Pemantauan Pelaksanaan Asesmen Nasional Berbasis Komputer (ANBK) Sekolah Dasar Binaan Kecamatan Kopang Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2021

Ahmad Ahmad

Abstract


The purpose of this study is to describe the monitoring of the Implementation of the Computer-Based National Assessment (ANBK) at the Kopang District Primary Schools in 2021. The research method used is a descriptive method. The research data collection techniques used were observation, interviews, and documentation. While the data analysis technique used descriptive qualitative and quantitative analysis. The results of the study indicate that in order to improve the quality and quantity of the implementation of ANBK in the future, it is necessary to: (1) Improve the competence of educators and education staff in preparing literacy and numeracy-oriented questions in each subject through workshops. (2) Capacity building of educators and education staff in implementing school digitization through IHT. (3) Increasing the provision of ANBK facilities and infrastructure by procuring at least one IT laboratory space in one school cluster through DAK. (4) Increasing the availability of computer/laptop equipment through the use of Regular/Affirmative/Performance BOS funds. (5) Capacity building of school principals in school management. (6) Increasing the capacity of school supervisors in academic supervision and managerial supervision. (7) Empowerment of KKG, KKKS and KKPS forums in completing their respective main tasks and functions.


Keywords


Monitoring, National Assessment, ANBK, Primary Schools

References


Ahmad, A. (2021). Implementasi Pembinaan Konsepsi Model Pembelajaran Up Grading untuk Meningkatkan Kualitas Mengajar Guru di Sekolah Dasar Binaan Segugus 05 Kopang Lombok Tengah. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 128-141. doi:https://doi.org/10.33394/jtp.v6i2.4234

Ahmad, A. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pembelajaran Jarak Jauh Melalui Pendampingan Sistem Daring, Luring, atau Kombinasi pada Masa New Normal Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(4), 258-264. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2803

Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan. (2021). Prosedur Operasional Standar Penyelenggaraan Asesmen Nasional Tahun 2021. Jakarta: Kemdikburistek

Bafadal, Ibrahim, (2005). Dasar-dasar Manajemen dan Supervisi Taman Kanak-kanak. Jakarta: Bumi Aksara.

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Dirjen Dikdasmen.

Disdik.Lombok Tengah.(2021). Petunjuk Teknis Penyelenggaraan Asesmen Nasional (AN) Pada SD, SMP, Paket A, dan Paket B Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2021. Praya. Disdik

Imron, A. (2011). Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Kemdikbud, (2007). Permendiknas No. 24 Tahun 2007 tentang Standar Sarana dan Prasarana Sekolah/Madrasah Pendidikan Umum. Jakarta: Kemdikbud.

Kemdikbud, (2015). Peraturan Presiden Nomor 14 Tahun 2015 tentang Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Depdiknas.

Kemdikbud, (2015). Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan sebagaimana telah diubah dengan Peraturan Pemerintah RI Nomor 32 Tahun 2013 tentang perubahan atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan dan Peraturan Pemerintah Nomor 13 Tahun 2015 tentang Perubahan Kedua atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Kemdikbud.

Kemdikbud, (2015). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 11 Tahun 2015 tentang Organisasi dan Tata Kerja Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Kemdikbud.

Kemdikbud, (2016). Permendikbud No. 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses; Permendikbud No. 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian. Jakarta: Kemdikbud.

Kemdikbud, (2016). Permendikbud Nomor 28 tahun 2016 tentang Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemdikbud.

Kemdikbud, (2021). Konsep Supervisi Mutu. Jakarta: DirJen Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar Dan Menengah

Kemdikbud, (2015). Peraturan Presiden Nomor 14 Tahun 2015 Tentang Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Depdiknas.

Kemdikbud. (2015). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 11 Tahun 2015 tentang Organisasi dan Tata Kerja Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Kemdikbud.

Kurniati (2016). No Title. Pendekatan Supervisi Pendidikan From http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/idaarah/article/view/7894

Kompasiana.com/hafismuaddab/5500b8a0a33311531850fa56/paradigma-input-dan-output-pendidikan?page=all. 2011

Ma Saong, Abd. Kadim, (2013). Supervisi Pembelajaran dan Pengembangan Kapasitas Guru. Jakarta: Alfabeta.

Piet A. Sahertian, (2000). Konsep Dasar Dan Tehnik Supervisi Pendidikan: Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia, (Jakarta: Rineka Cipta, 2000), hlm. 44.

Sabandi, Ahmad. (2013). “Supervisi Pendidikan Untuk Pengembangan Profesionalitas Guru Berkelanjutan.” Pedagogi, Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan XIII(2): 1–9. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/4275.

Sagala, Syaiful, (2009). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4619

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ahmad

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.