Analisis Kesalahan Numerasi Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Assesmen Kompetensi Minimum

Rizky Mauldan Muhammad Yusuf, Nani Ratnaningsih

Abstract


This study aims to analyze student errors in solving Minimum Competency Assessment (AKM) questions. This research was carried out in class XI MIPA 1 SMA Islam Cipasung with the instrument that had been prepared, namely the numeracy ability test sheet. This study uses a descriptive method with a qualitative approach. By means of purposive sampling, the determination of the subject was based on the test results of the students who answered all the numeracy indicators, so that 3 subjects were taken. The research instrument includes test sheets, and unstructured interviews and the data analysis technique used is qualitative descriptive analysis. The results showed that S - 8 made mistakes in analyzing the information in the question, S - 33 made mistakes in analyzing the information obtained and made mistakes in making decisions from the conclusions obtained.


Keywords


AKM, Numeration & Error.

References


Amalia, S. R. (2017). Analisis kesalahan berdasarkan prosedur newman dalam menyelesaikan soal cerita ditinjau dari gaya kognitif mahasiswa. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8(1), 17-30.

Hariyani, S., & Aldita, V. C. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Prosedur Newman. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 8(1), 39-50.

Ilmiyah, L., Purnama, S., & Mayangsari, S. N. (2018). ANALISIS KESALAHAN PESERTA DIDIK DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 105-115.

Munawaroh, N., Rohaeti, E. E., & Aripin, U. (2018). Analisis kesalahan siswa berdasarkan kategori kesalahan menurut watson dalam menyelesaikan soal komunikasi matematis siwa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 993-1004.

Pangesti, F. T. P. (2018). Menumbuhkembangkan Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Matematika Dengan Soal HOTS. Jurnal Ideal Mathedu, 5(09), 565-575.

Pusat Assesmen dan Pembelajaran Kemdikbud 2020. Retrieved September 2021. https://puspendik.kemdikbud.go.id/.

Rahmania, L., & Rahmawati, A. (2016). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita persamaan linier satu variabel. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 165-174.

Rohim, D. C. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Varidika, 33(1), 54-62.

Rokhim, D. A., Rahayu, B. N., Alfiah, L. N., Peni, R., Wahyudi, B., Wahyudi, A., ... & Widarti, H. R. (2021). ANALISIS KESIAPAN PESERTA DIDIK DAN GURU PADA ASESMEN NASIONAL (ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM, SURVEY KARAKTER, DAN SURVEY LINGKUNGAN BELAJAR. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 61-71.

Sani, R. A. (2021). Pembelajaran Berorientasi AKM: Asesmen Kompetensi Minimum. Bumi Aksara.

Sugiyono, P.D. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan RND. Bandung. Alfabeta

Suraji, Maimunah, & Saragih, S. (2018). Karakteristik Instrumen Penilaian Hasil Belajar Matematika Ranah Kognitif yang Dikembangkan Mengacu pada Model PISA. Suska Journal of Mathematics Education, 3(2), 130. https://doi.org/10.24014/sjme.v3i2.3897

Wardani, D. A., Fathani, A. H., & Alifiani, A. (2021). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS PESERTA DIDIK DALAM MENYELESAIKAN SOAL ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM (AKM) DITINJAU DARI KECERDASAN MAJEMUK. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 16(19).

Winata, A., Widiyanti, I. S. R., & Cacik, S. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi dalam Pengembangan Soal Asesmen Kemampuan Minimal pada Siswa Kelas XI SMA untuk Menyelesaikan Permasalahan Science. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 498-508.

Yulia, R., & Awaluddin, A. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Mengerjakan Soal Matematika di Kelas V Sdn 37 Banda Acehanalisis Kesalahan Siswa Mengerjakan Soal Matematika di Kelas V Sdn 37 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1).

Nugroho, K. (2016). Model Analisis Prediksi Menggunakan Metode Fuzzy Time Series. INFOKAM, 12(1).




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4507

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Rizky Mauldan Muhammad Yusuf, Nani Ratnaningsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.