The Effect of Guided Inquiry Model Assisted by Animation Video on Students' Concept Mastering of Wave Materials

Arin Wildani, Agus Budiyono, Milisa Triastutik, Junaidi Junaidi

Abstract


This study aims to determine the effect of guided inquiry model assisted by animated videos on students' mastery of physics concepts. This research is an experimental research. The method used in this study is a quasi-experimental with pretest posttest control group design. The population in this study were all students of class VII SMPI Terpadu Miftahul Ulum Tambelangan. The sample in this study is class VIII A as the experimental class and class VIIID as the control class, each class consists of 32 students. Determination of the sample using simple random sampling technique. The instrument in this study is a concept mastery test with 10 questions on wave material, which have been declared valid and reliable. Data analysis was done by t test with N-Gain test. Based on the results of the t-test analysis, the results of t-count (7.932) > t-table (1.98), and based on the N-gain test obtained a value of 0.85 where the increase is included in the high category. From these results it can be concluded that the learning process with the guided inquiry model assisted by animated videos has a significant effect on students' mastery of concepts.


Keywords


guided inquiry, animated videos, mastery of concepts

Full Text:

PDF

References


Allo, R. A., Sugiarti, S., & Salempa, P. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Animasi melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPN 30 Makassar (Studi pada Materi Pokok Karakteristik Zat). Chemica: Jurnal Ilmiah Kimia dan Pendidikan Kimia, 18(2), 80-89.

Budiyono, A., Hair, M. A., Wildani, A., & Firdausiyah, F. (2020). Pengaruh Learning Cycle 5e Berbantuan Permainan Monopoli Fisika Berpoin (MOKAIN) Terhadap Penguasaan Konsep Peserta Didik SMA. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 8(2), 22-31.

Devanti, D., & Jumrodah, J. (2015). Pengaruh Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Konsep Sistem Peredaran Darah Manusia Siswa Kelas VIII Mts Raudhatul Jannah Palangkaraya. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 3(2).

Gunawan, G., Harjono, A., & Imran, I. (2016). Pengaruh Multimedia Interaktif dan Gaya Belajar Terhadap Penguasaan Konsep Kalor Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 12(2), 118-125.

Gunawan, G., Harjono, A., & Sutrio, S. (2017). Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Konsep Listrik bagi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), 9-14.

Hafsyah, S. N., Prihandono, T., & Yushardi, Y. (2021). Penerapan Model Inkuiri Terstruktur dengan Media Virtual-Lab Pada Pembelajaran Fisika di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(2), 158-164.

Hake, R. R. (1999). Analyzing change/gain scores: Indiana: Indiana University.

Indrajit, D. (2009). Mudah dan Aktif Belajar Fisika: PT Grafindo Media Pratama.

Kurniawati, I. D., & Diantoro, M. (2014). Pengaruh pembelajaran inkuiri terbimbing integrasi peer instruction terhadap penguasaan konsep dan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 10(1).

Kusairi, S. (2013). Pengaruh blended learning terhadap penguasaan konsep dan penalaran fisika peserta didik kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 9(1).

Kusdiastuti, M., Harjono, A., Sahidu, H., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Berbantuan Laboratorium Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(3), 116-122.

Lia, L. (2018). Kemampuan Mahasiswa dalam Membuat Alat Peraga Fisika melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 16(2), 222-234.

Putri, D. H. (2012). Model kegiatan laboratorium berbasis problem solving pada pembelajaran gelombang dan optik untuk meningkatkan keterampilan proses sains mahasiswa. EXACTA, 10(2), 148-155.

Rahim, H. F. (2020). Pengaruh pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan animasi terhadap penguasaan konsep suhu dan kalor siswa kelas XI SMA laboratorium UM Malang. Universitas Negeri Malang.

Umami, R., & Jatmiko, B. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri dengan Pendekatan SETS (Science, Environment, Technology and Society) pada Pokok Bahasan Fluida Statis untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Gedangan. Inovasi Pendidikan Fisika, 2(3).

Wijayanti, P., & Hindarto, N. (2010). Eksplorasi kesulitan belajar siswa pada pokok bahasan cahaya dan upaya peningkatan hasil belajar melalui pembelajaran inkuiri terbimbing. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6(1).

Yulianci, S., Gunawan, G., & Doyan, A. (2017). Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(2), 146-154.




DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v9i2.4065

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Arin Wildani, Agus Budiyono, Milisa Triastutik, Junaidi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats