Supervisi Klinik sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Mengelola Pembelajaran di SMA Negeri 8 Gowa

Islamuddin Islamuddin

Abstract


This study aims to improve the ability of teachers to manage learning through clinical supervision. This study uses school action research with the research subjects being teachers at SMA Negeri 8 Gowa. This research instrument uses a questionnaire, observation, and documentation. The data analysis technique used descriptive qualitative and quantitative analysis. The results of this action research indicate that through clinical supervision carried out by the school principal, it has been able to improve the ability of teachers to manage learning, especially in the preparation of learning implementation plans, the ability to manage classes, as well as the implementation of evaluation and assessment. Based on the assessment format data in this study, the number of teachers who scored (70-85) in the high grade category (B) was 6 teachers or (85.71%).


Keywords


Manage Learning, Clinical Supervision, Teachers.

References


Ekojuniarto. (2004). Pengembangan Silabus Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional. Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah. Direktorat Tenaga Kependidikan.

Ella Yulaewati. (2004). Kurikulum dan Pembelajaran Filosofi Teori dan Aplikasinya. Bandung. Pakar Raya

Jamilan, J. (2017). Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 4 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.675

Kamaruddin, H. (2021). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru SMK Negeri 4 Gowa dalam Melaksanakan Proses Pembelajaran di Kelas Melalui Program Supervisi. Jurnal Paedagogy, 8(3), 414-421. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3894

Kunandar. (2007). Guru Profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan (KTSP) dan persiapan menghadapi sertifikasi guru. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Landa, Husen. (2003). Menyusun dan mengembangkan instrument Supervisi Pendidikan. Materi Pelatihan Kompetensi Pengawas. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional. Direktorat Lanjutan Pertama.

Muhsin, H. (2021). Academic Supervision untuk Meningkatkan Learning Design Skills Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy, 8(3), 282-287. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3823

Mulyasa, E. (2004). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Penerbit PT Remaja Rosdakarya.

Puskur-Balitbang. (2006). Landasan Pengembangan Silabus dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional. Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah. Direktorat Kependidikan.

Sabirin SJ. (2011). Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Melaksanakan Pembelajaran di Kelas Melalui Perencanaan Pembelajaran Standar Pada SMK Negeri 3 Takalar. PTS : Pengawas Dinas DIKPORA Kabupaten Takalar

Suharsimi Arikunto, Suharjono, Supardi. (2006), Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta; PT Bumi Aksara.

Supatni, P. (2017). Mengefektifkan Pelaksanaan Supervisi Akademik dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran di SDN 36 Ampenan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.473

Wahyuni, T. (2021). Supervisi Klinis oleh Kepala Sekolah guna Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Mengelola Administrasi Kelas di SD Negeri 42 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 8(2), 264-270. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3561

Zainudin, Z. (2016). Meningkatkan Kompetensi Guru Sasaran dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SMPN 21 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i1.451




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.4013

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Islamuddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.