Studi Korelasi Program Pelatihan Tatarias Kecantikan dengan Sikap Wirausaha Warga Belajar di Lembaga Pendidikan Nonformal

Ida Rosita, M A Rizka

Abstract


This study aims to analyze the correlation between the bridal make-up training program and the entrepreneurial attitude of students at the non-formal education institution of LKP Kartika. This study uses a correlational method with a quantitative approach. This research is a population study with 12 trainees as respondents. Data collection techniques using questionnaires and documentation. The data analysis method used is product moment correlation analysis. The results of the rxy calculation obtained in this study are 0.619, while the value of r Product Moment in the table with a significance level of 5% and N = 12 is 0.576. So that the calculated r value is greater than the Product Moment r value in the table (0.619 > 0.576) with the conclusion that there is a relationship between the bridal make-up training program and the entrepreneurial attitude of citizens studying at non-formal education institutions LKP Kartika.


Keywords


Training Program, Entrepreneurial Attitude, Nonformal Education.

References


Arikunto, Suharsimi, (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta

Anjani, T. R. D., & Darojatun, I. (2019). PROGRAM PELATIHAN KETERAMPILAN TATA RIAS PENGANTIN DALAM UPAYA PENINGKATAN PENDAPATAN MASYARAKAT (Studi kasus Penelitian pada Peserta Didik di LKP HENNY’S Kota Cimahi). Comm-Edu (Community Education Journal), 2(2), 153-161.

Ciputra. (2007). Pendidikan Kewirausahaan Untuk Menyelesaikan Masalah Kemiskinan dan Pengangguran di Indonesia. Jakarta.

Dewi, N. L. A., Suwena, K. R., & Sujana, I. N. (2016). Pengaruh Sikap Kewirausahaan Terhadap Kemampuan Mengelola Usaha Pada Peserta Program Mahasiswa Wirausaha (Pmw) Undiksha Tahun 2015. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 7(2).

Nurdin, A. (2016). Pendidikan Life Skill Dalam Menumbuhkan Kewirausahaan Pada Peserta Didik Pendidikan Nonformal Paket C. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 2(02), 109-118.

Pratiwi, N. T. D. (2018). PELATIHAN TATA RIAS WAJAH DALAM UPAYA MENUMBUHKAN KEMANDIRIAN PESERTA DIDIK DI LKP MUTIARA AINI JOMBANG. J+ PLUS UNESA, 7(1).

Rizka, M., & Zulkipli, Z. (2017). Efektivitas Implementasi Pelatihan Keterampilan Kerja Dalam Meningkatkan Kompetensi Calon Tenaga Kerja. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.472

Sugiyono, (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: CV. Alfabeta.

Sujarweni, V. W. (2008). Belajar Mudah SPSS untuk Penelitian. Yogyakarta: Global Media Informasi.

Sumiyanty, E. S. E., Suharyani, S. S., & Rizka, M. A. R. M. A. (2018). HUBUNGAN PROGRAM TAMAN BACAAN MASYARAKAT (TBM) TERHADAP MINAT MEMBACA WARGA BELAJAR KEAKSARAAN FUNGSIONAL DI PKBM CERIA. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 4(1).

Sya'i, S., Rizka, M., & Gunawan, I. (2021). Studi Korelasi Antara Pendidikan dan Pelatihan (Diklat) Tutor PAUD dengan Peningkatan Kompetensi Mengajar. Jurnal Paedagogy, 8(3), 351-356. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3793

Soemanto Westy. (2002). Pendidikan Wiraswasta. Jakarta: Bumi Aksara

Tamba, W., Rizka, M., & Andriani, I. (2020). Implementasi Pendidikan Masyarakat Melalui Pemberdayaan Perempuan Berbasis Life Skill Education. Jurnal Paedagogy, 7(3), 237-243. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2745

Winandi, W., & Rizka, M. (2018). Implementasi Pelatihan Lifeskill untuk Meningkatkan Motivasi Berwirausaha Wanita Tuna Susila di Panti Sosial Karya Budi Rini. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 109-118. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.908




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.4056

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ida Rosita, M A Rizka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.