DEVELOPMENT OF ANIMATION MEDIA TO IMPROVE STUDENTS’ LEARNING MOTIVATION AND CHEMISTRY LEARNING ACHIEVEMENT AT SMAN 4 PRAYA

Zar’atul Muhsinin, H. Wildan, Muntari Muntari

Abstract


This study aims to develop chemistry animation media of redox reactions. The study was conducted by using the approach of R & D by Borg & Gall including preliminary study, early product development, validation, limited testing, product revision, and the testing stage. To examine the effectiveness of media on students’ motivation and learning outcomes using the stages of classroom action research (CAR) was conducted at SMAN 4 Praya. Data of the study was collected through activity observation, questionnaires, and achievement test. Based on the result, it can be concluded that students’ cognitive achievement hasclassical completeness by 61% in cycle 1 and 78 % in cycle 2. The average of students’ motivation also improveby 69 in cycle 1 and  by 75 in cycle 2 although both are included in the middle category.

Keywords


Animation media, motivation, learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Arends, Richard I. 200. Learning to Teach Seventh Edition. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ariawati, R. 2011. Studi Komparasi Metode Pembelajaran TPS Think Pair Share Menggunaka Animasi Macromedia Flash Dan Microsoft Power Point Terdadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Sma Muhammadiyah 2 Surakarta Tahun Ajaran 2010/2011. Diakses Tanggal 8 Agustus 2012

Astuti, Ishafit, dan Moh. Toifur. Pemanfaatan Media Pembelajaran (Macromedia Flash) Dengan Pendekatan Kontruktivis Dalam Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Fisika Pada Konsep Gaya. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 14 Mei 2011 F-279

Borg and Gall (1983). Educational Research, An Introduction. New York and London. Longman Inc.

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Gredler, M E. 2011, Learning And Instruction:Teori Aplikasi. Jakarta, Kencana.

Jufri, A. Wahab. 2010. Belajar dan Pembelajaran Sains. Mataram: Arga Puji Press.

Munir. 2010. Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.

Program Magister Pendidikan IPA Universitas Mataram. 2011. Panduan Penulisan Tesis. Mataram : Universitas Mataram

Salim, Astuti. 2011. Pemanfaatan Media Pembelajaran (Macromedia Flash) dengan Pendekatan Kontuktivitis dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Fisika pada Konsep Gaya. Seminar Nasiaonal Penelitian Pendidikan. Universitas Negeri Yogyakarta.

Samsudin dan Liliawati. 2011. Efektivitas Pembelajaran Fisika Dengan Menggunakan Media Animasi Komputer Terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 14 Mei 2011 F-85

Sanjaya, Wina. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Sardiman, A.M. 2007. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo Persada.

Soetjipto dan Kosasi, R., 2009. Profesi Keguruan. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana dan Rivai. 2011. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Wikara,B. 2010. Pembelajaran Biologi Menggunakan Media Komik Dan Animasi Ditinjau Dari Kemampuan Verbal Dan Kreatifitas Siswa. Program Pascasarjana Universitas Negeri Surakarta.




DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v1i2.1013

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2013 Zar’atul Muhsinin, H. Wildan, Muntari Muntari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats