Analisis Kualitas Stimulasi Tumbuh Kembang Anak Didik pada TK PGRI Arrahmah Subahnala Batukliang

Muhammad Iqbal, Lu'luin Najwa, Hasnun Muda Hasan

Abstract


This study aims at determining the quality of the stimulation of religious and moral aspects, the quality of stimulation of the physical-motor aspect, the quality of stimulation of the cognitive aspect, the quality of stimulation of the language aspect, the quality of stimulation of the social-emotional aspect. This study uses a descriptive qualitative approach. The results of the research are: Stimulation of religious and moral values, namely instilling children to worship Allah, and introducing God's creatures, Physical stimulation for motorized paper folding, Stimulation of cognitive aspects of presenting various objects in the form of works, stimulation of social-emotional aspects such as getting children to queue up, pre-writing activities with a variety of stationery and materials according to age levels through play.

Keywords


Stimulation, Growth and Development, Early Childhood

Full Text:

PDF

References


Anggrani. Tumbuh Kembang dan Terapi Bermain pada Anak. Jakarta: Salemba Medika; (2017).

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Bina Aksara.

Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Paktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Daradjat, Zakiyah. 2010. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Departemen Pendidikan Nasional,Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi,Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif.

Jakarta: PT Asdi Mahasatya.

Mardalis. 2004. Metode Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.

Moelang, lexy j. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta.

Moelong, Lexy J. 2010. Meodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rosda.

Moeslichaton (2007). Metode Pengajaran di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Rineka Cipta.

Moeslichaton. 2004. Metode Pengajaran di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Rineka

Cipta.

Mulyasa. 2009. Menjadi Guru Profesional. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Najwa Lu’luin, Iqbal M, Garnika Eneng. (2022). Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan. Volume 10, No 1, 2022.

Setiawandari. 2016. Analisis Pelaksanaan Stimulasi Dan Deteksi Dini

Tumbuh Kembang Anak Oleh Kader Posyandu (Studi Pada Kader Posyandu Di Wilayah Kerja Puskesmas Dukuh Menanggal Surabaya).Embrio, Jurnal Kebidanan (online), Vol VII (https://www.researchgate.net/publication/344781043, diakses pada maret 2022).

Suyadi. 2015. Psikologi Belajar Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pedagogia.

Wika niati. 2009. Peran Guru Paud Dalam Menstimulasi Perkembangan

Bahasa Anak.

Wisjnu Martani. 2006. Metode Stimulasi dan Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Jurnal psikologi (online). volume 39, no. 1, juni 2012: 112 – 120. Diakses pada Maret 2022.

Yeni Rachmawati & Euis Kurniati. 2005. Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak UsiaTaman Kanak Kanak.




DOI: https://doi.org/10.33394/realita.v8i1.7407

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

            

 

 

  Web Analytics