Supervisi Klinis oleh Kepala Sekolah guna Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Mengelola Administrasi Kelas di SD Negeri 42 Ampenan

Tri Wahyuni

Abstract


This study aims to improve the ability of teachers to organize their classes, improve teacher professionalism in carrying out their main tasks and functions as teaching staff, increase teacher insight and knowledge about teacher competencies and improve the quality of teachers in managing classroom administration through clinical supervision. This research method uses school action research. The subjects in this study were 13 teachers of SD Negeri 42 Ampenan. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. The data analysis technique used in this research was qualitative and quantitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the ability of teachers to manage classroom administration can be improved by providing clinical supervision.


Keywords


Clinical Supervision, Teacher Competence, Mengelola Administrasi

References


Arikunto, Suharsimi. (2008). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.

Depdiknas. (2007). Pedoman Penilaian Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Jakarta: Dirjen Manajemen SD dan Menengah

. (2007). Permendiknas Nomor 20 Tahun 2007 tentang Standar Penilaian Pendidikan. Jakarta.

Dirjen PUOD dan Dirjen Dikdasmen. (1996). Pengelolaan Kelas. Seri Peningkatan Mutu 2. Jakarta: Depdagri dan Depdikbud

Kadri, K. (2016). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Sasaran dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SMPN 4 Praya. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i1.429

Mulyasa, E. (2003). Manajemen Berbasis Sekolah Konsep, Strategi, dan Implementasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Kamaludin, K. (2016). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Penyusunan RPP yang Baik dan Benar Melalui Pendampingan Berbasis MGMP di SMPN 4 Praya Timur. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i1.430

Purnamaraya, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 45 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(2), 49-58. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2531

Suginam, A. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 4 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(2), 41-48. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2530

Zainudin, Z. (2016). Meningkatkan Kompetensi Guru Sasaran dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SMPN 21 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i1.451




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3561

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Tri Wahyuni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.