Evaluasi Model CIPP pada Program Peningkatan Mutu Guru di MAN 2 Langkat Sumatera Utara

Syafaruddin Syafaruddin, Inom Nasution, Novita Sari

Abstract


This study aims to evaluate the MAN 2 Langkat North Sumatra teacher quality improvement program. This research used the CIPP model evaluative method with a qualitative approach. The subjects of this study were principals and teachers. Data collection techniques were obtained through interviews, documentation, and observation. Data analysis was carried out interactively, including data reduction, data presentation, and verification / drawing conclusions. The results of this study showed that: 1) Evaluation of the context of the teacher quality improvement program in MAN 2 Langkat met the requirements and criteria. 2) The quality of improvement program evaluation for teachers in MAN 2 Langkat met the criteria. 3) Several criteria were implemented to evaluate the quality improvement program process for teachers in MAN 2 Langkat. 4). Evaluation of the product of the teacher quality improvement program in MAN 2 Langkat in terms of mastery of curriculum material in 2013 for the teachers was good, and the target program was quite good.


Keywords


Evaluation; CIPP; Quality; Teacher.

References


Arsana, I. K. S. (2019). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru dan Fasilitas Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 6(2), 269–282.

Arikunto, S. (2004). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Cahyana, A. (2010). Pengembangan Kompetensi Profesional Guru dalam Menghadapi Sertifikasi. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(1), 85–91.

Calam, A., & Qurniati, A. (2016). “Merumuskan Visi dan Misi Lembaga Pendidikan.” 15.1 (2016). Jurnal Saintikom, 15(1), 12–29.

Daryanto, & Rahardjo, M. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media.

Djuanda, I. (2020). Implementasi Evaluasi Program Pendidikan Karakter Model CIPP (Context, Input, Process dan Output). Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 3(1), 37–52.

Fatoni, M. (2017). Peran Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Guru di MTs Nurul Falah Talok Kresek Kabupaten Tangerang. TARBAWI, 3(2), 168–182.

Hadis, A., & Nurhayati. (2001). Manajemen Mutu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Iskandar, U. (2013). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 10(1), 14–23.

Kartomo, A. I., & Slameto. (2016). Evaluasi Kinerja Guru Bersertifikasi. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 219–229.

Krissandi, A. D. S. (2018). Persepsi Guru Sekolah Dasar Terhadap Keberhasilan Implementasi Kurikulum 2013. Profesi Pendidikan Dasar, 5(1), 79–89.

Lalupanda, E. M. (2019). Implementasi Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Mutu Guru. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(1), 62–72.

Magdalena, I., Septina, Y., & Pratiwi, A. D. (2020). Cara Mengembangkan Bakat Peserta Didik. BINTANG, 2(3), 278–287.

Miarso, Y. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.

Miles, & Huberman. (2014). Analisa Data Kualitatif, terj. Tjetjep Rohendi. Universitas Indonesia.

Muljawan, A. (2019). Model dan Strategi Manajemen Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Asy-Syukriyyah, 20(2), 51–69.

Mustopa, et.al. (2021). Analisis Standar Penilaian Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 24–29.

Napitupulu, D. S. (2019). Tanggung Jawab Pendidikan Menurut Alquran. Tazkir: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 05(1), 25–38.

Napitupulu, D. S. (2020). Etika Profesi Guru Pendidikan Agama Islam. Sukabumi: Haura Utama.

Priansa, D. J. (2017). Pengembangan Strategi dan Model Pembelajaran: Inovatif, Kreatif, dan Prestatif dalam Memahami Peserta Didik. Bandung: Pustaka Setia.

Sobri, A. Y. (2013). Pembinaan Profesionalisme Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Manajemen Pendidikan, 24(1), 9–20.

Sopian, A. (2019). Manajemen sarana dan Prasarana. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 4(2), 43– 54.

Stufflebeam, Daniel L. Shinkfield, A. J. (2007). Evaluations: Theory, Models and Aplications. Calofornia: Jossey-Bass.

Sujana, N. (2015). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Suryosubroto. (2004). Manajemen Pendidikan di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Syafaruddin. (2005). Ilmu Pendidikan Perspektif Baru Rekontruksi Budaya Abad 21. Bandung: Cita Pustaka Media Perintis.

Syafaruddin, Napitupulu, D. S., & Harahap, A. S. (2020). Komunikasi interpersonal kepala sekolah dalam pengambilan keputusan dan peningkatan mutu di SMA Al-Ulum Kota Medan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 227–238.

Tambak, S., & Sukenti, D. (2020). Pengembangan Profesionalisme Guru Madrasah dengan Penguatan Konsep Khalifah. Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 4(1), 41–66.

Zahro, Ma’ratuz, A., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2018). Kepemimpinan perubahan kepala sekolah dalam peningkatan mutu pendidikan. JAMP: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 358–363.

Zahroh, M. N. (2017). Evaluasi Kinerja Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Yayasan Al Kenaniyah Jakarta Timur. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 139–149.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v10i1.5680

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.