Implementasi Pendidikan Karakter Sopan Santun Siswa Melalui Media Cantik di SD Negeri 11 Mataram

Baiq Nurul Hidayani

Abstract


This study aims to describe the implementation of the character education of students' courtesy through beautiful media at SD Negeri 11 Mataram. This research method using descriptive method. Data collection techniques in this study using observation and documentation. The data analysis technique used thematic analysis. The results of this study indicate that the use of beautiful media in improving the character of courtesy of students at SD Negeri 11 Mataram shows the results and can provide concrete experiences for students in being polite in everyday life, especially at school.

Keywords


Character Education, Politeness, Beautiful Media.

References


Akhwan, M. (2014). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasinya dalam pembelajaran di sekolah/ madrasah. EL-TARBAWI. 7(1), 61-67. https://journal.uii.ac.id/Tarbawi/article/view/3984

Darmiyati Zuchdi. (2013). Pendidikan Karakter; Konsep Dasar dan Implementasi di Perguruan Tinggi, Yogyakarta : UNY Press.

Dharma Kesuma. (2012). Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Faqih, M., & Mujiburrahman, M. (2018). MODEL KEPRIBADIAN BERKARAKTER DALAM QURAN DAN IMPLIKASINYA BAGI PENDIDIKAN KARAKTER ANAK DI SEKOLAH. Jurnal Paedagogy, 5(1). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v5i1.2586

Ikrommullah, A. (2015). Tahapan Perkembangan Moral Santri Mahasiswa Menurut Lawrence Kohlberg. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 77-87.

Irawan, M., & Faqih, M. (2020). IMPLEMENTASI MANAJEMEN STRATEGIK PENDIDIKAN KARAKTER DI SMPN 2 MATARAM. Jurnal Paedagogy, 1(1), 8-16. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v1i1.3054

Mulyani. (2016). Realisasi Pendidikan Karakter Melalui Kesantunan Berbahasa Guru Dalam Pembelajaran Di Kelas. Prosiding Seminar Nasional dan Call for Paper ke-2 , 1-7.

Mustari, M. (2014). Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan. Jakarta : PT RajaGrafindo Persada.

Moleong, Lexy J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, cetakan ke-36, Bandung : PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Nitte, Y., & Bulu, V. (2020). Pemetaan Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar se-Kota Kupang. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(1), 38-47. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i1.2326

Nuraeni, N. (2020). PENDIDIKAN KARAKTER PADA ANAK USIA DINI. Jurnal Paedagogy, 3(2), 65-73. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v3i2.3039

Noor, R. M. (2012). Mengembangkan Karakter Anak Secara Efektif di Sekolah dan Dirumah. Yogyakarta: Pedagogia.

Ramdhani, M.A. 2014. Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Universitas Garut. 8 (1), 28 – 37. http://digilib.uinsgd.ac.id/5122/1/201403%20Lingkungan%20Pendidikan%20dalam%20Implementasi%20Pendidikan%20Karakter.pdf

Ratnasari, D., & Arsana, I. M. (2013). Penanaman Sikap Sopan Santun Sebagai Pendidikan Moral Kepada Siswa Melalui Tata Tertib Sekolah di SMK PGRI 2 Kertosono. Kajian Moral dan Kewarganegaraan. UNESA, Vol. 2, No. 1.

Sari Wijayanti, T. (2018). Penerapan Terapi Cobra untuk Merubah Karakter Siswa SMAN 7 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2), 206-214. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i2.1132




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3560

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Baiq Nurul Hidayani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.