/jpekav4n1.p67-76.
Wahyudin, U. R. (2020). Education Management (Theory and Practice in the Implementation of the National Education System. Sleman: CV Budi Utama
DOI: https://doi.org/10.33394/jollt.v12i3.11312
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Mutiara Shotiyaning Warih, joko sukoyo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JOLLT Journal of Languages and Language Teaching (p-issn: 2338-0810 | e-issn: 2621-1378) has been Indexed/Listed by
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.