Analisis Pengaruh Media Bahan Bekas Terhadap Keterampilan Motorik Halus pada Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Al Hikmah
Abstract
This study aims to analyze the effect of used material media on fine motor skills of early childhood. This research uses quantitative research. The sample of this study were 15 children aged 5-6 years in class B PAUD Al Hikmah, with a purposive sampling technique. The research instrument used an observation sheet in the form of an assessment rubric. The data analysis technique used a simple linear regression test. The results of this study concluded that there was an effect of used material media on fine motor skills of early childhood in PAUD Al Hikmah.
Keywords
Full Text:
PDF (BAHASA INDONESIA)References
Agus Abdurahman. (2013). Pisikologi Sosial. Jakarta: PT RajaGafindo Persada
Alit Suarti, N. (2020). BERMAIN PUZZLE MEMUPUK SIKAP KEMANDIRIAN PADA ANAK USIA DINI. Jurnal Paedagogy, 2(1), 13-21. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v2i1.3044
Endriani, A. (2015). Studi Kemampuan Berkomunikasi Anak Usia Dini di TK Nurul Huda Selayar Sakra Barat Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 1(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v1i2.389
Hasnida. (2014). Analisis Kebutuhan Anak Usia Dini. PT.Luxima Metro Media Jakarta.
Hurlock, Elizabeth B. (2013). Child Development: Perkembangan Anak. Edisi ke enam. Diterjemahkan oleh: Meitasari Tjandrasa dan Muslichah Zarkasih. Erlangga: Jakarta.
Iskandar, Agus. (2006). Daur Ulang Sampah. Azka Mulia Media: Jakarta.
Jamaris, Martini. (2013). Orientasi Baru dalam Psikologi Pendidikan. Ghalia Indonesia: Bogor.
Kemdikbud. (2016). Memahami Pendidikan Anak Usia Dini. Diakses dari http://paud.kemdikbud.go.id/2016/03/30/memahami-pendidikan-anak-usia-dini/
Lumongga Lubis dan Hasnida. (2016). Konseling Kelompok. Jakarta: Kharisma Putra Utama.
Rabiah, R. (2020). PENGARUH BERMAIN PERAN TERHADAP KEMAMPUAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK AISYIYAH BUSTANUL ATHFAL 5 MATARAM. Jurnal Paedagogy, 1(1), 28-34. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v1i1.3056
Selamet, I. (2020). Penggunaan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas V SD Inpres Tumpu Jaya I. Jurnal Paedagogy, 7(2), 121-125. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2505
Sri, S. N., Rizka, M. A., & Maskun, M. (2018). Pengaruh Pelatihan Hypnoparenting Terhadap Peningkatan Pemahaman Orang Tua dalam Mendidik Anak Usia Dini di Desa Aikmual Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2016. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 3(1).
Sumantri. (2005). Model Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini. Depdiknas: Jakarta.
Surodiana, S. (2020). Penerapan Media Permainan Sosiology Shot Traditional (SOSIS –T) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Sosiologi Siswa MAN 1 Lombok Timur. Jurnal Paedagogy, 7(4), 302-311. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2927
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.3409
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Baiq Nuning Sudiarni, I Made Gunawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.