Penerapan Metode Kerja Kelompok dan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Siswa di SD Negeri 2 Tete

Jaurah Jaurah

Abstract


This study aims to improve students' thematic learning outcomes through the use of group work methods and image media. This study uses a classroom action research method. The subjects of this study were 23 students of class III SD Negeri 2 Tete. Data collection techniques using tests and observation sheets. Meanwhile, the data analysis technique used in this research was quantitative and qualitative descriptive analysis. Based on the results of the research that has been carried out, it can be concluded that students become more enthusiastic and motivated in thematic learning, data from cycle to cycle shows that student learning outcomes have increased. From 21.74% of students who completed to 56.52% in cycle 1, then in cycle 2 increased to 100%. Through the application of group work methods and image media in thematic learning can improve learning outcomes of grade III even semester SD Negeri 2 Tete with a 100% completeness percentage.


Keywords


Group Work, Image Media, Learning Outcomes, Thematic.

References


Achmad, H. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Bahasa Inggris di SMAN 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 41-47. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.900

Arifin, Zainal. (2017). Evaluasi Pembelajaran, Bandung: Rosdakarya.

Gatot Muh. Setyo. (2018). Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: UniversitasTerbuka.

Hambali Julius, Siskandar. (2013). PendidikanMatematika I PGSD. Jakarta: Depdikbud

Ismail. (2013). Kapita Selekta Pembelajaran Matematika. Jakarta: Universitas terbuka.

Jayanti, F., & Fachrurazi, F. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Melalui Metode Discovery dengan Menggunakan Media Gambar pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP Pontianak. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 329-339. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2491

Karso. (2014). Pembelajaran Matematika I PGSD. Jakarta :Universitas Terbuka.

Nuryaningsih, W. (2021). Penerapan Media Schoology untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 3 Bojong Pekalongan. Jurnal Paedagogy, 8(1), 16-23. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3161

Papasi, J. (2020). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dengan Menggunakan Metode Kerja Kelompok pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen di SMP Negeri I Totikum Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 339-347. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2879

Sadirman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Suarni, G., Rizka, M., & Zinnurain, Z. (2021). Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 31-38. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226

Sudjana, Nana. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosda Karya

Surodiana, S. (2020). Penerapan Media Permainan Sosiology Shot Traditional (SOSIS –T) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Sosiologi Siswa MAN 1 Lombok Timur. Jurnal Paedagogy, 7(4), 302-311. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2927




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3479

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jaurah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.