Analysis of Inclusive School Implementation Based on Structural Functional Theory in Senior High Schools in Surakarta
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfaaroqi, K. U., & Khoiruddin, & M. A. (2020). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSIF DAN KENDALANYA DI SDN BETET 1 KOTA KEDIRI IMPLEMENTATION OF INCLUSIVE EDUCATION AND ITS CONTROL IN SDN BETET 1 KOTA KEDIRI. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 22(1), 1693–2552. https://doi.org/10.26486/psikologi.v22i1
Alfirah, A., & Gustiana, Z. (2024). Pemanfaatan Literasi Digital Dalam Meningkatkan Kreativitas Motorik Anak Berkebutuhan Khusus (ABK). Bakti Budaya, 7(2), 140–154. https://doi.org/10.22146/bakti.9809
Amaliani, R., Yunitasari, S. E., Fajriah, D., & Gustini, E. (2024). Sarana dan Prasarana Sekolah Inklusi “Kunci Sukses Pendidikan Inklusi.” AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 10(1), 361–366. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.37905/aksara.10.1.361-366.2024
Andriyan, A., Hendriani, W., & Paramita, P. P. (2023). Pendidikan inklusi: Tantangan dan strategi implementasinya. Jurnal Psikologi Terapan Dan Pendidikan, 5(2), 94. https://doi.org/10.26555/jptp.v5i2.25076
Anjarwati, Y., Wiwin, P., Nono, H., & Yoenanto, H. (2022). PERKEMBANGAN IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSI.
Ardhika, R., & Syaifudin, M. (2023). ANALISIS KEBIJAKANPEMERINTAHMENGENAISEKOLAHINKLUSIF. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(8), 7247–7258. https://doi.org/https://doi.org/10.47492/jip.v3i8.2394
Aspan, N. A. (2021). Madrasah Sebagai Sistem Sosial Perspektif Talcott Parsons. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 56–71. https://doi.org/10.19105/rjpai.v2i1.4337
A’yun, Q. (2022). STRUKTURAL FUNGSIONAL SISTEM PEMBELAJARAN DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Analisa Sosiologi, 11(2), 215–228. https://doi.org/10.20961/jas.v11i2.58113
Dea Mustika, Agnes Yurika Irsanti, Evi Setiyawati, Fretika Yunita, Nurhafizdah Fitri, & Putri Zulkarnaini. (2023). Pendidikan Inklusi: Mengubah Masa Depan Bagi Semua Anak. Student Scientific Creativity Journal, 1(4), 41–50. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i4.1575
Gusti, N. S. (2021). Implementasi Pendidikan Inklusi dalam Setting Sekolah Menengah Atas di Kota Mataram Provinsi Nusa Tenggara Barat. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(3), 532. https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3469
Hafiansyah, M. B., & Rasyidina, Y. G. (2024). Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus dan Cara Penanganan Guru kepada Anak Berkebutuhan Khusus serta Kebijakan Kepala Sekolah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 16. https://doi.org/10.47134/pgsd.v2i1.1142
Hanaa, H., & Mia Evani, E. (2022). Peran Penting Guru Pembimbing Khusus Dalam Pendidikan Inklusi Di SDI Al-Muttaqin. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(3), 167–171. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n3.p167-171
Hartadi, D. R., Dewantoro, D. A., & Junaidi, A. R. (2019). Kesiapan Sekolah dalam Melaksanakan Pendidikan Inklusif untuk Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar. Jurnal ORTOPEDAGOGIA, 5(2), 90. https://doi.org/10.17977/um031v5i22019p90-95
Jannah, A. M., Setiyowati, A., Lathif, K. H., Devi, N. D., & Akhmad, F. (2021). Model Layanan Pendidikan Inklusif di Indonesia. ANWARUL, 1(1), 121–136. https://doi.org/10.58578/anwarul.v1i1.51
Khotimah, H. (2022). Analisis Kebijakan Permendiknas No.70 tahun 2009 Tentang Sekolah Inklusi. Realita : Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 17(2). https://doi.org/10.30762/realita.v17i2.1860
Lafiana, N. A., Witono, H., & Affandi, L. H. (2022). Problematika Guru Dalam Membelajarkan Anak Berkebutuhan Khusus. Journal of Classroom Action Research, 4(2), 81–86. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jcar.v4i2.1686
Mardiana, A., Muzakki, I., Sunaiyah, S., & Ifriqia, F. (2022). IMPLEMENTASI PROGRAM PEMBELAJARAN INDIVIDUAL SISWA TUNAGRAHITA KELAS INKLUSI. SITTAH: Journal of Primary Education, 1(2), 177–192. https://doi.org/10.30762/sittah.v1i2.2491
Michael, D. (2020). Penyelenggaraan Pendidikan Tinggi bagi Penyandang Disabilitas di Universitas Brawijaya. Jurnal HAM, 11(2), 201. https://doi.org/10.30641/ham.2020.11.201-217
Mirrota, D. D. (2024). Tantangan dan Solusi Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Inklusi. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 13(1), 89–101. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v13i1.1423
Moberg, S., Muta, E., Korenaga, K., Kuorelahti, M., & Savolainen, H. (2020). Struggling for inclusive education in Japan and Finland: teachers’ attitudes towards inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 35(1), 100–114. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1615800
Mulyah, S., Khoiri, Q., Fatmawati Sukarno Bengkulu, U., Dewa, P., Selebar, K., & Bengkulu, K. (2023). Kebijakan Pemerintah terhadap Pendidikan Inklusif. Journal on Education, 05(03), 8270–8280.
