Peningkatan Keterampilan Menulis Pidato Persuasif Menggunakan Model Problem Based Learning Berbantuan Multimedia bagi Siswa SMP Negeri 2 Mataram

Sahra Sahra

Abstract


This study aims to improve the skills of writing persuasive speech texts by using a multimedia-assisted Problem Based learning model for grade 9J students of SMP Negeri 2 Mataram. This research method used classroom action research. Data were obtained by using field notes, observations, tests, and documentation in the form of assignments. The data analysis technique in this research is descriptive analysis. The results of this study indicate that the application of the Problem Based Learning model assisted by multimedia can increase the activeness of students in learning to write persuasive speech texts. The increase can be seen from the percentage of activeness of 65.71% in the first cycle to 94.29% in the second cycle. In addition, the multimedia-assisted Problem Based Learning model can improve the skills of writing persuasive speech texts. This can be seen from the writing results of students who achieved the KKM in the first cycle of 74.29%, increasing to 100%.


Keywords


Problem Based Learning, Writing Persuasive Speech, Skill.

References


Alwi, dkk. (2010). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Akbar, A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKn di SMA Negeri 1 Batukliang Utara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(1), 1-7. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i1.1386

Arifin, Zaenal dan S. Amran Tasai. (2009). Cermat Berbahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi sebagai Mata Kuliah Pengembangan kepribadian (MPK). Jakarta: Akademia Pressindo.

Astiti, J., Subekti, E., & Kuswandari, K. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Tema 7 Perkembangan Teknologi Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning di Kelas III SDN Karangreja 01 Kabupaten Brebes. Jurnal Paedagogy, 8(3), 357-363. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3901

Amri, S. & Ahmadi, I.K. (2014). Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovatif dalam Kelas. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Jayanti, F., & Fachrurazi, F. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Melalui Metode Discovery dengan Menggunakan Media Gambar pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP Pontianak. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 329-339. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2491

Mahsun. (2013). “Pembelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Pendekatan Teks”. Kompas Edu. 27 Februari 2013.

Mandasari, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media Power Point untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa di SDN Pandean Lamper 02 Semarang. Jurnal Paedagogy, 8(3), 328-337. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3886

Meiningsih, S. (2021). Rolling Ball - Learning Cell dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Inggris Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(2), 190-196. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3511

Purwaningrum, S.W. (2013). Penggunaan Metode Peta Pikiran (Mind Mapping) untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Narasi Siswa Sekolah Menengah Pertama. BASASTRA Jurnal Penelitian Bahasa Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 2(1), 1-13.

Sahra, S. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Kreatif Puisi Bebas Melalui Media Batu bagi Siswa SMPN 15 Mataram. Jurnal Paedagogy, 7(4), 330-338. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2892

Sani, R.A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Sholeh, A., Veryliana, V., & Darsimah, D. (2021). Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi dengan Model Picture and Picture di SDN 3 Bangkleyan Kabupaten Blora. Jurnal Paedagogy, 8(3), 454-459. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3910

Sugono, Dendy, dkk. (2012). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) edisi keempat. Gramedia, Jakarta.

Suprijono, A. (2010). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Warsono dan Hariyanto. (2013). Pembelajaran Aktif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yew, E.H., & Goh, K. (2016). Problem Based Learning: an overview of its process and inpact on learning. Healt Professions Education, 2(2), 75-79.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.4127

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Sahra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.