Comparison of Conventional Play Therapy Methods and Educational Videos on Social Skills in Children with Intellectual Disabilities
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fifth Edition. American Psychiatric Publishing. https://doi.org/10.1016/B0-12-657410-3/00457-8
Andreas, R. (2020). Penerapan Metode Video Modeling Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Pada Anak Dengan Disabilitas Intelektual. In Thesis. Universitas Katolik Soegijapranata Semarang.
Azmi, A. (2017). Pengaruh Cooperative Play Terhadap Peningkatan Kemampuan Interaksi Sosial Dan Berbahasa Pada Anak Retardasi Mental Ringan Di SLB Putra Manunggal Gombong. In Skripsi. Universitas Airlangga.
Chalis, U. C., & Wijiastuti, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Seni Origami Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Tunagrahita Sedang. Jurnal Pendidikan Khusus, 6(6), 1–6.
Christiana, I., & Safitri, A. (2021). Pengaruh Terapi Bermain terhadap Kemampuan Sosialisasi Anak Retardasi Mental. Jurnal Ilmiah Kesehatan Rustida, 8(1), 37–52. https://doi.org/10.55500/jikr.v8i1.132
Desiningrum, D. . (2016). Psikologi AnakBerkebutuhan Khusus. Psikosain.
Hidayat, S. A., Erwansyah, R. A., & Lestari, A. N. (2021). Latihan Senam Otak Untuk Meningkatkan Kemampuan Memori Jangka Pendek Pada Anak Disabilitas Intelektual. JINTAN: Jurnal Ilmu Keperawatan, 1(2), 110–118. https://doi.org/10.51771/jintan.v1i2.61
Idris, N., & Fitriani. (2018). Analisis Keterampilan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Nalar Pendidikan, 6(2), 148. file:///D:/Jurnal Bahan/Anak ABK.pdf%0Ahttps://pdfs.semanticscholar.org/ce13/a35840150f5715155edcb3a94ff946a64c99.pdf
Jenson, C. E., & Forsyth, D. M. (2012). Virtual Reality Simulation : Using Three-Dimensional Technology to Teach Nursing Students. Computational Fluid Dynamics in Industrial Combustion, 30(6), 585–610. https://doi.org/10.1097/nxn.0b013e31824af6ae
Karra, A. (2013). Social Skills of Children with Intellectual Disability Attending Home Based Program and Children Attending Regular Special Schools-A Comparative Study. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 2(8), 59–63.
Kementrian Kesehatan RI. (2018). Hasil Utama Riskesdas 2018.
Kristiana, I. ., & Widayanti, C. . (2016). Buku Ajar Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. UNDIP Press.
Ni’matuzahroh, Yuliani, S. R., & Mein-Woei, S. (2021). Psikologi Dan Intervensi Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. In Universitas Muhammadiyah Malang. UMM Press.
Padila, J, H., Andrianto, M. B., Sartika, A., & Ningrum, D. S. (2021). Pengalaman Orang Tua Dalam Merawat Anak Retardasi Mental. Jurnal Kesmas Asclepius, 3(1), 9–16. https://journal.ipm2kpe.or.id/index.php/JKA/article/view/2163
Panzilion, P., Padila, P., & Andri, J. (2021). Intervention of Numbers Puzzle Against Short Memory Mental Retardated Children. JOSING: Journal of Nursing and Health, 1(2), 41–47. https://doi.org/10.31539/josing.v1i2.2332
Pramudianti, D. T. (2019). Efektivitas Play Therapy Berbasis Origami Untuk Mengurangi Perilaku Agresif Pada Anak Usia Dini. In Skripsi. Universitas Muhammadiyah Magelan.
Priatna, H., & Arianingsih, T. (2016). Pengaruh Terapi Bermain: Cooperative Play Dengan Puzzle Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosialisasi Anak Tuna Grahita. Jurnal Keperawatan STIKes Hang Tuah Tanjungpinang, 6(1).
Putri, N. (2012). Efektifitas Penggunaan Media Video Untuk pada Pembelajaran IPS Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(2), 318–328.
Ramadania, F., Kisyani, & Mintowati. (2020). Pengembangan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Anak Berkebutuhan Khusus (Autisme). Stilistika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(2), 208–215.
Susilowati, L., Susanti, D., Lutfiyati, A., & Hutasoit, M. (2022). Deteksi Dini Gangguan Pertumbuhan Dan Perkembangan Anak Usia Prasekolah di Tk Islam Sunan Gunung Jati. Journal of Innovation in Community Empowerment, 4(1), 64–70.
Sutisna, N. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Video Cerita Bergambar Terhadap Peningkatan Kemampuan Berbicara Anak Tunagrahita Kelas IV SPLB-C YPLB Cipaganti. Jurnal Edutesh, 1(2), 184–196.
Wikasanti, E. (2014). MengupasTherapy Bagi Para Tuna Grahita: Retardasi Mental Sampai Lambat Belajar. Redaksi Maxima.
DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v11i3.8202
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Shulhan Arief Hidayat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.