Nasti, E. D. R., Oktaviani, M., Anggraini, S. M., Yunus, Y. S., & Hidayah, Z. (2025). MENGENAL SARANA DAN PRASARANA DI SEKOLAH INKLUSI. Jurnal Insan CIta Pendidikan, 3(3). https://doi.org/https://doi.org/10.00000/3ba73h52
Nugroho, A. (2022). Kendala Pengawasan Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Timur Terhadap Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif di SMA Kota Surabaya. NOVUM: JURNAL HUKUM, 9, 31–40. https://doi.org/https://doi.org/10.2674/novum.v0i0
Nurfadhillah, S., Cahyati, S. Y., Farawansya, S. A., & Salsabila, A. (2022). Peran Tenaga Pendidik dan Orang Tua serta Masyarakat dalam Pendidikan Inklusi (Bimbingan dalam Pendidikan Inklusi). TSAQOFAH, 2(6), 653–651. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v2i6.639
Rivaldy, N., Tihami, T., & Gunawan, A. (2024). PERAN MODAL SOSIAL DALAM MENCAPAI PERUBAHAN SOSIAL DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. Tarbiyatuna Kajian Pendidikan Islam, 8(1), 021. https://doi.org/10.69552/tarbiyatuna.v8i1.2093
Saskia, Y., Suriansyah, A., & Rafianti, W. R. (2024). Peran Guru Pendamping Khusus (GPK) dalam Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 2203–2209. https://doi.org/10.60126/maras.v2i4.592
Shodiq, M. (2023). Pondok Pesantren Sebagai Sistem Sosial dalam Perspektif Talcott Parsons. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 9(1), 43–52. https://doi.org/10.26594/dirasat.v9i1.3233
Sukadari, D. H. (2019). Model Pendidikan Inklusi Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Kanwa Publisher.
Sulistiawati, A., & Nasution, K. (2022). Upaya Penanaman Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Telaah Pendekatan Struktural Fungsional Talcott Parsons. Jurnal Papeda, 4(1). https://e-journal.unimudasorong.ac.id/index.php/jurnalpendidikandasar/article/view/1784/869
Suprihatin, Erlani, L., & Merdeka, Y. B. (2022). Partisipasi Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Non-akademik Bidang Seni Siswa Autis Suprihatin, Lalan Erlani, Yusuf Bachtiar Merdeka*. Jurnal Unik: Pendidikan Luar Biasa, 9(1), 45–55. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.30870/unik.v9i1.23473
Suroyyah, N., & Harmanto, H. (2021). Strategi Penanaman Sikap Toleransi Di Sekolah Inklusi SMPN 3 Krian Sebagai Perwujudan Education For All. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 10(2), 367–381. https://doi.org/10.26740/kmkn.v10n2.p367-381
Yunaini, N. (2021). MODEL PEMBELAJARAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DALAM SETTING PENDIDIKAN INKLUSI. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 1(1), 18–25. https://doi.org/10.52657/jouese.v1i1.1326
Yusuf, M., Anggarani, F. K., Wiliyanto, D. A., & Supratiwi, M. (2023). Program Mahasiswa Pendamping Anak Berkebutuhan Khusus Sebagai Suporting Guru Pembimbing Khusus di Sekolah Inklusi Kota Surakarta. SPEED Journal : Journal of Special Education, 7(1), 90–98. https://doi.org/10.31537/speed.v7i1.1236
Yusuf, M., Choiri, S., & Gunarhadi, G. (2018). The Effectiveness of Inclusive Education and Child Protection Training on Understanding Inclusive Education Subject Matter. Journal of ICSAR, 2(1), 82–87. https://doi.org/10.17977/um005v2i12018p082
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v12i2.15049
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.