Online Learning Interaction Patterns During the Covid-19 Pandemic: Prospective teachers’ Perceptions
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anhusadar, L. O. (2020). Persepsi Mahasisw PIAUD terhadap Kuliah Online di Masa Pandemi Covid-19. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 44–58.
Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10 (3). https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289
Buckingham, D. (2016). Making Sense of the ‘ Digital Generation ’: Growing Up with Digital Media. Self & Society: An International Journal for Humanistic Psychology, 40 (3), 7-15. https://doi.org/10.1080/03060497.2013.11084274
Daheri, M., Juliana, Deriwanto & Amda, A.D. (2020). Efektivitas WhatsApp sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu, 4 (4), 775-783. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.445
Febrianto, P. T., Mas’udah, S., & Megasari, L. A. (2020). Implementation of online learning during the covid-19 pandemic on Madura Island, Indonesia. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19 (8). https://doi.org/10.26803/ijlter.19.8.13
Firman, F., & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2 (2), 81-89. https://doi.org/10.31605/ijes.v2i2.659
Fink, A. (2011). How to sample in surveys. In how to sample in surveys (2nd edition). Thousand Oaks, CA: SAGE Publication.
Gultom, C.R. & Sitanggang, S.G.M. (2020). Persepsi Mahasiswa Unika terhadap Kuliah Online di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia dan Sastra (PEDISTRA), 3 (1), 6-15. http://dx.doi.org/10.1234/pbis.v3i1.771
Iswari, F. (2021). Komunikasi Efektif dalam Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19. GANDIWA: Gagasan, Media dan Wacana, 1 (1), 35-43.
Kusumaningrum, B. & Wijayanto, Z. (2020). Apakah Pembelajaran Matematika Secara Daring Efektif? (Studi Kasus pada Pembelajaran Selama Masa Pandemi Covid-19), Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11 (2), 136-142. http://dx.doi.org/10.15294/kreano.v11i2.25029
Maulah, S., Nurul, F. & Ummah, N.R. (2020). Persepsi Mahasiswa Biologi terhadap Perkuliahan Daring sebagai Sarana Pembelajaran Selama Pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1 (2), 49-61. https://alveoli.iain-jember.ac.id/index.php/alv/article/view/6
Muliadi, A., Prayogi, S., Bahalwan, F., Nirmala, W. & Verawati, N.N.S.P. (2021). Online Learning During the Covid-19 Pandemic: Preservice Teacher’s Perception. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 7 (3), 464-467. https://doi.org/10.29303/jppipa.v7i3.787
Muliadi, A., Mirawati, B. & Jannah, H. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19: Persepsi Mahasiswa Pendidikan Biologi, Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 5 (2), 625-633. http://dx.doi.org/10.36312/jisip.v5i2.2020
Muliadi, A., Mirawati, B. & Prayogi, S. (2021). The Effect Entrepreneurship Education and Subjective Norm on Biology Students’ Self-Efficacy in Entrepreneurial. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 9 (1). 127-135. https://doi.org/10.33394/jps.v9i1.3981
Muliadi, A. (2020). Sikap Entrepreneur Mahasiswa Pendidikan Biologi. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4 (3), 286-291. http://dx.doi.org/10.36312/jisip.v4i3.1208
Muliadi, A. & Mirawati, B. (2020). The Impact of Personal Attitude and Subjective Norm on Entrepreneurial Interest of Biological Education Students. E-Saintika: Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmu Pendidikan, 4 (3). https://doi.org/10.36312/e-saintika.v4i3.307
Muliadi, A., Asri, I.H. & Lestarini, Y. (2020). Efek Pengetahuan dan Lingkungan Keluarga terhadap Sikap Entrepreneur Mahasiswa. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan, 15 (2). https://doi.org/10.29408/ edc.v15i2.2836
Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosadakarya.
Nugroho, S. (2012). Profesionalisme Guru SD Negeri se-Kecamatan Warungasem Kabupaten Batang. Jurnal VARIDIKA, 24 (2).
Oktavian, R., & Aldya, R. F. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Terintegrasi di Era Pendidikan 4.0. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 129-135. http://dx.doi.org/10.30651/ didaktis.v20i2.4763
Pangondian, R. A., Santosa, P. I., & Nugroho, E. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS), 1 (1), 56-60. https://www.prosiding.seminar-id.com/index.php/ sainteks/article/view/122
Pratiwi, E. W. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembelajaran Online di Sebuah Perguruan Tinggi Kristen di Indonesia. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(1), 1–8.
Prensky, M. (2009). H . Sapiens Digital : From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom, 5 (3).
Putri, A.N.A. & Irwansyah. (2021). Efektivitas Komunikasi Dalam Pembelajaraan Online, Jurnal Teknologi dan Informasi Bisnis, 3 (1), 54-63. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i1.184
Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.
Sadikin, A. & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6 (2), 214-224. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759
Soedarsono, Sari, & Rina. (2019). Komunikasi Pembelajaran Guru PAUD Dalam Pembentukan Karakter Anak (Studi Deskriptif Komunikasi Pembelajaran Pada Kegiatan Belajar Mengajar di PAUD Lembah Madu, Cimahi). JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan), 2 (2), 75–94.
Surbakti, K.B. & Pamungkas, I.N.A. (2021). Komunikasi Melalui Learning Management System Selama Pembelajaran Daring di Telkom University Bandung (Studi Kualitatif pada Mahasiswa Rumpun Ilmu Sosial dan Humaniora Telkom University Bandung). Jurnal Dinamika Pendidikan, 14 (2), 33-45. https://doi.org/10.51212/jdp.v14i2.38
Toharudin, M. (2020). Komunikasi Dalam Pembelajaran Di Era Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional FIP 2020, 238 – 248.
Ulfah, Y., & Suryantoro, A. (2020). Studi Awal Tentang Penggunaan Media Daring Selama Pandemi Corona Di SMPN Purworejo Lampung Tengah. Al Jahiz: Journal of Biology Education Research, 1 (1), 34-43. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/Al-Jahiz/article/view/2046
Zhafira, N.H., Ertika, Y. & Chairiyaton. (2020). Persepsi Mahasiswa terhadap Perkuliahan Daring sebagai Sarana Pembelajaran Selama Masa Karantina Covid-19. Jurnal Bisnis dan Kajian Strategi Manajemen, 4 (1), 37-45. https://doi.org/10.35308/jbkan.v4i1.1981
DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v10i2.5138
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Ismail Ismail, Agus Muliadi, Ni Nyoman Sri Putu Verawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.