Peningkatan Kompetensi Guru Binaan dalam Menyusun RPP melalui Bimbingan Berkelanjutan di SMKN 4 Lhokseumawe

Muhammad Yusuf Ismail

Abstract


This study aims to analyze the improvement of the teacher's ability in preparing Learning Implementation Plans (RPP) through continuous guidance at SMKN 4 Lhokseumawe with the instruments that have been prepared, namely in the form of observation sheets/observations of RPP components in accordance with Permendikbud No. 22 of 2016. This research method used school action research which is carried out for 3 months with two cycles. The subjects were 24 teachers. The research instruments were observation sheets, questionnaire, and interview guidelines. The data were analyzed by qualitative descriptive analysis. The result showed that coaching could improve the teachers’ ability in designing lesson plan at SMKN 4 Lhokseumawe. The improvement of teacher competence through extensive supervision in the first and second cycles could be seen an increase in results. The average score in cycle 1 was 68,75 categorized moderate and the average score in cycle 2 was 85 categorized good where the improvement was 23, 64%. The capacity building in this study has proven that efforts to improve teachers’ ability in preparing lesson plan through extensive supervision at SMKN 4 Lhokseumawe have obtained satisfactory results.


Keywords


Extensive Supervision, Teachers Competence, Lesson Plan.

References


Asmani, J.M. (2012). Tips Efektif Supervisi Pendidikan Sekolah. Yogyakarta: Diva Press.

BSNP (Badan Standar Nasional Pendidikan). (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 Tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.

Hikmahwati, F. (2011). Bimbingan Konseling. Jakarta: Rajawali Press.

Idris, Z. (2014). Resume Buku Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Universitas Islam Nusantara Bandung.

Imron, A. (2000). Pembinaan Guru Di Indonesia. Malang: Pustaka Jaya.

KBBI, (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). https://www.kbbi.web.id/lanjut.

Kunandar. (2011). Guru Profesional (Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Sukses dalam Sertifikasi Guru). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Kusmiati. 2018. Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Berkelanjutan di SMP Negeri 23 PPU Tahun 2018. Article. http://download.garuda.ristekdikti.go.id/

Mulyono. (2012). Strategi Pembelajaran. Malang: UIN-Maliki Press.

Panigoro, I. (2018). Pelaksanaan Bimbingan Berkelanjutan dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran di SDN 01 Popayato. AKSARA, 4(2), 145-158.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.

Purnamaraya, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 45 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(2), 49-58. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2531

Sukarni, Ani. (2017). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran melalui Bimbingan Berkelanjutan di SD Negeri Alun-Alun Kabupaten Subang Tahun 2014. BIORMATIKA: Jurnal Ilmiah FKIP Universitas Subang, 3(2).

Supatma, A. (2005). Upaya Peningkatan Aktivitas Siswa Pada Pembelajaran Matematika dengan Metode Group Investigation di Kelas VII pada MTs Muhammadiyah 1 Ponorogo 2014/2015. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Ponorogo: Ponorogo.

Supinah. (2008). Penyusunan Silabus dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Matematika SD dalam Rangka Pengembangan KTSP. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika.

Sutardi. (2017). Peningkatan Kompetensi Menyusun RPP melalui Bimbingan Berkelanjutan Guru SD. Manajer Pendidikan, 11(4), 355-358.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Wayan, AS., I. (2010). Akuntabilitas Kinerja Kepala Sekolah dan Penelitian Tindakan Sekolah Untuk Kepala Sekolah dalam Rangka Peningkatan Mutu Pembelajaran Serta Bahan Belajar Mandiri Dimensi Kompetensi Kepala Sekolah. Jakarta: Az-Zahra Books 8.

Yatmini, Y. (2016). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Penyusunan RPP yang Baik dan Benar Melalui Pendampingan Berbasis KKG di SDN Model Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i2.462




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.4120

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Muhammad Yusuf Ismail

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.