Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Motivasi Siswa

Untung Teguh Budianto

Abstract


The purpose of this study is to analyze whether the application of PBL learning model to improve problem -solving skills and motivation on line and series material for students of class XI MIPA 1 SMA Negeri 1 Moga Pemalang Regency 2019/2020 school year. This class of action research consists of two cycles with stages of planning, action, observation, and reflection. Data collection was done by observation techniques, tests, and documentation. This research data analysis technique uses descriptive analysis technique. The results showed that students' problem -solving abilities improved both in cycle I and in cycle II when compared to the initial conditions. The average problem -solving ability in the initial condition is 46.36 increased to 69.88 in cycle I increased again in cycle II to 76.03. Similarly, students' learning motivation increases from cycle I to cycle II.


Keywords


Learning Motivation, Problem Solving Skills, PBL

Full Text:

PDF

References


Akbar, A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKn di SMA Negeri 1 Batukliang Utara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(1), 1-7. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i1.1386

Arief, H.S., Maulana, Sudin, A. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Pendekatan Problem-Based Learning (PBL). Jurnal Pena Ilmiah, 1(1).

Depdiknas. (2006). SK KD Mata Pelajaran Matematika untuk Sekolah Menengah Atas (SMA)/ Madrasah Aliyah (MA). Jakarta: Depdiknas.

Kemdikbud. (2014). Permendikbud 59 Tahun 2014 Tentang Kurikulum SMA Lampiran 3 PMP Matematika. Jakarta: Kemdikbud.

Nasution, S. (2010). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurhalimah, N., Isrok'atun, I., Maulana. M. (2017). Penerapan Pendekatan Problem-Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1).

Oktafrianto, Relmasira, S.C., Hardini, A.T.A. (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Realia Pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Mimbar Ilmu, 23(3). http://dx.doi.org/10.23887/mi.v23i3.16438

Pujiono, S. (2008). Desain Penelitian Tindakan Kelas Dan Teknik Pengembangan Kajian Pustaka. Diambil kembali dari http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/tmp/1.%20PPM%20Makalah%20MAN%20&%20UNY.pdf

Purwati, (2015). Efektifitas Pendekatan Creative Problem Solving Terhadap Kemampuan Pemecahanmasalah Matematika Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Edukasi Matematika (JIEM), 1(1).

Somodana, W., Sutresna, I.B., Indriani, M.S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiskha, 3(1).

Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA.

Suyatno. (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Surabaya: Penerbit Masmedia Buana Pustaka.

Sjukur, S. B. (2012, November). Pengaruh Blended Learning Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, pp. 368 - 378.

Wahyuningsih, R. (2021). Prestasi Belajar Siswa : Kompetensi Pedagogik Guru dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(2), 117-124. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3472

Widiasworo, E. (2016). 19 Kiat Sukses Membangkitkan Motvasi Belajar Peserta Didik. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3806

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Untung Teguh Budianto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.