Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5e untuk Meningkatkan Aktivitas dan Penguasaan Konsep Siswa Pada Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti di SMA Negeri 1 Selong

Asmuni Asmuni

Abstract


The aim of this research to implement the 5E learning cycle model to improve students activity and mastery of student concept of marriage in Islam.This research used designclassroomactionresearch which takes placetwo cycles. The subjects of this study were 32 students of class XII IPS-4. Data collection was carried out by the method of observation to obtain data on learning activities and test methods (evaluation) to obtain data on the level of mastery of students' concepts of marriage material in Islam given at the end of each cycle. The data collected was analyzed descriptively qualitatively. The results of the action research obtained are a) an increase in student learning activities, as indicated by all indicators of student activity, the percentage increases from cycle I to cycle II. If it is averaged each cycle, then the average cycle I obtained by 66% with good criteria, the average increase in cycle II by 81% with very good criteria, and b) increasing mastery of student concepts, shown by completing learning from cycle I by 78.13% (25 people) to the second cycle was 87.50% (28 people), and the class average from the first cycle was 85.14 to the second cycle was 93.68.


Keywords


learning cycle model, learning activity, mastery of concept

References


Agustyaningrum, Nina. (2010). Implementasi Model Pembelajaran Learning Cycle 5E untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas IX B SMPN 2 Sleman. (Skripsi tidak diterbitkan). Yogyakarta: Fakultas MIPA UNY.

Arisanti, Wa Ode Lidya. (2016). Analisis Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa SD melalui Project Based Learning. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar. Vol. 8. No.1 Januari 2016.

Asni, H. (2017). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw di Kelas III-A SD Negeri 2 Cakrangeara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.567

Aunurrahman. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Hanafiah, Nanang & Cucu Suhana. (2010). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Huda, Miftahul. (2015). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Karyawadi, K. (2020). PENERAPAN MODEL CREATIVE PROBLEM SOLVING PADA MATERI PERSAMAAN GARIS LURUS UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PRESTASI BELAJAR SISWA SMPN 1 GANGGA. Jurnal Paedagogy, 7(2). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2494

Kemdikbud. (2017). Panduan Penilaian untuk Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA Dirjen Dikdasmen.

______. (2018). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti SMA/SMK/MA Kelas XII. (Edisi Revisi). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya.

Muhaimin. (2010). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrasah, dan Perguruan Tinggi. Jakarta: Rajawali Pers.

Nurjannah, N. (2020). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM POKOK BAHASAN MENGENAL KETENTUAN SHALAT DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI PEER LESSON PADA SISWA KELAS IV SDN MALEI TOJO.Jurnal Paedagogy, 7(2). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2499

Permendikbud No. 24 tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Dikdasmen.

Purwanto, Ngalim. (2010). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Seprianingsih, D. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Berbasis Inkuiri Terbimbing dalam Meningkatkan Penguasaan Konsep Biologi Siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.467

Sudjana, Nana. (2008). Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Sukmadinata, Nana Syaodih. (1995). Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Supardi dan Suhardjono. (2011). Strategi Menulis Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Andi Offset.

Suparno, Paul. (1997). Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius.

Tim Pengembang Kurikulum (TPK) SMA Negeri 1 Selong. 2019. Daftar Nilai Semester Ganjil Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti TP 2019/2020.

Trianto. (2010). Mendesain Pembelajaran Inovatif Progresif: Landasan dan Implementasinya pada KTSP. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wena, Made. (2009). Strategi pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakrta: Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2743

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Asmuni Asmuni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.