Efektivitas Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Berpikir Kreatif Siswa

Huni Apriatun Hasanah, Sukardi Sukardi, Hairil Wadi

Abstract


This study aims to analyze the effectiveness treffinger learning model affecting students' creative thinking in learning Sociology. The treffinger learning model has three essential advantages: understanding challenges, generating ideas and preparing actions that can improve students' creative thinking skills. This study was a semi-experimental study with a non-equivalent control group design. The sample consists of two classes: the experimental class and the control class. Data collection employed a description test that met the instrument's validity and reliability. All data were analyzed using a comparative test preceded by a requirements analysis test. The study revealed a difference in students' creative thinking between the experimental class using treffinger learning models and the control class with conventional learning models. Since the average score of the experimental class was higher, it is concluded that the treffinger learning model affects students' creative thinking. The theoretical implication is that using social reconstruction theory-based learning is relevant in the context of social learning.


Keywords


Learning Model; Treffinger; Creative Thinking.

References


Adekantari, P. ., Su’ud, & Sukardi. (2020). The Influence of Instagram-Assisted Project Based Learning Model on Critical Thinking Skills. Journal of Educational and Social Research, 10(6), 315. https://doi.org/10.36941/jesr-2020-0129

Alfiyanti, D. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger terhadap Kreativitas Matematis Siswa Kelas VII B SMP Negeri 1 Poncowarno Tahun Pelajaran 2015/2016 (Doctoral dissertation, Pendidikan Matematika-FKIP).

Akhmad, B., Sumarmi, S.,& Utomo, D.H. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger dalam Meningkatkan Kecakapan Berpikir Kritis Pada Kondisi New Normal. Jurnal Pendidikan: Teori Penelitian, dan Pengembangan,6(6),861-868.

Annuuru, T. A., Johan, R. C., & Ali, M. (2017). Peningkatan kemampuan berpikir tingkat tinggi dalam pelajaran ilmu pengetahuan alam peserta didik sekolah dasar melalui model pembelajaran treffinger. Educational Technologia, 1(2).

Astuti, A. D. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Treffinger Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas V Di MAN 2 Bandar Lampung (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Avianty, D., & Cipta, D. A. S. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Masalah Untuk Mendayagunakan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Pada Siswa Sekolah Dasar. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 237

Ayuningsih, S. (2012). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Problem Solving Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa SMA Handayani PekanBaru (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Ekasari, V. Y. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Berbantuan Alat Peraga terhadap Kreativitas Belajar Matematika pada Materi Seiempat Siswa Kelas VII SMPN Kediri. Skripsi

Febriantoro, A. D. Pengaruh Model Treffinger Terhadap Kemampuan Mendeskripsikan Struktur Bumi Siswa Kelas V SDN 1 Besole Kecamatan Besuki Kabupaten Tulungagung Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi.

Haryanti, Y. D., & Saputra, D. S. (2019). Instrumen Penilaian Berpikir Kreatif Pada Pendidikan Abad 21. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 58-64.

Hasanah, E., Darmawan, D., & Nanang, N. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Articulate Dalam Metode Problem Based Learning (PBL) Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik. Teknologi Pembelajaran, 4(2).

Hermansyah, H., Gunawan, G., & Herayanti, L. (2015). Pengaruh Penggunaan Laboratorium Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Getaran dan Gelombang. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(2), 97-102

Huda, C. (2011). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika dengan Model Pembelajaran Treffinger Pada Materi Pokok Keliling dan Luas Persegi Dan Persegi Panjang (Doctoral dissertation, IAIN Sunan Ampel Surabaya).

Huda, Miftahu (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Jaber, M. F., Hapipi, H., & Kurniati, N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP Negeri 19 Mataram Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Ilmiah Pendidikan Indonesia, 1(1), 44-48.

Jannah, M., Sukarma, I. K., & Nissa, I. C. (2019). Pengaruh Model Treffinger Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Materi Sistem Pertidaksamaan Linear Dua Variabel. Media Pendidikan Matematika, 7(2).

Jumadin, C. M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Reaksi Redoks Kelas X SMA Negeri 1 Pagimana. Skripsi,

Khairunnisa, K., & Wisudawati, A. W. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger terhadap Kreativitas Berpikir Kimia pada Peserta Didik Kelas XI di SMAN 1 Sewon. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 3(1), 52-61.

Konita, M. (2016). Analisis Kemampuan Siswa Pada Aspek Berpikir Kreatif Ditinjau Dari Gaya Kognitif Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Model Core Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang)

Larasati, D. A. (2020). Pengaruh Model Treffinger terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education, 2(2), 130-139.

Muliyani, M., Leny, L., & Suharto, B. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Hidrolisis Garam Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 5 Banjarmasin Tahun Pelajaran 2016/2017. JCAE (Journal of Chemistry And Education), 1(1), 86-92

Pomalato, S. W. (2005). Pengaruh penerapan model treffinger pada pembelajaran matematika dalam mengembangkan kemampuan kreatif dan pemecahan masalah matematika siswa (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Puspita, M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Untuk Pokok Bahasan Bunyi Terhadap Motivasi Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kreatif (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Rahmi, S. (2014). Pengaruh Penggunaan Model Treffinger Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Di MTSN Model Kuok Kecamatan Kuok (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Rohaeti, I. T. (2013). Penerapan Model Treffinger Pada Pembelajaran Matemtika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Smp (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Sasmiyati, B. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Pemahaman Konsep dan Kecakapan Berpikir Rasional Siswa (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Sari, M. (2019). Pengaruh Model Treffinger Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V Mi Hijriyah Ii Palembang (Doctoral Dissertation, Uin Raden Fatah Palembang).

Sari, Y. I., & Putra, D. F. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Mahasiswa Universitas Kanjuruhan Malang. Jurnal Pendidikan Geografi, 20(2).

Siswono, Tatag Y. E. 2008. Model Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Unesa University Press : Surabaya

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suparlan, S. (2019). Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Islamika, 1(2), 79-88.

Sukardi, S., Ismail, M., & Suryanti, N. M. N. (2014). Model Pendidikan Kewirausahaan Berbasis Keterampilan Lokalbagi Anak Putus Sekolah pada Masyarakat Marginal. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(3).

Sukardi, S. (2016). Desain Model Prakarya dan Kewirausahaan Berbasis Ekonomi Kreatif Berdimensi Industri Keunggulan Lokal. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 35(1).

Sukardi, S. (2017). Efektivitas Model Prakarya dan Kewirausahaan Berbasis Ekonomi Kreatif Berdimensi Industri Keunggulan Lokal terhadap Keinovatifan Siswa. Cakrawala Pendidikan, (2), 96061.

Surdinata, M., Sukardi, S., & Rispawati, R. (2018). Pengaruh Model Problem Solving dan Problem Posing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar PPKn. Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 5(2).

Tendrita, M., Mahanal, S., & Zubaidah, S. (2016). Pemberdayaan Keterampilan Berpikir Kreatif Melalui Model Remap Think Pair Share. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, And Learning 13, (1), 285-291.

Wadi, H., Hamidsyukrie, H., Sukardi, S., Suryanti, N.M.N., Handayani, N., & Masyhuri, M. (2020). Pendampingan Inovasi Pembelajaran IPS HOTS Pola Lesson Study For Learning community di SMP 14 Mataram. Prosiding Pepadu, 2,179-187

Wahyuni, S. (2017). Pengaruh Penggunaan Model Treffinger Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Lingkaran SMP N 22 Kota Jambi (Doctoral Dissertation, Universitas Jambi).




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i4.5660

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.