Hasil Supervisi Mutu Pendidikan pada Sekolah Model SMK Negeri 1 Pujut Tahun 2020

H Jayadi Putra

Abstract


This study aims to provide assistance to improve quality in accordance with national education standards or to exceed national education standards so that the formation of a quality culture in SMK Negeri 1 Pujut. This research was conducted using descriptive methods. The stages in the implementation of quality supervision, namely; (1) Mapping and validating school conditions, (2) Formulating future recommendations for solutions, (3) Assisting in implementing solutions, and (4) Evaluating their impacts and changes. The data analysis technique of this research is using descriptive analysis. The results of this study include; (1) The understanding of the quality standards at SMKN 1 Pujut is already good, indicated by the quality report cards that have reached SNP 4 with an achievement value of 5.74; (2) Implementation of the Internal Quality Assurance System (SPMI) at SMKN 1 Pujut has been carried out well, starting from quality mapping, planning, implementation, evaluation and standard setting; (3) Implementation of K13 at SMKN 1 Pujut is in accordance with the provisions; (4) Strengthening Character Education (PPK) at SMKN 1 Pujut has been running well, indicated by the results of PPK report cards reaching 6.48 towards SNP 4; (5) The School Literacy Movement (GLS) at SMKN 1 Pujut has achieved SNP with a score of 6.69; and (6) Implementation of UKS at SMKN 1 Pujut reaches 5.8 towards SNP 4.


Keywords


Quality Supervision, Education, Model Schools

References


Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah. (2017). Pengumulan Data Peta Mutu Satuan Pendidikan.

KementriaPendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah. (2017). Indikator Mutu dalam Penjaminan Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah. (2017) Petunjuk Teknis Pengembangan Peta Mutu.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah. (2017). Perangkat Instrumen Pemetaan Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah Tingkat Sekolah Mengah Atas.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah. (2019). Petunjuk Pelaksanaan Supervisi Mutu Pendidikan.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah. (2017). Gerakan Literasi Nasional Materi Pendukung Literasi Baca Tulis.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah. (2018). Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter Tingkat Sekolah Dasar dan Sekolah Menengah Pertama.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah. (2018). Modul Pelatihan Penguatan Pendidikan Karakter bagi Pengawas.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Guru dan Tenaga Kependidikan. (2018). Modul Manajemen Implementasi Kurikulum 2013 Jenjang SMA/SMK.

Prayoga, S. (2020). Pendampingan Implementasi SPMI di Sekolah Model dan Sekolah Imbas SMA Kota Mataram 2019. Jurnal Paedagogy, 7(1), 25-34. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i1.2512

Purnamaraya, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 45 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(2), 49-58. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2531

Rusdi, T. (2020). Upaya Peningkatan Mutu Guru Melalui Pembimbingan Penyusunan Penelitian Tindakan Kelas di MIN 2 Kota Mataram. Jurnal Paedagogy, 7(3), 216-225. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2731

Rusmiarsi, R. (2017). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 40 Ampenan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.680

Suginam, A. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 4 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(2), 41-48. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2530

Supatni, P. (2017). Mengefektifkan Pelaksanaan Supervisi Akademik dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran di SDN 36 Ampenan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.473

Yuniati, S., & Prayoga, S. (2019). Pengaruh Manajemen Perencanaan Pembelajaran Terhadap Kinerja Guru SMA Negeri di Kota Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 133-140. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1811




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3522

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 H Jayadi Putra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.