Peningkatan Motivasi Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning pada Masa Pandemi Covid-19 bagi Siswa SMP Negeri 4 Gunungsari

Lilik Handayani

Abstract


The purpose of this study was to increase the motivation to study science through the learning model of project based learning on plant propagation material by artificial vegetative means in the Covid-19 pandemic conditions. This research method uses descriptive methods. The subjects in this study were 41 students of SMPN 4 Gunungsari, with a total of 41 people. The instruments of this study used a questionnaire and the data analysis technique used descriptive analysis. The results of this study indicate that students are motivated to carry out project work carried out, carried out without any burden and produce maximum results, as well as being an assessment of science practice exams at the end of learning at school.


Keywords


Learning, Motivation, Project Based Learning, Covid-19.

References


Anugerah Ayu. (2019). Mengenal Jenis Penelitian Deskriptif Kualitatif Pada Sebuah Tulisan Ilmiah. Jakarta

Ariyanto, S., Lestari, I., Hasanah, S., Rahmah, L., & Purwanto, D. (2020). Problem Based Learning dan Argumentation Sebagai Solusi dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMK. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 197-205. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2522

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19.Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 165-175. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2654

Mahartati, I. (2017). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Tematik Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Model Discovery Learning di SD Negeri 3 Cakranegara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.568

Ngalim, Purwanto M.(1990). Psikologi Pendidikan, Bandung:Pt. Remaja Rosdakarya

Nurmala, S. (2020). MENERAPKAN MODEL READING GUIDE BERBASIS PAIKEM DALAM UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS VI SD NEGERI 27 AMPENAN. Jurnal Paedagogy, 6(2). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2529

Nurmiati, B. (2020). MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS VI SEMESTER DUA TAHUN PELAJARAN 2017/2018 DENGAN MENGOPTIMALKAN PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING DI SD NEGERI 2 CAKRANEGARA. Jurnal Paedagogy, 6(1). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2523

Sarwono, B. (1991). Jeruk dan Kekerabatannya. Jakarta:Penebar Swadaya

Sardiman, A.M. (1996). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Bina Aksara

Serikandi, B. (2020). UPAYA MENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MELALUI LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DI KELAS XII-IIS-1 SMA NEGERI 1 PUJUT. Jurnal Paedagogy, 7(2). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2498

Slameto. (2003). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta

Santyasa, I. Wayan. (2007). Model-model pembelajaran inovatif. Universitas Pendidikan Ganesha.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2726

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Lilik Handayani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.