PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS DENGAN MODEL PEMBELAJARAN ADVANCE ORGANIZER PADA SISWA SMAN 7 MATARAM

Farida Fitriani

Abstract


This study aims to obtain objective descriptions of learning with the advance organizer model in class XI students of SMA Negeri 7 Mataram to improve their short story writing skills. This type of research is classroom action research. The implementation consists of two cycles, each cycle consisting of two meetings. The data were collected by using the literature method and the method of observation, while the data were analyzed using the mastery learning formula. Based on the results and discussion, it can be concluded that the ability to write short stories using the advance organizer learning model in class XI students of SMA Negeri 7 Mataram has increased, both in terms of process and results. The process improvement is indicated by almost all indicators of action that have been implemented by all students. While the increase in results can be seen from the average value of each aspect has increased: (1) aspects of the theme, from an average of 79.16 in the first cycle to 87.90 in the second cycle; (2) the opening aspect of the story has increased from the first cycle with an average value of 65.83 to 73.38 in the second cycle; (3) Character aspect, from cycle I 70.83 to 72.58 in cycle II; (4) the background aspect of the average value in the first cycle of 68.33 to 72.58 in the second cycle; (5) plot aspects, from an average value of 69.16 to 78.22 in the second cycle; (6) impression aspect, the average value from 62.5 to 69.35 in cycle II.

Keywords


advance organizer; writing skills

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendektan Praktek. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Alwi, hasan. 2003 Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Amir, Faesal. 2009. “Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen dengan Strategi 3M (Meniru Mengolah Mengembangkan) pada Siswa Kelas X1 SMA Negeri 1 Gunungsari Tahun Pembelajaran 2008/2009”. Skripsi. Mataram: UPT Universitas Mataram.

Arianti.2006. “Meningkatkan kemampuan menulis deskripsi tempat/arah dengan menggunakan peta lokasi pada siswa kelas IIC SMPN 12 Mataram Tahun Pelajaran 2006/2007”. Mataram: FKIP Unram.

Artati, Y. Budi.2007. Gemar Membaca dan Menulis. Yogyakarta: CV Kompetensi Terapan Sinergi Pustaka.

Departemen Pendidikan Nasional.2005.Kamus Besar Bahasa Indonesia.Edisi Ketiga. Jakarta:Balai Pustaka

Efendi, Zaenudin.2009.”Penetapan model pembelajaran advance organizer untuk meningkatkan daya serap siswa pada pembelajaran Fisika kelas IX SMP Yatofa Tahun Ajaran 2008/2009”. Skripsi. Mataram: FKIP Universitas Mataram.

Esten, Mursal.2000. Kesusastraan: Pengantar Teori dan Sejarah. Cetakan kesepuluh. Bandung: Angkasa.

Hidayat, Agustin dwi kurniawati.2007. “Meningkatkan Kemampuan Siswa Mengubah artikel Menjadi Paragraf Narasi dengan Media Kartu Kalimat pada siswa kelas X2 SMAN 1 Gerung Tahun Peajaran 2006/2007”. Mataram:FKIP Universitas Mataram.

Indrayani. 2006. ”Mengoptimalkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek dengan Teknik Penyempurnaan Wacana SIswa Kelas VII SMP Negeri 11 Mataram Angkatan 2005/2006”. Skripsi Mataram:FKIP Universitas Mataram.

Muzanni J., Muhamad. 2008. “Peningkatan Kopetensi Menulis Paragraf dengan Pendekatan Fungsional pada SISwa Kelas XI MA Abu Hurairah Mataram”. Skripsi. Mataram: FKIP. Universitas Mataram.

Otavianto. 2008. Pembelajaran model advance Organizer dengan peta konsep meningkatkan ketuntasan belajar siswa kelas X SMA Negeri 1 Kaisat pada pokok bahasan persamaan dan pertidaksamaan kudrat. Tersedia pada http://www.one.indoskripsi.com. Diaskes pada tanggal 21 Maret 2010, pukul 15.35.

Pranoto, Naning. 2008. Strategi Menulis Sinopsis: Dua Versi. http://www.rayakultura.net/wmview.php?ArtID=121&page=2. diakses pada hari Minggu, 20 Maret 2010, pukul 11.00.

Tarigan, Hery guntur. 1979. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wiyanto, Asul. 2005. Kesusastraan sekolah. Jakarta Grasindo




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v4i1.3020

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Farida Fitriani



Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.