Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Media Audiovisual Berbasis Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD 3 Cranggang Kabupaten Kudus
Abstract
The purpose of this study was to describe the improvement in learning outcomes of grade 5 elementary school students on theme 8 by applying the Discovery learning model assisted by audiovisual media. The research method used is classroom action research which is carried out in 3 cycles. Each cycle is carried out in 4 (four) stages, namely the planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects of this study were fifth grade students of SD 3 Cranggang. Data collection techniques by means of interviews, observations, tests, and documentation. While the data analysis technique used is descriptive qualitative and quantitative analysis. The results of this study indicate that the application of discovery learning learning models with audiovisual media can improve the learning outcomes of fifth grade students at SD 3 Cranggang on the theme 8 Neighborhoods of Our Friends, where the results of this increase are proven in each research cycle.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Zaenal, dkk. (2014). Peningkatan Kualitas Pembelajaran PKn Melalui Model Time Token Arends dengan Media Audio Visual. Joyful Learning Journal Volume 3 No 1
Alwi, Idrus, dkk. (2014). Panduan Implementasi Kurikulum 2013 untuk Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Saraz Publishing.
Anni, Catharina. (2010). Psikologi Pendidikan. Semarang: UPT MKK UNNES
Arikunto, Suharsimi, dkk. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Arsyad, Azhar. (2005). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
BSNP. (2006). Standar Isi dan Standar Kompetensi Kelulusan untuk Satuan Pendidikan SD/MI. Jakarta: BP Cipta Jaya
Cintia, Nichen Irma, dkk. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Siswa. Journal Article
Daryanto. (2010). Meida Pemnelajaran. Yogyakarta: Gaya Media
Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003 Tentang system pendidikan Nasional.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia
Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Konstektual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Maharani, B.Y, & Hardini. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Benda Konkret Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. e-jurnalmitrapendidikan. I (5). 549-561. Diakses dari laman web taggal 14 Juni 2020 dari: http://e-jurnalmitrapendidikan.com/index.php/CP/ejmp/article/view/106
Mulyasa. (2014). Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosda karya.
Nurmiati, B. (2020). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Model Discovery Learning di SD Negeri 2 Cakranegara. Jurnal Paedagogy, 6(1), 1-7. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2523
Nuryaningsih, W. (2021). Penerapan Model Discovery Learning Berkolaborasi Google Classroom dan WhatsApp Group untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa dalam Menulis Teks Eksplanasi. Jurnal Paedagogy, 8(2), 159-168. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3540
Sani, R. (2014). Pembelajaran saintifik untuk implementasi kurikulum 2013. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Saufi, I., & Rizka, M. (2021). Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Film Dokumenter Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 6(1), 55-59. doi:https://doi.org/10.33394/jtp.v6i1.3626
Setiarini, A. (2016). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Pendekatan Saintifik Strategi Discovery Learning dan Metode Diskusi di SDN Model Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i1.390
Suarni, G., Rizka, M., & Zinnurain, Z. (2021). Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 31-38. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3908
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Siti Maghfiroh, Widya Kusumaningsih, Fransiska Suciana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.