Penerapan Strategi Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fikih di MTs. Al-Ikhlas Mentigi

Haulid Haulid

Abstract


This study aims to describe the increase in student learning activity through the application of CTL (contextual teaching and learning) strategies. This research method uses classroom action research which is carried out in 2 cycles. Each cycle consists of planning, implementing actions, observing, and reflecting. The subjects of this study were 27 MTs class VII students. Al-Ikhlas Mentigi. The research instrument uses observation and tests, while the data analysis technique uses qualitative and quantitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the application of the CTL (contextual teaching and learning) strategy is proven to increase learning activity which has an impact on student learning outcomes in Fiqh subjects. In addition, students feel happy about this learning strategy, this is manifested by the growing sense of togetherness in the group, the class atmosphere becomes more lively and there is a new experience for students to conduct a simple analysis of a problem that arises around them.


Keywords


Contextual Teaching and Learning, Learning Activity.

References


Abdurahman dan Bintoro. (2000). Memahami dan Menangani Siswa Dengan Problematika Belajar. Jakarta: Depdiknas.

Arikunto S, Suhardjono, Supardi. (2003). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara.

Asmawati, A. (2018). Penerapan Metode Contextual Teaching And Learning Tipe Modeling untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam dan Budi Pekerti di SMAN 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 1-8. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.895

Burengge, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Kontekstual bagi Siswa SDN 7 Tentena Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 275-280. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2832

Degeng I Nyoman S. (2006). Teori dan Konsep Belajar. Surabaya: Program Pascasarjana Universitas PGRI Adibuana.

Depdiknas. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan, Jakarta: Mendiknas.

Killen, Roy. (1998). Efektive Teaching Strategies, Katoomba NSW: Social Science Press

Kurikulum 2004 Sekolah Menengah Pertama dan Madrasah Tsanawiyah. (2003). Standar Kompetensi, Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.

Lambas, dkk, (2004). Materi Pelatihan Terintegrasi Buku 3, Modul 25, Jakarta

Luthfi, M., Huda, C., & Susanto, J. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Kelas V Tema 8 di SD Negeri 1 Selo Kabupaten Grobogan Jawa Tengah. Jurnal Paedagogy, 8(3), 422-430. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3902

Manurung, R., Sadjiarto, A., & Sitorus, D. (2021). Aplikasi Google Classroom sebagai Media Pembelajaran Online dan Dampaknya Terhadap Keaktifan Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(3), 729-739. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3853

Muslimin Ibrahim. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Program Pascasarjana Unesa.

Nurhadi, Yasin B, Senduk, A.G. (2003). Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning/CTL) dan Penerapannya dalam KBK, Malang : Penerbit UM.

Nurhadi. (2002). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning/CTL), Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.

Suharni, S. (2021). Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Melalui Penerapan Model Pembelajaran Wide Game pada Peserta Didik Kelas VIID SMP Negeri 13 Tegal. Jurnal Paedagogy, 8(1), 87-92. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3278

Sungkowo. (2003). Pendekatan Kontekstual, Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep, Landasan, dan Implementasi Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.4101

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Haulid

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.